Aanpassing regels bestuur en toezicht NV en BV

 in Ondernemingsrecht

Aanpassing regels bestuur en toezicht NV en BV (Wetsvoorstel Wijziging van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek in verband met de aanpassing van regels over bestuur en toezicht in naamloze en besloten vennootschappen, Eerste Kamer, vergaderjaar 2009-2010, nr. 31 763, A.):
In de vorige nieuwsbrief besteedden we aandacht aan het wetsvoorstel in verband met de aanpassing van regels over bestuur en toezicht in naamloze en besloten vennootschappen dat toen nog bij de Tweede Kamer lag. Inmiddels is er progressie gemaakt: op 8 december 2009 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel aangenomen. In dit wetsvoorstel worden een aantal vernieuwingen beoogd:

One tier board

  • Naast het huidige dualistische stelsel waarbij bestuur en toezicht door de Raad van Commissarissen gescheiden organen zijn, wordt het mogelijk bij statuten te kiezen voor een monistisch stelsel. In dit monistisch stelsel zijn bestuur en toezicht in één orgaan verenigt: in het bestuur hebben zowel uitvoerende als niet-uitvoerende bestuursleden zitting. Voordeel van een monistisch stelsel is dat toezicht dicht op het bestuur zit en daardoor beter geïnformeerd en sneller haar toezichthoudende taak kan vervullen. Nadeel is dat het bestuur als orgaan aansprakelijk gesteld kan worden bij disfunctioneren van dit orgaan en de leden die daar deel van uitmaken, ongeacht de rol die deze leden hebben aangenomen: uitvoerend of niet-uitvoerend. De niet-uitvoerende bestuurders dragen derhalve bestuurdersaansprakelijkheid, daar waar leden van de raad van commissarissen deze bestuurdersaansprakelijkheid niet dragen.

Tegenstrijdig belang

  • De tegenstrijdig belang regeling gaat bij de NV en de BV op de schop: een besluit genomen door een bestuurder met een tegenstrijdig belang kan onder huidig recht tot vernietiging van dat besluit leiden. Onder komend recht kan dit niet meer. Het wetsvoorstel laat de tegenstrijdig belang bepaling enkel betrekking hebben op interne besluitvorming: de bestuurder neemt niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming indien hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het belang van de vennootschap en de daaraan verbonden onderneming. De overgangsregeling maakt het mogelijk dat besluiten die voor inwerkingtreding zijn genomen met een mogelijk tegenstrijdig belang, worden bekrachtigd.

Samenstelling raad van commissarissen

  • In aansluiting op de Corporate Governance Code stelt het wetsvoorstel een maximum aan het aantal commissariaten dat tegelijk bekleed kan worden door één persoon. Een commissaris kan niet zijn een persoon die in totaal al vijf functies vervult als bestuurder of commissaris. Een bestuurder kan daarnaast niet meer dan twee commissariaten vervullen. Groepsmaatschappen tellen hierbij niet mee en voorzitterschappen tellen dubbel. De regeling geldt alleen voor grotere BV’s en NV’s. Voor grotere stichtingen geldt eenzelfde regeling.
  • Bij grotere NV’s en BV’s stelt het wetsvoorstel dat tenminste 30% van de bestuursleden en commissarissen bezet moeten worden door vrouwen en eenzelfde percentage door mannen, voor zover deze zetels worden verdeeld over natuurlijke personen.

Overige wetsvoorstellen aangenomen door de Tweede Kamer waarvan de behandeling in de Eerste Kamer volgt:

  • Wetsvoorstel rechten aandeelhouders in beursgenoteerde vennootschappen: wijziging regeling betreffende oproeping en registratie;
  • Wetsvoorstel versterking rechten ondernemingsraad bij de NV betreffende een aantal besluiten;
  • Afschaffing verklaring van geen bezwaar bij oprichting BV en NV, invoering doorlopende controle op rechtspersonen;
  • Wetsvoorstel personen vennootschappen.
Recente berichten
  • 14 september 2022

    Krappe arbeidsmarkt? Wees scherp op uw concurrentiebeding!

    Mirjam Scheper
    In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt een concurrentiebeding steeds breder ingezet, veelal in de vorm van een standaardclausule. In de praktijk zie ik dat gebruik van een concurrentiebeding – mede hierdoor – vaak zijn doel voorbij schiet. Dat kan leiden tot onnodige discussies, procedures en kosten.
    Lees verder
  • 14 september 2022

    Actualiteiten arbeidsrecht voor HR-professionals en bedrijfsjuristen donderdag 3 november 2022

    Marion Hagenaars
    Mirjam Scheper
    Krapte op de arbeidsmarkt, Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden, hybride werken. De arbeidsmarkt is volop in beweging. Wat zijn de gevolgen? Hoe beweegt de arbeidsmarkt zich en hoe beweegt u daarin mee als HR-professional of bedrijfsjurist? Blijf aangehaakt bij het dynamische rechtsgebied dat het arbeidsrecht nu eenmaal is!
    Lees verder
  • 4 juli 2022

    Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

    Mirjam Scheper
    De Eerste Kamer heeft op 21 juni 2022 het wetsvoorstel Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden aanvaard. Het wetsvoorstel implementeert de gelijknamige EU-richtlijn en treedt 1 augustus 2022 in werking. De richtlijn heeft als doel de inhoud van het werk vooraf transparanter en beter voorspelbaar te maken. De belangrijkste wijzigingen – die ik hieronder op hoofdlijnen
    Lees verder

Plaats een reactie

Top