Geen gevaar voor verwarring

 in Ondernemingsrecht

De voorzieningenrechter te Haarlem heeft geoordeeld dat er geen verwarringsgevaar bestaat bij het gebruik van de handelsnamen “Wijndomein” en “AH Wijndomein”.

Sinds 2006 exploiteert Fine Wine Merchants B.V. (FWM) een internet wijnwinkel onder de handelsnaam “ wijndomein” via de domeinnaam www.wijndomein.nl. richt FWM zich op het hogere segment wijn (€ 7,–).

Albert Heijn is een bekende supermarktketen die ook artikelen via internet verkoopt, waaronder wijn. Op 4 november 2008 is Albert Heijn een wijnwinkel op het internet gestart onder de handelsnaam “AH Wijndomein”. Albert Heijn gebruikt hiervoor de domeinnamen ahwijndomeinah.nl. en ah.nl/wijndomein. Albert Heijn richt zich op segment van wijnen van € 5,– en meer.

FWM beroept zich op de bescherming van de Handelsnaamwet (Hnw) omdat de handelsnaam AH Wijndomein van Albert Heijn niet of slechts in geringe mate afwijkt van de handelsnaam Wijndomein van FWM en door het gebruik van de handelsnaam AH Wijndomein door Albert Heijn verwarring bij het publiek is te duchten, nu er twee internet wijnwinkels in de Nederlandse markt actief zijn die Wijndomein als handelsnaam voeren.

Op grond van artikel 5 Handelsnaamwet (Hnw) is het verboden een handelsnaam te voeren, die, voordat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

Het betoog van FWM slaagt naar het oordeel van de voorzieningenrechter niet. Volgens de voorzieningenrechter heeft de toevoeging van AH in de naam “AH Wijndomein” naam tot gevolg dat daardoor juist sterk onderscheidend wordt gemaakt van de reeds door FWM gevoerde naam “Wijndomein”. AH is in Nederland een zeer bekend merk en handelsnaam. Door toevoeging van de merknaam AH aan het woord Wijndomein, is voor het gemiddelde publiek daarmee onmiddellijk duidelijk dat de naam en de onderneming behoren tot Albert Heijn en dus niet de onderneming is van FWM. Dat effect wordt bovendien versterkt door het sterk onderscheidende AH-logo in het logo van AH Wijndomein, zodat ook zichtbaar is dat het gaat om Wijndomein van Albert Heijn.

Daarnaast presenteert AH Wijndomein zich hoofdzakelijk op internet, geheel in de bekende huisstijl van Albert Heijn, met op elke pagina duidelijk zichtbaar de in dit verband veelzeggende slogan “Het nieuwe AH Wijndomein. Gewoon bij ah.nl”. Ook in de door AH Wijndomein gebruikte domeinnamen ahwijndomein.ah.nl en ah.nl/wijndomein komt duidelijk de onderscheidende naam AH naar voren. Aan de andere kant zullen bezoekers van de website van FWM niet snel de internet wijnwinkel Wijndomein verwarren met die van AH Wijndomein, nu reeds door het uiterlijk van het logo en de website direct zichtbaar is dat het niet gaat om de internet wijnwinkel van Albert Heijn.

Volgens de voorzieningenrechter is er onvoldoende gebleken van verwarringsgevaar en om die reden is er onvoldoende grond voor de conclusie dat Albert Heijn in strijd met artikel 5 Hnw de handelsnaam AH Wijndomein voert.

Recente berichten

Plaats een reactie

Top