Herziening STECR Werkwijzer arbeidsconflicten

 in Arbeidsrecht

Na een ziekmelding ten gevolge van een arbeidsconflict ligt de bal bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts moet bepalen of er sprake is van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte. Bij de beoordeling hiervan hanteren bedrijfsartsen de zogenaamde STECR Werkwijzer arbeidsconflicten.

Recentelijk heeft de STECR een vernieuwde vijfde versie van de werkwijzer gepubliceerd. Aanvankelijk was de STECR werkwijzer opgesteld voor bedrijfsartsen, de laatste versie is bestemd voor een bredere doelgroep en kan werkgevers  een richtlijn/ handvat bieden in een situatie waarin een werknemer zich ziek meldt na een arbeidsconflict.

De herziene versie van de werkwijzer schrijft voor dat een bedrijfsarts in het geval van een ziekmelding ten gevolge van een arbeidsconflict hoor en wederhoor moet toepassen. Op grond daarvan moet een bedrijfsarts zowel werknemer als werkgever horen over de ontstane conflictsituatie.

Ook de zogenaamde afkoelingsperiode waarin de werknemer in staat werd gesteld om, onder doorbetaling van loon,  twee weken afstand te nemen van werkgever en het arbeidsconflict is aangescherpt in de herziene werkwijzer. Indien de bedrijfsarts oordeelt dat er geen sprake is van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte, maar de verwachting is dat directe terugkeer tot escalatie zal leiden kan hij een zogenaamde interventieperiode adviseren van maximaal twee weken, waarin de werknemer nog niet aan het werk hoeft, maar waarin partijen wel met elkaar in gesprek moeten om tot een oplossing van het conflict te komen. Omdat een werkgever gedurende zo een periode gehouden is tot loondoorbetaling, moet de werkgever echter wel instemmen met het adviseren van een interventieperiode.

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie