Invoering Burgerservicenummer

 in IT-recht

De Eerste Kamer heeft 10 Juli 2007 het groene licht gegeven voor de invoering van het Burgerservicenummer (BSN). Nu de wet algemene bepalingen BSN is aanvaard kunnen alle overheidsinstellingen het BSN gaan gebruiken zonder dat daarvoor afzonderlijke wetgeving noodzakelijk is.

Het BSN wordt geïntroduceerd voor de klantcontact tussen burger en overheid waarbij het gebruik van een persoonsnummer nodig is ten behoeve van een eenduidige identificatie en registratie van personen en voor de gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties onderling. Het BSN komt in de plaats van onder andere het sociaal-fiscaal nummer (Sofi-nummer).

Iedereen die ingeschreven staat bij de Gemeentelijke Basisadministratie zal een BSN ontvangen. Binnenlandse zaken verwacht dat de introductie zal leiden tot een vermindering van het aantal fouten bij de invoering en verwerking van persoongegevens. Ook zal volgens de overheid een betere bescherming tegen identiteitsfraude mogelijk zijn en zal het BSN bijdragen aan de transparantie van de overheid.

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie