Invoering Burgerservicenummer

 in IT-recht

De Eerste Kamer heeft 10 Juli 2007 het groene licht gegeven voor de invoering van het Burgerservicenummer (BSN). Nu de wet algemene bepalingen BSN is aanvaard kunnen alle overheidsinstellingen het BSN gaan gebruiken zonder dat daarvoor afzonderlijke wetgeving noodzakelijk is.

Het BSN wordt geïntroduceerd voor de klantcontact tussen burger en overheid waarbij het gebruik van een persoonsnummer nodig is ten behoeve van een eenduidige identificatie en registratie van personen en voor de gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties onderling. Het BSN komt in de plaats van onder andere het sociaal-fiscaal nummer (Sofi-nummer).

Iedereen die ingeschreven staat bij de Gemeentelijke Basisadministratie zal een BSN ontvangen. Binnenlandse zaken verwacht dat de introductie zal leiden tot een vermindering van het aantal fouten bij de invoering en verwerking van persoongegevens. Ook zal volgens de overheid een betere bescherming tegen identiteitsfraude mogelijk zijn en zal het BSN bijdragen aan de transparantie van de overheid.

Recente berichten
  • 5 januari 2022

    Massa is kassa!

    Sil Kingma
    Dat is niet alleen de goudenregel voor de succesvolle exploitatie van Mark Gilles’ vakantieparken, maar ook voor de exploitatie van de Wet afwikkeling massaschade door investeringsfondsen. Eerst even kort terug in de tijd. Op 4 december 2019 zijn in het Staatsblad twee Koninklijke Besluiten gepubliceerd op het gebied van collectieve acties. Deze Besluiten bevestigen de
    Lees verder
  • 22 december 2021

    Interview in Advocatenblad 2021 | 10 ‘Teamspelers in de IT’

    Hanneke Slager
    Lees hier het gehele artikel dat recent is gepubliceerd in het Advocatenblad over ons IT-kantoor. Teamspelers in de IT, door Erik Jan Bolsius, Beeld Jean-Pierre Jans  
    Lees verder
  • 16 december 2021

    Het verbetertraject voor een HR-professional en de waarde van achteraf opgestelde verklaringen. 

    Marion Hagenaars
    Een verbetertraject is onder andere afhankelijk van het niveau en de kennis van de werknemer. Maar  wat betekent dit voor een (HR-)professional? En kan het ontbreken van een verbetertraject worden gerepareerd met achteraf opgestelde verklaringen?
    Lees verder

Plaats een reactie

Top