Kabinetsvisie op e-privacy

 in IT-recht

24 mei jl. heeft de minister Kamp van Economische Zaken een brief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin de visie van het kabinet op e-privacy is weergegeven. Het bewerkstelligen/waarborgen van het digitaal vertrouwen van de consument staat hierin centraal. Het kabinet heeft in dit kader een aantal randvoorwaarden gesteld, te weten ‘transparantie’, ‘controle’ en ‘verantwoordelijkheid van bedrijven’.

Transparantie vertaalt zich erin dat de eindgebruiker volledig en duidelijk dient te worden geïnformeerd; controle brengt met zich dat de eindgebruikers nadrukkelijk hun toestemming moeten kunnen geven voor het gebruik van hun persoonsgegevens, ze het recht moeten krijgen om vergeten te worden en de mogelijkheid te worden geboden om hun data te verplaatsen en mee te nemen (naar een andere aanbieder of platform); de verantwoordelijkheid van bedrijven brengt met zich dat zij al bij de inrichting van hun diensten maatregelen dienen te treffen die toezien op correcte verwerking en goede beveiliging van persoonsgegevens. Ten einde dit te bewerkstelligen, is het kabinet voornemens diverse acties te ontplooien op het terrein van wetgeving, versterking toezicht, aangaan dialoog met het bedrijfsleven en voorlichting (om het bewustzijn van eindgebruikers te vergroten).

Opmerkelijk in de kabinetsvisie is dat de rijksoverheid Privacy by Design en Privacy Impact Assessments als eis zullen stellen in haar aanbestedingstrajecten voor de aanschaf/afname van producten en diensten. In dit kader zal het kabinet in samenwerking met het bedrijfsleven ‘best practices’ op het terrein van Privacy by Design en Privacy Impact Assessments in kaart brengen. Voor de uitwisseling hiervan zal gebruik worden gemaakt van bestaande platforms als het Platform Internet Veiligheid. Verder besteedt de minister in zijn brief aandacht aan privacybescherming in het kader van cloud computing,
gebruik social media door minderjarigen, big data en cookies.

Het kabinet kiest duidelijk voor een ‘privacy impact’ benadering. Zo ook de insteek bij de voorgestelde cookiewetswijziging waarbij voor cookies (en andere vergelijkbare technologieën) die geen of slechts een geringe impact op de privacy van de betrokkene hebben – ook al zijn het geen functionele cookies –  geen voorafgaande toestemming meer nodig zal zijn.

Lees hier de kabinetsvisie op e-privacy.

Wilt u weten wat deze kabinetsvisie betekent voor uw bedrijf (als verantwoordelijke of als bewerker) of heeft u andere vragen naar aanleiding van deze nieuwsflits dan kunt u contact opnemen met Irvette Tempelman

Recente berichten
  • 14 september 2022

    Krappe arbeidsmarkt? Wees scherp op uw concurrentiebeding!

    Mirjam Scheper
    In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt een concurrentiebeding steeds breder ingezet, veelal in de vorm van een standaardclausule. In de praktijk zie ik dat gebruik van een concurrentiebeding – mede hierdoor – vaak zijn doel voorbij schiet. Dat kan leiden tot onnodige discussies, procedures en kosten.
    Lees verder
  • 14 september 2022

    Actualiteiten arbeidsrecht voor HR-professionals en bedrijfsjuristen donderdag 3 november 2022

    Marion Hagenaars
    Mirjam Scheper
    Krapte op de arbeidsmarkt, Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden, hybride werken. De arbeidsmarkt is volop in beweging. Wat zijn de gevolgen? Hoe beweegt de arbeidsmarkt zich en hoe beweegt u daarin mee als HR-professional of bedrijfsjurist? Blijf aangehaakt bij het dynamische rechtsgebied dat het arbeidsrecht nu eenmaal is!
    Lees verder
  • 4 juli 2022

    Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

    Mirjam Scheper
    De Eerste Kamer heeft op 21 juni 2022 het wetsvoorstel Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden aanvaard. Het wetsvoorstel implementeert de gelijknamige EU-richtlijn en treedt 1 augustus 2022 in werking. De richtlijn heeft als doel de inhoud van het werk vooraf transparanter en beter voorspelbaar te maken. De belangrijkste wijzigingen – die ik hieronder op hoofdlijnen
    Lees verder

Plaats een reactie

Top