Kabinetsvisie op e-privacy

 in IT-recht

24 mei jl. heeft de minister Kamp van Economische Zaken een brief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin de visie van het kabinet op e-privacy is weergegeven. Het bewerkstelligen/waarborgen van het digitaal vertrouwen van de consument staat hierin centraal. Het kabinet heeft in dit kader een aantal randvoorwaarden gesteld, te weten ‘transparantie’, ‘controle’ en ‘verantwoordelijkheid van bedrijven’.

Transparantie vertaalt zich erin dat de eindgebruiker volledig en duidelijk dient te worden geïnformeerd; controle brengt met zich dat de eindgebruikers nadrukkelijk hun toestemming moeten kunnen geven voor het gebruik van hun persoonsgegevens, ze het recht moeten krijgen om vergeten te worden en de mogelijkheid te worden geboden om hun data te verplaatsen en mee te nemen (naar een andere aanbieder of platform); de verantwoordelijkheid van bedrijven brengt met zich dat zij al bij de inrichting van hun diensten maatregelen dienen te treffen die toezien op correcte verwerking en goede beveiliging van persoonsgegevens. Ten einde dit te bewerkstelligen, is het kabinet voornemens diverse acties te ontplooien op het terrein van wetgeving, versterking toezicht, aangaan dialoog met het bedrijfsleven en voorlichting (om het bewustzijn van eindgebruikers te vergroten).

Opmerkelijk in de kabinetsvisie is dat de rijksoverheid Privacy by Design en Privacy Impact Assessments als eis zullen stellen in haar aanbestedingstrajecten voor de aanschaf/afname van producten en diensten. In dit kader zal het kabinet in samenwerking met het bedrijfsleven ‘best practices’ op het terrein van Privacy by Design en Privacy Impact Assessments in kaart brengen. Voor de uitwisseling hiervan zal gebruik worden gemaakt van bestaande platforms als het Platform Internet Veiligheid. Verder besteedt de minister in zijn brief aandacht aan privacybescherming in het kader van cloud computing,
gebruik social media door minderjarigen, big data en cookies.

Het kabinet kiest duidelijk voor een ‘privacy impact’ benadering. Zo ook de insteek bij de voorgestelde cookiewetswijziging waarbij voor cookies (en andere vergelijkbare technologieën) die geen of slechts een geringe impact op de privacy van de betrokkene hebben – ook al zijn het geen functionele cookies –  geen voorafgaande toestemming meer nodig zal zijn.

Lees hier de kabinetsvisie op e-privacy.

Wilt u weten wat deze kabinetsvisie betekent voor uw bedrijf (als verantwoordelijke of als bewerker) of heeft u andere vragen naar aanleiding van deze nieuwsflits dan kunt u contact opnemen met Irvette Tempelman

Recent Posts
  • 8 september 2017

    Een rechter die het functioneren van een werknemer beoordeelt?

    Marion Hagenaars
    Een werknemer die zijn beoordeling bij de rechter aanvecht. De rechter zal zich toch afgevraagd hebben: wat moet ik als buitenstaander vinden van het functioneren van een werknemer? Toch wijst de rechter de vordering van de werknemer toe. Het salaris wordt met terugwerkende kracht verhoogd. Werknemer is portfolio manager bij een bedrijf voor professionele reiniging
    Lees verder
  • 28 augustus 2017

    Waar gaat u naar toe met een internationaal IT-geschil?

    Hanneke Slager
    Van ICC naar NCC. Of toch maar liever SGOA?
    Lees verder
  • 11 augustus 2017

    Hoge bomen…stellen hun eigen verbeterplan op…

    Marion Hagenaars
    Niet alle rechters zijn het met elkaar eens, maar deze rechter is in ieder geval van oordeel dat een werkneemster verantwoordelijk is voor haar eigen verbeterplan. Wanneer is ontslag vanwege disfunctioneren mogelijk? Er moet natuurlijk sprake zijn van disfunctioneren. Maar daarnaast moet de werknemer hiervan tijdig in kennis zijn gesteld, moet de werknemer in voldoende
    Lees verder

Plaats een reactie