Kabinetsvisie op e-privacy

 in IT-recht

24 mei jl. heeft de minister Kamp van Economische Zaken een brief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin de visie van het kabinet op e-privacy is weergegeven. Het bewerkstelligen/waarborgen van het digitaal vertrouwen van de consument staat hierin centraal. Het kabinet heeft in dit kader een aantal randvoorwaarden gesteld, te weten ‘transparantie’, ‘controle’ en ‘verantwoordelijkheid van bedrijven’.

Transparantie vertaalt zich erin dat de eindgebruiker volledig en duidelijk dient te worden geïnformeerd; controle brengt met zich dat de eindgebruikers nadrukkelijk hun toestemming moeten kunnen geven voor het gebruik van hun persoonsgegevens, ze het recht moeten krijgen om vergeten te worden en de mogelijkheid te worden geboden om hun data te verplaatsen en mee te nemen (naar een andere aanbieder of platform); de verantwoordelijkheid van bedrijven brengt met zich dat zij al bij de inrichting van hun diensten maatregelen dienen te treffen die toezien op correcte verwerking en goede beveiliging van persoonsgegevens. Ten einde dit te bewerkstelligen, is het kabinet voornemens diverse acties te ontplooien op het terrein van wetgeving, versterking toezicht, aangaan dialoog met het bedrijfsleven en voorlichting (om het bewustzijn van eindgebruikers te vergroten).

Opmerkelijk in de kabinetsvisie is dat de rijksoverheid Privacy by Design en Privacy Impact Assessments als eis zullen stellen in haar aanbestedingstrajecten voor de aanschaf/afname van producten en diensten. In dit kader zal het kabinet in samenwerking met het bedrijfsleven ‘best practices’ op het terrein van Privacy by Design en Privacy Impact Assessments in kaart brengen. Voor de uitwisseling hiervan zal gebruik worden gemaakt van bestaande platforms als het Platform Internet Veiligheid. Verder besteedt de minister in zijn brief aandacht aan privacybescherming in het kader van cloud computing,
gebruik social media door minderjarigen, big data en cookies.

Het kabinet kiest duidelijk voor een ‘privacy impact’ benadering. Zo ook de insteek bij de voorgestelde cookiewetswijziging waarbij voor cookies (en andere vergelijkbare technologieën) die geen of slechts een geringe impact op de privacy van de betrokkene hebben – ook al zijn het geen functionele cookies –  geen voorafgaande toestemming meer nodig zal zijn.

Lees hier de kabinetsvisie op e-privacy.

Wilt u weten wat deze kabinetsvisie betekent voor uw bedrijf (als verantwoordelijke of als bewerker) of heeft u andere vragen naar aanleiding van deze nieuwsflits dan kunt u contact opnemen met Irvette Tempelman

Recente berichten
  • 26 maart 2019

    Proeftijdontslag best handig, maar niet zonder risico’s

    Marion Hagenaars
    Het proeftijdbeding De proeftijd kan een behulpzaam rechtsfiguur zijn. Werkgever en werknemer kunnen immers de arbeidsovereenkomst per direct opzeggen. De normale ontslagregels – waaronder de opzegverboden en een redelijke grond voor ontslag – gelden niet. De formele vereisten waar het proeftijdbeding aan moet voldoen zijn daarom streng en strikt. Bovendien geldt het verbod op discriminatie
    Lees verder
  • 13 maart 2019

    Handel in persoonsgegevens door kamer van koophandel stopt 1 juli 2019 op verzoek Autoriteit Persoonsgegevens

    Bob Cordemeyer
    Veel ZZP’ers beklaagden zich over de adressenhandel van de Kamer van Koophandel bij de Autoriteit Persoonsgegevens, die veelal op hun privé-adres ongevraagde aanbiedingen ontvangen.
    Lees verder
  • 8 maart 2019

    Wet Computercriminaliteit III sinds 1 maart 2019 van kracht

    Marlou Bos
    Op 1 maart 2019 is de veel bekritiseerde wet Computercriminaliteit III in werking getreden. De wet geeft politie en justitie nieuwe bevoegdheden om computercriminaliteit aan te pakken en introduceert een aantal nieuwe strafbare feiten. In deze blog bespreek ik kort de belangrijkste nieuwe bevoegdheden en strafbaarstellingen. Nieuwe bevoegdheden voor politie en justitie Een belangrijk onderdeel
    Lees verder

Plaats een reactie

Top