Meer aandacht voor privacybescherming burgers

 in IT-recht

Reactie van de ministers Hirsch Ballin van Justitie en Ter Horst van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het kabinetsstandpunt op het advies van de privacycommissie Brouwer-Korf en de evaluatie van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Naar aanleiding van het advies van de Commissie Brouwer-Korf en de evaluatie van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) hebben de ministers Hirsch Ballin en Ter Horst een kabinetsstandpunt geformuleerd. Hieruit komt naar voren dat het College bescherming persoonsgegevens (CBP), zich verder zal gaan toeleggen op handhaving van de Wbp.

Het kabinet kiest voor het stimuleren van een optimale gegevensbescherming en verwerking. Instanties die persoonsgegevens gaan gebruiken, moeten vooraf bepalen welke gegevens zij nodig hebben en met welk doel, en moeten dit ook duidelijk maken aan de burger. Het toezicht op de naleving van de wet wordt aangescherpt. Het delen van reeds beschikbare gegevens tussen overheidsinstanties wordt verder gestimuleerd ten behoeve van de veiligheid en de hulpverlening. Het kabinet werkt deze voornemens uit aan de hand van een viertal kernthema’s.

Kernthema 1: Gewoon doen: meer waarborgen bij de omgang met persoonsgegevens
Allereerst wil het kabinet meer aandacht voor de wijze waarop met persoonsgegevens wordt omgegaan en de waarborgen die daarbij moeten worden vervuld.

Kernthema 2: Robuuster extern toezicht
Het kabinet heeft de versterking van het externe toezicht als tweede thema aangemerkt. Voor de burger is het van belang dat hij zich gesteund weet door een toezichthouder wanneer op een onjuiste manier met zijn gegevens zou worden omgegaan. Onafhankelijk toezicht en onafhankelijke handhaving zijn daarbij kernwaarden.

Kernthema 3: Minder nadruk op procedures en controle vooraf
Onder deze noemer wil het kabinet bereiken dat administratieve lasten van burgers en bedrijven zoveel als mogelijk worden teruggedrongen. Bedrijven die een kwalitatief goed beleid voeren op het gebied van bescherming van persoonsgegevens kunnen worden bevrijd van bestaande administratieve lasten.

Kernthema 4: Het burgerperspectief
Om de positie van de burger beter te beschermen moet de burger door overheidsinstellingen en bedrijven die zijn gegevens verwerken, beter worden geïnformeerd over die verwerkingen.

Recent Posts
  • 6 februari 2018

    Detacheerder pas je relatiebeding aan!

    Marion Hagenaars
    Welke detacheerder kent het belemmeringsverbod niet? Laat je een werknemer werken bij een opdrachtgever onder diens leiding en toezicht dan mag deze werknemer na afloop van de detachering in dienst treden bij of als zelfstandige werken voor deze opdrachtgever. Ook als een relatiebeding is gesloten. Gevolg: verlies van opdrachten. Geen goed vooruitzicht als detachering je
    Lees verder
  • 25 januari 2018

    Detacheerders wees voorzichtig met het Vragenformulier van StiPP

    Marion Hagenaars
    StiPP is het verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds voor personeelsdiensten. Veel (IT) detacheerders zijn verplicht om zich bij dit pensioenfonds aan te sluiten. Vaak weten of willen detacheerders dit niet. De gevolgen zijn groot. Denk aan: premieafdracht met terugwerkende kracht (vele jaren), dubbele pensioenregelingen, cao verplichtingen, sociale fondsen, gewijzigde sectorindeling.
    Lees verder
  • 6 februari 2018

    De HR professional & Privacy – Deel VI: de zieke werknemer

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Indien niet zorgvuldig omgegaan wordt met gegevens over de gezondheid van werknemers kan dit grote gevolgen hebben voor hun privacy. Zowel onder de Wbp als de AVG geldt dan ook dat deze gegevens worden aangemerkt als bijzondere persoonsgegevens. Deze mogen verwerkt worden indien dit noodzakelijk is voor de goede uitvoering van wettelijke voorschriften, pensioenregelingen of
    Lees verder

Plaats een reactie