Nieuwe algemene voorwaarden voor thuis- en webwinkels

 in IT-recht

Er zijn nieuwe afspraken gemaakt door de Consumentenbond en Thuiswinkel.org over de algemene voorwaarden die gelden voor het kopen op het web. De afspraken zijn gemaakt op 30 maart 2008 tijdens de vergadering van de Coördinatiegroep Zelfregulering overleg (CZ) van de Sociaal economische Raad (SER).

De nieuwe voorwaarden worden op 1 januari 2009 van kracht voor alle leden van Thuiswinkel.org, voor wie de voorwaarden als minimum vereisten zullen gelden. Thuiswinkel.org is een branchevereniging die de belangen van bedrijven behartigt op het gebied van thuiswinkelen

De nieuwe voorwaarden bevatten onder andere afspraken voor consumenten over een minimum van 14 dagen bedenktijd, maximum van 50% als aanbetaling en afspraken betreffende duidelijkheid over prijs en bedenktijd.

De afspraken zijn belangrijk omdat de markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters verder blijft stijgen. In de eerste helft van 2008 is de markt ten opzichte van een jaar geleden met 24 procent verder doorgegroeid naar een omzet van 2,3 miljard Euro.

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie