Rapport Commissie Bakker

 in Arbeidsrecht

Commissie Bakker presenteert op 16 juni 2008 haar rapport.

De hoofdpunten, voor de korte termijn:

  • Fiscale maatregelen moeten werkenden stimuleren door te werken tot hun 65e.
  • Ook deeltijdwerkers moeten dankzij belastingvoordelen meer uren gaan draaien.
  • Bedrijven krijgen belastingvoordelen als ze een oudere werknemer in dienst nemen.
  • Er moet een participatieplicht komen voor mensen die een half jaar of langer een uitkering hebben.
  • De subsidie voor kinderopvang moet zo vorm krijgen dat het voor vrouwen aantrekkelijker wordt te gaan werken.

De hoofdpunten voor de langere termijn:

  • Bedrijven moeten een werknemer die ze kwijt willen nog een half jaar doorbetalen en hem helpen bij het zoeken van een andere baan.
  • Na deze periode heeft de ontslagen werknemer recht op een uitkering van een half jaar via zijn bedrijfstak. Daarna krijgt hij een uitkering die in de plaats komt van de huidige WW. De commissie doet geen voorstel voor de duur ervan.
  • Iedere weknemer krijgt een ‘werkbudget’ waaruit hij scholing en eventuele periodes van werkloosheid kan overbruggen. Werknemer, werkgever en overheid moeten daaraan meebetalen.
  • Vanaf 2016 wordt de AOW-leeftijd met een maand per jaar opgetrokken. In 2040 is de AOW-leeftijd 67 jaar. De opbouw van het aanvullend pensioen wordt verlaagd.
  • De AOW wordt vanaf 2011 geleidelijk uit de belastinginkomsten betaald in plaats van uit premies. Gepensioneerden gaan daardoor meebetalen aan de oudedagsvoorziening. Wie geboren is voor 1946 wordt ontzien.

In het rapport zelf wordt niet gesproken over het ontslagrecht en het al dan niet afschaffen van de verplichte procedure via de CWI of via de kantonrechter. Dat betekent dus in beginsel dat het huidige duale stelsel (ontslag via de CWI, danwel via de Kantonrechter) voorlopig gehandhaafd zal blijven.

(Bron van voornoemd puntenoverzicht: trouw.nl)

Recent Posts
  • 6 februari 2018

    Detacheerder pas je relatiebeding aan!

    Marion Hagenaars
    Welke detacheerder kent het belemmeringsverbod niet? Laat je een werknemer werken bij een opdrachtgever onder diens leiding en toezicht dan mag deze werknemer na afloop van de detachering in dienst treden bij of als zelfstandige werken voor deze opdrachtgever. Ook als een relatiebeding is gesloten. Gevolg: verlies van opdrachten. Geen goed vooruitzicht als detachering je
    Lees verder
  • 25 januari 2018

    Detacheerders wees voorzichtig met het Vragenformulier van StiPP

    Marion Hagenaars
    StiPP is het verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds voor personeelsdiensten. Veel (IT) detacheerders zijn verplicht om zich bij dit pensioenfonds aan te sluiten. Vaak weten of willen detacheerders dit niet. De gevolgen zijn groot. Denk aan: premieafdracht met terugwerkende kracht (vele jaren), dubbele pensioenregelingen, cao verplichtingen, sociale fondsen, gewijzigde sectorindeling.
    Lees verder
  • 6 februari 2018

    De HR professional & Privacy – Deel VI: de zieke werknemer

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Indien niet zorgvuldig omgegaan wordt met gegevens over de gezondheid van werknemers kan dit grote gevolgen hebben voor hun privacy. Zowel onder de Wbp als de AVG geldt dan ook dat deze gegevens worden aangemerkt als bijzondere persoonsgegevens. Deze mogen verwerkt worden indien dit noodzakelijk is voor de goede uitvoering van wettelijke voorschriften, pensioenregelingen of
    Lees verder

Plaats een reactie