Softwareontwikkeling zonder risico’s is haalbaar!

 in IT-recht

Maatwerkprojecten eindigen nog steeds erg vaak in een mislukte automatisering. In de IT-branche zijn daarover door de jaren heen de nodige publicaties geweest. Zonder nu naar concrete rapporten te verwijzen, zoals die van de rekenkamer en andere, mislukken veel projecten geheel of gedeeltelijk. Men roept wel dat twee van de drie projecten mislukt. In de praktijk komen we veel mislukte automatiseringen tegen. Slecht projectmanagement, slechte communicatie en juridische faalfactoren zijn veelal de oorzaak. Je ziet in de praktijk ook dat steeds weer dezelfde fouten worden gemaakt in maatwerkprojecten, van zogenaamde geleerde lessen wordt vaak niet echt geleerd.

De SIG (Software Improvement Group) (zie ook SIG.nl) heeft in samenwerking met Cordemeyer & Slager / advocaten (zie ook cordemeyerslager.nl) een methode ontwikkeld waarvan we denken dat deze met een goede kans op succes een maatwerkproject doet slagen. We doen dit door het vanaf het begin en gedurende de rit zowel technisch als juridisch monitoren van een maatwerkproject eindigend in certificering van de software indien gewenst.

Software monitoring SIG

Kwaliteitsproblemen in softwareontwikkeling openbaren zich niet “opeens” maar ontstaan vaak geleidelijk. Hoe eerder men het ontstaan signaleert, hoe effectiever de ‘damage control’ kan zijn. De SIG heeft de ‘SIG Software Monitor’ ontwikkeld een soort “MRI-scan” die permanent de productkwaliteit van een softwaresysteem in ontwikkeling of in onderhoud bewaakt. Het is een volledig geautomatiseerd proces. Rapportage loopt via een website, interpretatie wordt ondersteund door objectieve SIG-consultants. Zodra er iets fout gaat in de sources wordt dit opgemerkt en kan worden bijgestuurd op een positieve wijze of er kan eventueel tijdig worden besloten het project geheel te stoppen.

Juridische monitoring

Cordemeyer & Slager / Advocaten heeft samen met de SIG een maatwerkcontract ontwikkeld dat de nodige juridische waarborgen bevat en van project tot project kan worden aangepast. Juridische monitoring gedurende het project zal veel problemen kunnen voorkomen bij voortschrijdende inzichten meerwerk en dergelijke. De praktijk is vaak weerbarstig en de softwareontwikkelaars gaan vaak hun eigen weg die niet overeenkomt met de gemaakte afspraken. In regelmatige contacten met de projectleiders van de betrokken partijen kunnen we de praktijk toetsen aan de juridische realiteit en zo nodig aanvullingen op het maatwerkcontract overeenkomen. De leverancier kan indien nodig ook tijdig in gebreke gesteld worden, zodat vroegtijdig kan worden ingegrepen als het fout dreigt te gaan. Omgekeerd kan de opdrachtgever ook tijdig op nalatigheden gewezen worden, indien niet goed meegewerkt wordt. Het is natuurlijk niet altijd de leverancier die alles fout doet.

Onderhoudbaarheid software

Het belang van de monitoring door de SIG is ook dat objectief kan worden vastgesteld dat de software voldoet aan de eisen van goede onderhoudbaarheid in de toekomst, ook door derden met inbegrip van een duidelijke en volledige documentatie. Dat werkt ook in diverse opzichten kostenbesparend.

Conflict preventie

Discussies over software die niet werkt of niet goed is worden door het monitoren voorkomen, omdat dit objectief wordt vastgesteld tijdens het ontwikkelingsproces. Veelal is dit inzicht niet aanwezig bij partijen waardoor juist conflicten kunnen ontstaan. Eventuele conflicten worden ook voorkomen door het juridisch bewaken van de voortgang van het project en het tijdig signaleren en oplossen van juridische hobbels.

Certificeren

In samenwerking met TÜV Informationstechnik (TÜViT), biedt de SIG de mogelijkheid tot certificering van de onderhoudbaarheid van softwareproducten, zoals vastgelegd in de internationale norm ISO/IEC 9126. Het TÜViT-certificaat verklaart dat de onderhoudbaarheid van het product wordt vertrouwd. Dit betekent dat software systemen aanpasbaar zijn aan toekomstige veranderingsbehoeften, zoals bijvoorbeeld wettelijke eisen of nieuwe zakelijke scenario’s. Grote en middelgrote organisaties kunnen dit certificaat gaan opnemen in hun contracten met marktpartijen. In de praktijk zijn hiermee inmiddels al veel positieve ervaringen opgedaan. Voor het distribueren van software in welk model dan ook is het ook bevorderlijk dat kan worden gewezen op de kwaliteit van de software tot uitdrukking gekomen bijvoorbeeld in een vier sterren certificaat. De leverancier is in de praktijk ook blij met certificeren en krijgt in positieve zin extra ondersteuning om goed werk te leveren.

Recent Posts
  • 16 januari 2018

    Waadi voor IT detacheerders groot risico

    Marion Hagenaars
    Stel: als IT ondernemer detacheert u eigen werknemers bij klanten. Met deze werknemers heeft u een relatiebeding gesloten met boeteclausule. U hoeft er dus niet bang voor te zijn dat deze werknemers gedurende het relatiebeding bij uw relaties gaan werken. Dit zou immers verlies van opdrachten en opdrachtgevers kunnen betekenen en dus aanzienlijke schade. Of
    Lees verder
  • 10 januari 2018

    “Je bent net een ijsje, ik zou je van onder tot boven willen likken”

    Marion Hagenaars
    Seksuele intimidatie op het werk. Hoe te voorkomen? “Ik moet even tussen je benen grabbelen”, “I’m not looking at your tits”, “Ik heb ook nog een paar lekkere noten”, Facebook-vriendschappen met scholieren, ongepaste uitspraken via WhatsApp en borsten en billen die worden vastgepakt. Grensoverschrijdend gedrag dat ontslag rechtvaardigt of passend binnen de bestaande “knuffelcultuur”? #MeToo
    Lees verder
  • 28 december 2017

    De bewijskracht van blockchain

    Wouter Huisman
    De laatste tijd gebeurde weer genoeg in het land van de cryptocurrencies. Zo steeg de waarde van bitcoin tot maar liefst 20.000 dollar, gaf de Amerikaanse toezichthouder CFTC groen licht voor de handel van futures in cryptovaluta, maar verloor de digitale coin rond de kerst weer bijna een derde van zijn waarde. Terwijl de koers
    Lees verder

Plaats een reactie