“Take it or leave it” bij weigeren tracking cookies mag niet van de Autoriteit Persoonsgegevens.

 in Privacy

Het is oppassen geblazen voor de digitale adverteerders en gaming-industrie.

Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies’ of andere vergelijkbare manieren van volgen en vastleggen van gedrag door middel van software of andere digitale methodes, voldoen niet aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze normuitleg heeft de AP op 7 maart gepubliceerd. De AP gaat controles hierop intensiveren en datahandelaren waren al speerpunt voor de AP.

Zie rapport AP: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/websites-moeten-toegankelijk-blijven-bij-weigeren-tracking-cookies

Bij zogeheten ‘cookiewalls’ op websites (geen toestemming betekent geen toegang) is de toestemming niet vrij gegeven, omdat websitebezoekers zonder het geven van toestemming geen toegang tot de website krijgen. Op grond van de AVG is toestemming niet ‘vrij’ als iemand geen echte of vrije keuze heeft. Of als diegene het geven van toestemming niet kan weigeren zonder nadelige gevolgen, of eigenlijk onder druk wordt gezet persoonsgegevens te verstrekken. Dit geldt niet alleen voor websites maar ook bijvoorbeeld voor de gaming-industie als deelnemers aan een spel alleen mogen deelnemen als ze toestemming geven gevolgd te worden en op hen gerichte advertenties accepteren.

De hele branche zou eigenlijk in één keer op dit punt compliant moeten worden maar dat gaat niet werken. Omzetverliezen voor digitale adverteerders zijn hoog als er volledig compliant wordt gewerkt.

De verwachting is gerechtvaardigd dat de AP toch wel een keer een voorbeeld gaat stellen, net als de Franse AP CNIL met een boete van 55 miljoen al heeft gedaan bij Google eigenlijk ook in verband met  het niet vrijelijk kunnen geven van toestemming. Bedrijven waarover klachten binnenkomen worden nu nog gewaarschuwd in brieven van de AP.

Het worden spannende tijden voor de digitale adverteerders die een hoge “ risk-appetite”  hebben.

Recente berichten
  • 21 november 2022

    Risicomanagement: voorkom uitval door burn-out

    Marion Hagenaars
    Mirjam Scheper
    Werkend Nederland heeft steeds meer te kampen met burn-out klachten. Dit kan leiden tot (langdurig) ziekteverzuim. Een hoofdpijndossier en kostenpost voor de werkgever. En daarnaast een peperdure levensles voor de werknemer. Uitval door burn-out klachten voorkomen is dan ook beter dan genezen. Maar hoe?
    Lees verder
  • 21 november 2022

    Disfunctioneren: doorgeschoten empowermentbeleid

    Marion Hagenaars
    Mirjam Scheper
    De voorwaarden voor ontslag bij disfunctioneren zijn in de wet duidelijk omschreven. Deze voorwaarden gelden ook als een werkgever een beleid voert dat niet gericht is op dossieropbouw met waarschuwingen en berispingen, maar op aanmoediging.
    Lees verder
  • 21 november 2022

    Monitoring e-mail werknemers: de voorwaarden

    Marion Hagenaars
    Mirjam Scheper
    Onrechtmatig verkregen bewijs door werkgevers brengt belangrijke risico's met zich mee. Dit blijkt ook uit een recente uitspraak van het Hof Arnhem-Leeuwarden. Wat zijn de voorwaarden voor vrije toegang tot de e-mailbox van een werknemer?
    Lees verder

Plaats een reactie

Top