Tekortschietende software, is koopregime van toepassing op levering software?

 in IT-recht

Gerechtshof Arnhem, 1 juni 2010, LJN BM6320

Op 1 juni jl. heeft het Hof Arnhem een opmerkelijke uitspraak gedaan ter zake tekortschietende software. Het Hof oordeelt in deze zaak dat hoewel software geen zaak is in de zin van artikel 3:2 BW, het regime van koop middels de schakelbepaling van 7:47 BW toch van toepassing kan zijn op het verkrijgen van een gebruiksrecht op software. Het Hof acht hierbij van belang dat het standaard (pakket)software betreft, een langdurig gebruiksrecht wordt verkregen en dat het in deze kwestie niet gaat om de auteursrechtelijke dimensie maar om de kwaliteit van de software.

Het Hof overweegt in r.o. 4.6:

“Het programma ImageSan is vastgelegd op een of meerdere gegevensdragers. Het in deze zaak gestelde gebrek houdt geen verband met deze gegevensdragers, maar met de werking van de daarop vastgelegde software. Anders dan een gegevensdrager, kan die software op zichzelf niet worden aangemerkt als een voor menselijke beheersing vatbaar stoffelijk object en is dan ook geen zaak in de zin van artikel 3:2 BW. Niettemin leidt het feit dat ImageSan standaardsoftware is, die als een pakket kan worden aangeschaft (hier voor ruim € 46.000) en waarmee het recht op het vrije en duurzame gebruik van de software wordt verkregen met de omstandigheid dat het in deze zaak gaat om de kwaliteit van die software en niet om de auteursrechtelijke dimensie daarvan, het hof tot het oordeel dat, op grond van het bepaalde in art. 7:47 BW, titel 7.1 van toepassing moet worden geacht. Dat de software – voor een bedrag van € 2.200 – door een specialist geïnstalleerd en getest moet worden alvorens in gebruik te worden genomen, doet hier niet aan af, nu dit het karakter van de tussen partijen gesloten overeenkomst niet wezenlijk anders doet zijn.”

Als deze redenering van het Hof gevolgd wordt dan brengt dit (nieuwe) rechten en plichten met zich voor leveranciers en afnemers van standaard (pakket)software, voortvloeiende uit de toepasselijke bepalingen van koop. Dit geldt met name in B2C relaties waarbij veel van de bepalingen dwingendrechtelijk van aard zijn. Hierbij valt enerzijds te denken aan de wettelijke garantie voortvloeiende uit art. 7:17 BW waarbij de kosten van herstel niet in rekening gebracht mogen worden bij de koper, gedurende de eerste 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt dat het gebrek niet is veroorzaakt door enig handelen/nalaten van de consumentkoper en dat de consumentkoper herstelwerkzaamheden mag laten uitvoeren door een derde op kosten van de verkoper indien deze laatste na een tijdige schriftelijke aanmaning in gebreke blijft. Op de koper rust anderzijds de verplichting tijdig te klagen over een eventueel geconstateerd gebrek. In het algemeen geldt dat een consumentkoper tijdig klaagt indien hij dit binnen 2 maanden doet na constatering van het gebrek. Als de consument niet aan zijn klachtplicht voldoet, dan kan deze ook geen beroep meer doen op herstel/vervanging/ontbinding/prijsvermindering. Doch ook in B2B relaties brengt de toepasselijkheid van de bepalingen inzake koop rechten en plichten met zich voor zover hiervan niet uitdrukkelijk door partijen wordt afgeweken, te denken valt aan de wettelijke garantie en de kosten van herstel maar ook de klachtplicht.

Lees de volledige uitspraak hier.

Recente berichten
  • 11 mei 2021

    INPLP article May 11, 2021

    Wouter Huisman
    Bob Cordemeyer
    Fine of €475,000 for Booking.com reporting data breach 22 days to late. According to a press release of April 6 the Dutch Data Protection Authority (Autoriteit Persoonsgegevens) imposed a €475,000 fine on Booking.com because the company took too long to report a data breach to the DPA into compliance with Article 33 GDPR.
    Lees verder
  • 13 april 2021

    Het doolhof van de wet- en regelgeving op het gebied van de zieke werknemer: deel 1.

    Marion Hagenaars
    Wie bepaalt: de bedrijfsarts of het UWV? Verzuimbegeleiding en re-integratie De werkgever is verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding en re-integratie van de zieke werknemer. De werknemer is verplicht om aan zijn re-integratie mee te werken. In de Arbeidsomstandighedenwet is bepaald dat de werkgever zich hierbij moet laten bijstaan door een gecertificeerde arbodienst of bevoegde bedrijfsarts. De
    Lees verder
  • 17 februari 2021

    440,000 EUR fine for Dutch hospital OLVG for access by unauthorized personnel to medical records

    Bob Cordemeyer
    On 11 February 2021 the Dutch Data Protection Authority imposed a fine of EUR 440.000, = on Amsterdam hospital OLVG for having no sufficient measures in place to prevent access to medical records by unauthorized personnel and therefore infringing article 32 (1) GDPR. An investigation was started after the DPA received several complaints of potential violations.
    Lees verder

Plaats een reactie

Top