Test quarantaine domeinnamen SIDN geslaagd

 in IT-recht

Op 6 september 2008 heeft SIDN de quarantaine geïntroduceerd voor alle .Nl-domeinnamen. Dit houdt in dat na opheffing van een domeinnaam deze gedurende 40 dagen niet beschikbaar is voor registratie door anderen dan de oorspronkelijke domeinnaamhouder.

SIDN wil vooral domeinnaamhouders in bescherming nemen met de quarantaineregeling. Volgens SIDN kan een domeinnaamhouder op allerhande manieren zijn domein kwijtraken zonder dat hij het doorheeft. Soms is er miscommunicatie tussen een domeinnaamhouder en een tussenpersoon, of houdt een domeinnaamhouder zijn administratie niet bij.

Tevens dient de quarantaineregeling de domeinnaamhouder te beschermen tegen de zogenaamde domeinjagers. Een domeinjager registreert populaire domeinnamen direct zodra ze door een abonnee worden vrijgegeven. Vervolgens wordt de website gevuld met advertenties om inkomsten mee te genereren. Volgens SIDN wordt er dan vaak gelinkt naar sites waarmee de oude eigenaar liever niet mee geassocieerd wordt.

Dat na de invoering van de quarantaineregeling 261 houders binnen 40 dagen hun domeinnaam uit quarantaine hebben gehaald geeft volgens de SIDN aan dat de quarantaine een effectief middel is om domeinnaamhouders te beschermen.

Recente berichten
  • 5 januari 2022

    Massa is kassa!

    Sil Kingma
    Dat is niet alleen de goudenregel voor de succesvolle exploitatie van Mark Gilles’ vakantieparken, maar ook voor de exploitatie van de Wet afwikkeling massaschade door investeringsfondsen. Eerst even kort terug in de tijd. Op 4 december 2019 zijn in het Staatsblad twee Koninklijke Besluiten gepubliceerd op het gebied van collectieve acties. Deze Besluiten bevestigen de
    Lees verder
  • 22 december 2021

    Interview in Advocatenblad 2021 | 10 ‘Teamspelers in de IT’

    Hanneke Slager
    Lees hier het gehele artikel dat recent is gepubliceerd in het Advocatenblad over ons IT-kantoor. Teamspelers in de IT, door Erik Jan Bolsius, Beeld Jean-Pierre Jans  
    Lees verder
  • 16 december 2021

    Het verbetertraject voor een HR-professional en de waarde van achteraf opgestelde verklaringen. 

    Marion Hagenaars
    Een verbetertraject is onder andere afhankelijk van het niveau en de kennis van de werknemer. Maar  wat betekent dit voor een (HR-)professional? En kan het ontbreken van een verbetertraject worden gerepareerd met achteraf opgestelde verklaringen?
    Lees verder

Plaats een reactie

Top