Van WAO naar WIA

 in Arbeidsrecht

Met ingang van 1 januari 2006 komt de WAO te vervallen (behalve voor diegenen die nu al in de WAO zitten, deze personen kunnen van deze regeling gebruik blijven maken) en zal de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) worden ingevoerd. De WIA stelt de resterende arbeidsmogelijkheden centraal, terwijl de WAO juist uitging van de arbeidsongeschiktheid, waarbij de werknemer er financieel ook op vooruit gaat als hij (deels) werkt. De strekking van de WIA is dan ook om mensen zo lang mogelijk aan het werk te houden. De WIA deelt mensen met arbeidsbeperkingen in twee (2) groepen: (a) werknemers die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn en (b) werknemers met resterende arbeidsmogelijkheden.

a) volledige en duurzame arbeidsongeschikte werknemer

Als een werknemer meer dan 80% loonverlies heeft en de arbeidsongeschiktheid een duurzaam karakter heeft dan kan een werknemer in beginsel aanspraak maken op de Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA). Van een duurzaam karakter is sprake als er binnen 5 jaar geen reële herstelmogelijkheden te verwachten zijn of als er over een lange termijn een geringe kans op herstel betstaat. De arbeidsongeschiktheid wordt iedere 5 jaar opnieuw beoordeeld. De hoogte van de uitkering beslaat 70% van het maximale dagloon en de uitkering kan in principe tot en met het 65e levensjaar worden verstrekt. De premie van deze uitkering zal geheel door de werkgever dienen te worden betaald. De premie bestaat uit een basispremie en uit een gedifferentieerde premie. De basispremie is verplicht en voor iedere werkgever hetzelfde.

b) de werknemer is gedeeltelijk arbeidsongeschikt

Indien er bij de werknemer sprake is van een loonverlies tussen de 35% en de 80% of indien het loonverlies meer is dan 80% maar er zijn wél kansen op herstel dan kan er door de werknemer in beginsel een beroep worden gedaan op de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA). In deze regeling wordt een onderscheid gemaakt tussen (i) de loongerelateerde fase en (ii) de loonaanvullingsfase.

Loongerelateerde fase

De WGA uitkering bedraagt hier 70% van het verschil tussen het vroegere maandloon en het met werken verdiende loon. Werken is door deze constructie altijd aantrekkelijker dan niet werken (iedere euro die extra wordt verdiend zorgt ervoor dat het totale inkomen stijgt met 30 eurocent). De duur van deze uitkering is afhankelijk van het arbeidsverleden van de betreffende werknemer en bedraagt minimaal een half en maximaal vijf (5) jaar. Om in aanmerking voor deze loongerelateerde WGA uitkering te kunnen komen dient te worden voldaan aan de referte eis van 26 uit 39 voorafgaande aan de eerste ziektedag (met de wijziging van de Ziektewet in 2006, zal deze eis ook worden aangescherpt met de 26 uit 36 eis).

Loonaanvullingsfase

Na afloop van voornoemde fase kan de WGA uitkering worden voorgezet in een loonaanvulling. Om hiervoor in aanmerking te kunnen komen dient ten minste 50% van de resterende verdiencapacitieit te worden benut. De loonaanvulling bedraagt dan 70% van het verschil tussen het vroegere maanloon en het loon dat is gerelateerd aan de theoretische verdiencapaciteit. De aanvulling kan worden verkregen tot het 65e jaar en zolang minimaal 50% van de resterende verdiencapaciteit wordt benut. Indien de werknemer de resterende verdiencapaciteit niet meer voor ten minste voor 50% kan benutten dan kan de werknemer in beginsel aanspraak maken op de WGA – vervolguitkering. De hoogte hiervan bedraagt 70% van het minimumloon vermenigvuldigd met het arbeidsongeschiktheidspercentage.

Recente berichten
  • 11 mei 2021

    INPLP article May 11, 2021

    Wouter Huisman
    Bob Cordemeyer
    Fine of €475,000 for Booking.com reporting data breach 22 days to late. According to a press release of April 6 the Dutch Data Protection Authority (Autoriteit Persoonsgegevens) imposed a €475,000 fine on Booking.com because the company took too long to report a data breach to the DPA into compliance with Article 33 GDPR.
    Lees verder
  • 13 april 2021

    Het doolhof van de wet- en regelgeving op het gebied van de zieke werknemer: deel 1.

    Marion Hagenaars
    Wie bepaalt: de bedrijfsarts of het UWV? Verzuimbegeleiding en re-integratie De werkgever is verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding en re-integratie van de zieke werknemer. De werknemer is verplicht om aan zijn re-integratie mee te werken. In de Arbeidsomstandighedenwet is bepaald dat de werkgever zich hierbij moet laten bijstaan door een gecertificeerde arbodienst of bevoegde bedrijfsarts. De
    Lees verder
  • 17 februari 2021

    440,000 EUR fine for Dutch hospital OLVG for access by unauthorized personnel to medical records

    Bob Cordemeyer
    On 11 February 2021 the Dutch Data Protection Authority imposed a fine of EUR 440.000, = on Amsterdam hospital OLVG for having no sufficient measures in place to prevent access to medical records by unauthorized personnel and therefore infringing article 32 (1) GDPR. An investigation was started after the DPA received several complaints of potential violations.
    Lees verder

Plaats een reactie

Top