Watts Industries Netherlands B.V. versus Nieuwenhuis Handelsonderneming B.V.

 in Ondernemingsrecht

Watts Industries is een producent en leverancier van onder meer waterappendages, aansluitingen en uitvoeringen, zoals keerkleppen, appendages voor CV en warmwater installaties en vlinderkleppen. Zij is houdster van het Benelux woordmerk OCEAN voor diverse klassen, het Benelux beeldmerk OCEAN en het Benelux beeldmerk WATTS OCEAN. Nieuwenhuis houdt zich als groothandel bezig met im- en export van huishoudelijke artikelen en doe-het-zelf artikelen. Nieuwenhuis is houdster van het merk Saniscape dat zij gebruikt voor sanitaire producten.

Aanleiding voor het kortgeding is een advertentie in de KARWEI krant, geplaatst door Nieuwenhuis. Daarin is een douchekolom afgebeeld met bovenin het logo van Saniscape. Op de productverpakking is echter de aanduiding Ocean aangebracht. Watts Industries schrijft Nieuwenhuis aan i.v.m. vermeend merkinbreuk en vraag eveneens opgave van het aantal douchekolommen in voorraad evenals verkochte exemplaren aan KARWEI waarop de aanduiding Ocean is aangebracht. Nieuwenhuis zegt toe de verpakkingen te zullen stickeren met de naam OceanS. Daarnaast verstrekt zij het aantal verkochte douchekolommen met de aanduiding Ocean, evenals de hoeveelheid producten in haar voorraad. Tevens zegt Nieuwenhuis toe, in de toekomst de typeaanduiding Fiji te gaan gebruiken voor de douchekolommen.

Deze tegemoetkoming is voor Watts Industries onvoldoende. Zij stelt dan ook een kort geding in, met als grondslag inbreuk op de merkrechten van Watts Industries, de weigering van Nieuwenhuis aan te geven of en zo ja, hoeveel inbreukmakende producten zich nog bij KARWEI en eventuele overige afnemers bevinden, het feit dat Nieuwenhuis niet ingaat op de eis om de inbreukmakende producten onmiddellijk om te stickeren, tezamen met de weigering van Nieuwenhuis om te verklaren dat inbreuk is gemaakt op aan Watts Industries toekomende merkrechten.

De voorzieningenrechter oordeelt dat het woordmerk OCEAN te weinig onderscheidend is. Wat betreft het woordmerk WATTS OCEAN oordeelt hij anders. Deze merknaam bezit onderscheidend vermogen vanwege het onderscheidende deel WATTS. Daarentegen heeft het door Nieuwenhuis gebruikte teken Ocean een beschrijvend karakter. Wanneer beide merken worden vergeleken is er te weinig overeenstemming tussen beide merken. Daarbij is relevant dat de waren niet of nauwelijks soort-gelijk zijn en dat beide partijen zich op een ander publiek richten. Ten aanzien van het normaal gebruik van de merken van Watts Industries oordeelt de voorzieningenrechter dat WATTS OCEAN normaal gebruik oplevert. Het normaal gebruik van de beeldmerken van OCEAN wordt niet aangenomen, evenals van het woordmerk OCEAN.

Meest opmerkelijke overweging is, dat wanneer het woordmerk OCEAN wel als normaal gebruik kan worden aangeduid, Nieuwenhuis het teken OCEAN gebruikt als een modelaanduiding van een van de douchekolommen die zij onder het merk van Saniscape in het verkeer brengt. Dit dient als een eerlijk gebruik in de handel, in de zin van artikel 2.23 lid 1 sub b BVIE te worden aangemerkt. De vorderingen van Watt Industries worden afgewezen.

Recent Posts
  • 7 juni 2018

    IT-ondernemingen wees zuinig op je personeel

    Marion Hagenaars
    Terugkerend nieuws: gebrek aan IT-ers. Dit gebrek aan IT-ers is een groot obstakel voor innovatie. Het plan om de fiscale regeling voor buitenlandse werknemers (de zogenaamde “30%-regeling”) van 8 naar 5 jaar te verkorten per 1 januari a.s. helpt IT-ondernemingen hierbij niet. Niet alleen het werven, maar ook het behouden van IT-ers is daarom steeds
    Lees verder
  • 1 juni 2018

    C&S wint de eerste prijs met het beste en leukste stageverslag!

    Hanneke Slager
    Ter gelegenheid van de officiële uitreiking van de stageverklaring van onze collega Pim Hesselink op 31 mei 2018 heeft de deken van Noord-Holland het stageverslag van C&S voor de lichting 2014/2015, als beste en meest originele beloond met de 1e prijs! Nadat we bij vorige uitreiking 2e zijn geworden gaan we er natuurlijk voor zorgen
    Lees verder
  • 1 juni 2018

    SGOA start met ‘Privacy & Security kamer’

    Hanneke Slager
    SGOA, sinds 1989 het onafhankelijke instituut voor geschiloplossing in de informatiemaatschappij, is een Privacy & Security kamer gestart. Als voorzitter van SGOA Nederland ben ik trots op dit initiatief en op de privacy specialisten die beschikbaar zijn voor het behandelen van privacy en security geschillen. Want dat die geschillen gaan ontstaan, is net zo zeker
    Lees verder

Plaats een reactie