Watts Industries Netherlands B.V. versus Nieuwenhuis Handelsonderneming B.V.

 in Ondernemingsrecht

Watts Industries is een producent en leverancier van onder meer waterappendages, aansluitingen en uitvoeringen, zoals keerkleppen, appendages voor CV en warmwater installaties en vlinderkleppen. Zij is houdster van het Benelux woordmerk OCEAN voor diverse klassen, het Benelux beeldmerk OCEAN en het Benelux beeldmerk WATTS OCEAN. Nieuwenhuis houdt zich als groothandel bezig met im- en export van huishoudelijke artikelen en doe-het-zelf artikelen. Nieuwenhuis is houdster van het merk Saniscape dat zij gebruikt voor sanitaire producten.

Aanleiding voor het kortgeding is een advertentie in de KARWEI krant, geplaatst door Nieuwenhuis. Daarin is een douchekolom afgebeeld met bovenin het logo van Saniscape. Op de productverpakking is echter de aanduiding Ocean aangebracht. Watts Industries schrijft Nieuwenhuis aan i.v.m. vermeend merkinbreuk en vraag eveneens opgave van het aantal douchekolommen in voorraad evenals verkochte exemplaren aan KARWEI waarop de aanduiding Ocean is aangebracht. Nieuwenhuis zegt toe de verpakkingen te zullen stickeren met de naam OceanS. Daarnaast verstrekt zij het aantal verkochte douchekolommen met de aanduiding Ocean, evenals de hoeveelheid producten in haar voorraad. Tevens zegt Nieuwenhuis toe, in de toekomst de typeaanduiding Fiji te gaan gebruiken voor de douchekolommen.

Deze tegemoetkoming is voor Watts Industries onvoldoende. Zij stelt dan ook een kort geding in, met als grondslag inbreuk op de merkrechten van Watts Industries, de weigering van Nieuwenhuis aan te geven of en zo ja, hoeveel inbreukmakende producten zich nog bij KARWEI en eventuele overige afnemers bevinden, het feit dat Nieuwenhuis niet ingaat op de eis om de inbreukmakende producten onmiddellijk om te stickeren, tezamen met de weigering van Nieuwenhuis om te verklaren dat inbreuk is gemaakt op aan Watts Industries toekomende merkrechten.

De voorzieningenrechter oordeelt dat het woordmerk OCEAN te weinig onderscheidend is. Wat betreft het woordmerk WATTS OCEAN oordeelt hij anders. Deze merknaam bezit onderscheidend vermogen vanwege het onderscheidende deel WATTS. Daarentegen heeft het door Nieuwenhuis gebruikte teken Ocean een beschrijvend karakter. Wanneer beide merken worden vergeleken is er te weinig overeenstemming tussen beide merken. Daarbij is relevant dat de waren niet of nauwelijks soort-gelijk zijn en dat beide partijen zich op een ander publiek richten. Ten aanzien van het normaal gebruik van de merken van Watts Industries oordeelt de voorzieningenrechter dat WATTS OCEAN normaal gebruik oplevert. Het normaal gebruik van de beeldmerken van OCEAN wordt niet aangenomen, evenals van het woordmerk OCEAN.

Meest opmerkelijke overweging is, dat wanneer het woordmerk OCEAN wel als normaal gebruik kan worden aangeduid, Nieuwenhuis het teken OCEAN gebruikt als een modelaanduiding van een van de douchekolommen die zij onder het merk van Saniscape in het verkeer brengt. Dit dient als een eerlijk gebruik in de handel, in de zin van artikel 2.23 lid 1 sub b BVIE te worden aangemerkt. De vorderingen van Watt Industries worden afgewezen.

Recent Posts
  • 15 november 2017

    Blogreeks HR professional en Privacy

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een feit. Uw HR organisatie moet dan aantoonbaar voldoen aan het groot aantal verplichtingen dat uit de privacy verordening voortvloeit. De impact voor uw HR organisatie is groot. De risico’s en sancties indien u privacyregels schendt, zijn aanzienlijk. Wij helpen! De komende weken publiceren wij
    Lees verder
  • 10 november 2017

    The Standard Contract Clauses under fire?

    Irvette Tempelman
    In the recent case between the Data Protection Commissioner vs Facebook Ireland ltd and Maximillian Schrems of October 3rd 2017, Maximillian Schrems has raised the issue before court as to the validity of the Standard Contract Clauses decisions with respect to data transfers from the European Economic Area to the United States in the light
    Lees verder
  • 10 november 2017

    AVG en regeerakkoord stellen eisen aan software-ontwikkeling die je zullen verbazen

    Christiaan Jeekel
    Er is geen ontkomen aan, de implementatie van de GDPR/AVG nadert met rasse schreden (25 mei 2018) en uit onderzoek blijkt dat bijna 40% van de onderzochte organisaties niet weet of ze aan de AVG moet voldoen, waarbij bijna 30% van de organisaties denkt dat ze niet eens ‘compliant’ hoeft te zijn. De AVG bevat
    Lees verder

Plaats een reactie