Webwinkels schieten tekort in informatievoorzieningen

 in IT-recht

De Consumentenautoriteit heeft uit onderzoek onder 500 veelgebruikte webwinkels geconstateerd dat in 90 procent van de gevallen tekortkomingen zijn in informatievoorzieningen aan de consument.

De Consumentenautoriteit is de toezichthouder op consumentenrecht en eerlijke handel. De Consumentenautoriteit bevordert eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten, met als uitgangspunt de economische belangen van consumenten. Het aanpakken van collectieve inbreuken en het vergroten van kennis over rechten en plichten zijn daarbij de belangrijkste taken. De Consumentenautoriteit is een dienst van het Ministerie van Economische zaken.

Voor bedrijven die via internet handelen gelden speciale regels voor de informatieverstrekking aan consumenten. Uit het onderzoek onder de 500 veelgebruikte webwinkels blijkt dat de helft van de onderzochte winkels geen of onjuiste informatie geeft over de wettelijke bedenktijd van zeven werkdagen. Ook verbindt meer dan de helft van de webwinkels ten onrechte voorwaarden aan het retourneren van goederen. De webwinkels eisen bijvoorbeeld dat producten in ongeopende verpakkingen moeten worden teruggestuurd. Van de 500 onderzochte webwinkels voldeed 100 webwinkels niet aan de verplichting om de verschillende stappen te markeren die leiden tot de daadwerkelijke aankoop. 125 webwinkels geven niet of niet duidelijk aan of de prijs in- of exclusief BTW is. Bij 100 van de onderzochte webwinkels wordt de leveringstermijn ten onrechte niet vermeld

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie