Webwinkels schieten tekort in informatievoorzieningen

 in IT-recht

De Consumentenautoriteit heeft uit onderzoek onder 500 veelgebruikte webwinkels geconstateerd dat in 90 procent van de gevallen tekortkomingen zijn in informatievoorzieningen aan de consument.

De Consumentenautoriteit is de toezichthouder op consumentenrecht en eerlijke handel. De Consumentenautoriteit bevordert eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten, met als uitgangspunt de economische belangen van consumenten. Het aanpakken van collectieve inbreuken en het vergroten van kennis over rechten en plichten zijn daarbij de belangrijkste taken. De Consumentenautoriteit is een dienst van het Ministerie van Economische zaken.

Voor bedrijven die via internet handelen gelden speciale regels voor de informatieverstrekking aan consumenten. Uit het onderzoek onder de 500 veelgebruikte webwinkels blijkt dat de helft van de onderzochte winkels geen of onjuiste informatie geeft over de wettelijke bedenktijd van zeven werkdagen. Ook verbindt meer dan de helft van de webwinkels ten onrechte voorwaarden aan het retourneren van goederen. De webwinkels eisen bijvoorbeeld dat producten in ongeopende verpakkingen moeten worden teruggestuurd. Van de 500 onderzochte webwinkels voldeed 100 webwinkels niet aan de verplichting om de verschillende stappen te markeren die leiden tot de daadwerkelijke aankoop. 125 webwinkels geven niet of niet duidelijk aan of de prijs in- of exclusief BTW is. Bij 100 van de onderzochte webwinkels wordt de leveringstermijn ten onrechte niet vermeld

Recente berichten
  • 5 januari 2022

    Massa is kassa!

    Sil Kingma
    Dat is niet alleen de goudenregel voor de succesvolle exploitatie van Mark Gilles’ vakantieparken, maar ook voor de exploitatie van de Wet afwikkeling massaschade door investeringsfondsen. Eerst even kort terug in de tijd. Op 4 december 2019 zijn in het Staatsblad twee Koninklijke Besluiten gepubliceerd op het gebied van collectieve acties. Deze Besluiten bevestigen de
    Lees verder
  • 22 december 2021

    Interview in Advocatenblad 2021 | 10 ‘Teamspelers in de IT’

    Hanneke Slager
    Lees hier het gehele artikel dat recent is gepubliceerd in het Advocatenblad over ons IT-kantoor. Teamspelers in de IT, door Erik Jan Bolsius, Beeld Jean-Pierre Jans  
    Lees verder
  • 16 december 2021

    Het verbetertraject voor een HR-professional en de waarde van achteraf opgestelde verklaringen. 

    Marion Hagenaars
    Een verbetertraject is onder andere afhankelijk van het niveau en de kennis van de werknemer. Maar  wat betekent dit voor een (HR-)professional? En kan het ontbreken van een verbetertraject worden gerepareerd met achteraf opgestelde verklaringen?
    Lees verder

Plaats een reactie

Top