Webwinkels schieten tekort in informatievoorzieningen

 in IT-recht

De Consumentenautoriteit heeft uit onderzoek onder 500 veelgebruikte webwinkels geconstateerd dat in 90 procent van de gevallen tekortkomingen zijn in informatievoorzieningen aan de consument.

De Consumentenautoriteit is de toezichthouder op consumentenrecht en eerlijke handel. De Consumentenautoriteit bevordert eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten, met als uitgangspunt de economische belangen van consumenten. Het aanpakken van collectieve inbreuken en het vergroten van kennis over rechten en plichten zijn daarbij de belangrijkste taken. De Consumentenautoriteit is een dienst van het Ministerie van Economische zaken.

Voor bedrijven die via internet handelen gelden speciale regels voor de informatieverstrekking aan consumenten. Uit het onderzoek onder de 500 veelgebruikte webwinkels blijkt dat de helft van de onderzochte winkels geen of onjuiste informatie geeft over de wettelijke bedenktijd van zeven werkdagen. Ook verbindt meer dan de helft van de webwinkels ten onrechte voorwaarden aan het retourneren van goederen. De webwinkels eisen bijvoorbeeld dat producten in ongeopende verpakkingen moeten worden teruggestuurd. Van de 500 onderzochte webwinkels voldeed 100 webwinkels niet aan de verplichting om de verschillende stappen te markeren die leiden tot de daadwerkelijke aankoop. 125 webwinkels geven niet of niet duidelijk aan of de prijs in- of exclusief BTW is. Bij 100 van de onderzochte webwinkels wordt de leveringstermijn ten onrechte niet vermeld

Recente berichten

Plaats een reactie

Top