Bestuur altijd als collectief aansprakelijk of (soms) niet?

 in Ondernemingsrecht

Op 21 september 2010 het hof te Amsterdam een arrest gewezen over interne bestuurdersaansprakelijkheid. Het ging hierbij om een stichting, maar het arrest is één op één van toepassing op een naamloze of besloten vennootschap.

Wat was er aan de hand? Drie bestuursleden waren betrokken bij het aangaan van een zeer risicovol herfinancieringarrangement waarbij zeer risicovol geld werd belegd. Het rendement viel zwaar tegen en de stichting leed voor miljoenen schade.
Twee van de drie bestuurders wordt door het hof een ernstig verwijt gemaakt en deze twee worden hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de schade die de stichting heeft geleden als gevolg van het tegenvallend rendement.

Hoofdregel is dat het bestuur collectief handelt. Dit geldt met name bij het financiële beleid, dat ongeacht een eventuele taakverdeling binnen het bestuur, gezien wordt als een collectieve aangelegenheid. Indien één van de bestuursleden een ernstig verwijt gemaakt kan worden omtrent een financiële aangelegenheid, dan zijn de overige bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk voor de schade die de vennootschap heeft geleden.

Die hoofdelijke aansprakelijkheid leidt uitzondering, indien een bestuurder zich kan disculperen. Disculpatie is mogelijk indien een bestuurder kan aantonen dat (i) de aangelegenheid niet tot zijn werkkring behoorde, (ii) de tekortkoming niet aan hem te wijten is en (iii) hij kan aantonen niet nalatig geweest te zijn in het treffen van maatregelen ter afwending van de gevolgen van de tekortkoming.

Alle drie bestuurders hadden in strijd met de statutaire voorschriften gehandeld door na te laten het financieringsarrangement door alle bestuursleden te laten ondertekenen terwijl dit wel voorgeschreven was. Toch kon één zich met succes disculperen: het hof meende dat hij door de penningmeester op het verkeerde been was gezet en hij niet op de hoogte was van de risico’s van het financieringsproduct. Ook de interne taakverdeling, pakte in zijn voordeel uit.

Advies bij een meerhoofdig bestuur: baken de onderlinge taken goed af en op het moment dat kenbaar wordt dat een bestuurslid een ernstig verwijt gemaakt zou kunnen worden: blijf niet stilzitten maar tref maatregelen ter afwending van de gevolgen ervan. Wees er op bedacht dat financiële aangelegenheden als een collectieve verantwoordelijkheid wordt gezien.

Recent Posts
  • 13 december 2017

    e-Privacy Verordening: wat verandert er?

    Bob Cordemeyer
    10 januari 2017 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een herziening van de bestaande e-Privacyrichtlijn (Richtlijn 2002/58/EG). Met de invoering van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (Verordening (EU) 2016/679), die 25 mei 2018 in werking treedt, wordt hiermee een belangrijke stap gezet voor de hervorming en uniformiteit van de regelgeving voor gegevensbescherming. Het streven van
    Lees verder
  • 14 december 2017

    Wijzigingen 2018 & het regeerakkoord voor HR

    Marion Hagenaars
    Nieuwe uitdagingen voor HR in 2018. Ook in 2018 krijgt HR weer te maken met nieuwe wet-en regelgeving. Via deze blog informeren we je over de belangrijkste wijzigingen. 2018 De volgende wijzigingen voor 2018 zijn voor HR van belang: Transitievergoeding De transitievergoeding bedraagt in 2018 maximaal € 79.000,- bruto of – indien hoger – een
    Lees verder
  • 29 november 2017

    Ondernemingsraden let op met privacy!

    Marion Hagenaars
    Ondernemingsraden vervullen een belangrijke rol met betrekking tot privacy. Elk besluit tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een regeling omtrent het verwerken en/of beschermen van persoonsgegevens is namelijk instemmingsplichtig. Dit betekent dat de ondernemer om een dergelijk besluit te kunnen nemen óf instemming nodig heeft van de ondernemingsraad óf vervangende instemming van de kantonrechter.
    Lees verder

Plaats een reactie