Campina B.V. versus Cono B.V.

 in IT-recht

Campina is een producent van melk en melkproducten. Cono is een kaasproducent en produceert onder meer het merk Beemster. In de periode van 1992-1997 heeft Melkunie, de voorganger van Campina de zeer bekende koeiencommercial gevoerd met acteur Peer Manscini, zowel op televisie als op radio. Nadat Campina afstand had genomen van haar merknaam Melkunie, is zij haar producten gaan voeren onder de naam van Campina. Het reclameformat met de bekende koeien en Peer Manscini heeft zij hierna niet meer gebruikt. In 2007 besluit Cono dat Peer Manscini en zijn bekende koeien op de buis moeten terugkomen.

Campina vordert onmiddelijke stopzetting van de commercial op grond van enerzijds inbreuk op haar auteursrecht op het format van haar oude reclamecampagne, anderzijds het scheppen van verwarring en het misleidend aanhaken bij de commercial van Campina.

Ten aanzien van het auteursrecht op het format oordeelt de Voorzieningenrechter dat Campina niet de rechthebbende is. De “Akte van levering van het auteursrecht” dateert van enkele dagen geleden en een titel voor deze levering is duister.

Het beroep van Campina op artikel 6:194a BW slaagt echter wel. Volgens de rechter is er sprake van vergelijkende reclame. Dat de associatie – en wel meteen aan het begin van de televisiecommercial van Cono – wordt gelegd met de eerdere reclamecampagne van Melkunie is met de woorden “Ik ben mijn broer, ik ben van de kaas”, hoe geestig ook, duidelijk het geval. In de televisiecommercial van Cono wordt Beemsterkaas impliciet als opvolger van zuivelproducten van Melkunie naar voren gebracht. Dit terwijl Campina als rechtsopvolgster van Melkunie met succes in een kostbare reclamecampagne de overgang van Melkunie naar Campina in de markt heeft gezet.

De Voorzieningenrechter is van oordeel dat de televisiecommercial van Cono een kopie van de eerdere reclamecampagne van Melkunie is, hetgeen ertoe leidt dat bij het publiek verwarring ontstaat dat Beemsterkaas van Campina afkomstig is. Dat is onrechtmatig in de zin van boek 6, titel 3, afdeling 3 BW over misleidende en vergelijkende reclame. Cono krijgt dan ook het verbod opgelegd om de commercial op wat voor wijze openbaar te maken, op straffe van dwangsom.

Recente berichten
  • 14 september 2022

    Krappe arbeidsmarkt? Wees scherp op uw concurrentiebeding!

    Mirjam Scheper
    In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt een concurrentiebeding steeds breder ingezet, veelal in de vorm van een standaardclausule. In de praktijk zie ik dat gebruik van een concurrentiebeding – mede hierdoor – vaak zijn doel voorbij schiet. Dat kan leiden tot onnodige discussies, procedures en kosten.
    Lees verder
  • 14 september 2022

    Actualiteiten arbeidsrecht voor HR-professionals en bedrijfsjuristen donderdag 3 november 2022

    Marion Hagenaars
    Mirjam Scheper
    Krapte op de arbeidsmarkt, Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden, hybride werken. De arbeidsmarkt is volop in beweging. Wat zijn de gevolgen? Hoe beweegt de arbeidsmarkt zich en hoe beweegt u daarin mee als HR-professional of bedrijfsjurist? Blijf aangehaakt bij het dynamische rechtsgebied dat het arbeidsrecht nu eenmaal is!
    Lees verder
  • 4 juli 2022

    Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

    Mirjam Scheper
    De Eerste Kamer heeft op 21 juni 2022 het wetsvoorstel Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden aanvaard. Het wetsvoorstel implementeert de gelijknamige EU-richtlijn en treedt 1 augustus 2022 in werking. De richtlijn heeft als doel de inhoud van het werk vooraf transparanter en beter voorspelbaar te maken. De belangrijkste wijzigingen – die ik hieronder op hoofdlijnen
    Lees verder

Plaats een reactie

Top