De tien privacy geboden
Om de privacy van de consument op internet beter te beschermen zal het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in 2008 tien gouden regels presenteren. Volgens CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm hebben de huidige internetters geen privacy meer, en is het als het leven in een “glazen huis” waar consumenten aan de hand van een opgesteld profiel worden herkend. Waarschuwen heeft geen effect en alleen internationale wetgeving kan de privacy, voor zover die er nog is, redden, aldus Kohnstamm. Om die reden is het CBP nu bezig met het opstellen van tien geboden die de consument privacybewust moeten maken.
Met name jongeren zijn zich steeds minder bewust van hun privacy en welke gevolgen dit kan hebben. Profielensites en sociale netwerksites zoals Hyves en Linked worden goed bezocht en bevatten vaak een gedetailleerd profiel van iemand. Dergelijke profielen zijn erg interessant voor bedrijven en kunnen worden gebruikt bij het screenen van sollicitanten en werknemers.
Kohnstamm deed voornoemde uitspraken tijdens een uitzending van Netwerk waarin aan de orde kwam wat Google allemaal weet over haar gebruikers. Google houdt persoonlijke profielen van gebruikers bij om een beter antwoord te kunnen geven op een persoonlijke zoekopdracht.
bron: www.security.nl