Haar te kort? Einde arbeidsovereenkomst!

 in Arbeidsrecht

Op 26 oktober 2010 heeft de kantonrechter te Haarlem een verzoek van luchtvaartmaatschappij KLM toegewezen om de arbeidsovereenkomst met een stewardess te beëindigen wegens het bij herhaling niet naleven van regels ontrent uiterlijk van het cabinepersoneel. Zo heeft werkneemster volgens KLM zichtbare tatoeages, draagt teveel ringen, heeft piercings en draagt haar haar extreem kort.

Kantonrechter

Een werkgever mag aan werknemers voorschriften geven over uiterlijke verzorging en tijdens het werk te dragen kleding. Zo heeft de KLM als voorschrift voor haar werknemers dat het haar minimaal 1 centimeter lang moet zijn. Hiermee wordt een zekere inbreuk gemaakt op de vrijheid van een werknemer om een uiterlijk te kiezen, maar die inbreuk is niet direct in strijd met de redelijkheid en billijkheid omdat de KLM deze regel hanteert in verband met haar uitstraling jegens het publiek.

Volgens de kantonrechter accepteert iemand die kiest voor het beroep stewardess, daarmee  ook dat tijdens het werk een uniform moet worden gedragen en dat strenge regels worden gesteld aan het uiterlijk. De betreffende stewardess heeft dit in zekere zin ook geaccepteerd omdat zij naar aanleiding van waarschuwingen keer op keer heeft toegezegd dat zij de regels zou naleven. Ook heeft zij toegezegd dat haar haarlengte, conform voorschrift, ten minste 1 centimeter zou zijn. Door deze toezegging en door het haar toch zodanig kort te laten knippen dat hierover discussie ontstond, heeft de stewardess volgens de kantonrechter het vertrouwen zodanig beschaamd dat een vruchtbare samenwerking naar het oordeel van de kantonrechter niet meer mogelijk is. KLM heeft volgens de kantonrechter voldoende geduld betoond en voldoende kansen gegeven om haar gedrag te verbeteren.

Ondanks dat de stewardess altijd goed functioneerde en haar stelling dat ze er ondankshaar korte haar altijd representatief uitzag, ontbindt de kantonrechter de arbeidsovereenkomst omdat de stewardess de specifieke regels betreffend het uiterlijk heeft overtreden.

Conclusie

Bij het stellen van kledingvoorschriften zal een werkgever moeten kijken of het voorschrift functioneel is. Hieruit vloeit voort dat een bedrijf als KLM dat veel aandacht besteedt aan uiterlijk en dit ook heeft vastgelegd in voorschriften, eerder eisen mag stellen dan een bedrijf waar dit minder van belang is.

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie