Haar te kort? Einde arbeidsovereenkomst!

 in Arbeidsrecht

Op 26 oktober 2010 heeft de kantonrechter te Haarlem een verzoek van luchtvaartmaatschappij KLM toegewezen om de arbeidsovereenkomst met een stewardess te beëindigen wegens het bij herhaling niet naleven van regels ontrent uiterlijk van het cabinepersoneel. Zo heeft werkneemster volgens KLM zichtbare tatoeages, draagt teveel ringen, heeft piercings en draagt haar haar extreem kort.

Kantonrechter

Een werkgever mag aan werknemers voorschriften geven over uiterlijke verzorging en tijdens het werk te dragen kleding. Zo heeft de KLM als voorschrift voor haar werknemers dat het haar minimaal 1 centimeter lang moet zijn. Hiermee wordt een zekere inbreuk gemaakt op de vrijheid van een werknemer om een uiterlijk te kiezen, maar die inbreuk is niet direct in strijd met de redelijkheid en billijkheid omdat de KLM deze regel hanteert in verband met haar uitstraling jegens het publiek.

Volgens de kantonrechter accepteert iemand die kiest voor het beroep stewardess, daarmee  ook dat tijdens het werk een uniform moet worden gedragen en dat strenge regels worden gesteld aan het uiterlijk. De betreffende stewardess heeft dit in zekere zin ook geaccepteerd omdat zij naar aanleiding van waarschuwingen keer op keer heeft toegezegd dat zij de regels zou naleven. Ook heeft zij toegezegd dat haar haarlengte, conform voorschrift, ten minste 1 centimeter zou zijn. Door deze toezegging en door het haar toch zodanig kort te laten knippen dat hierover discussie ontstond, heeft de stewardess volgens de kantonrechter het vertrouwen zodanig beschaamd dat een vruchtbare samenwerking naar het oordeel van de kantonrechter niet meer mogelijk is. KLM heeft volgens de kantonrechter voldoende geduld betoond en voldoende kansen gegeven om haar gedrag te verbeteren.

Ondanks dat de stewardess altijd goed functioneerde en haar stelling dat ze er ondankshaar korte haar altijd representatief uitzag, ontbindt de kantonrechter de arbeidsovereenkomst omdat de stewardess de specifieke regels betreffend het uiterlijk heeft overtreden.

Conclusie

Bij het stellen van kledingvoorschriften zal een werkgever moeten kijken of het voorschrift functioneel is. Hieruit vloeit voort dat een bedrijf als KLM dat veel aandacht besteedt aan uiterlijk en dit ook heeft vastgelegd in voorschriften, eerder eisen mag stellen dan een bedrijf waar dit minder van belang is.

Recente berichten
  • 8 juni 2022

    Vakantiedagen tijdens ziekte, een hoofdpijndossier

    Marion Hagenaars
    “Op vakantie naar Ibiza als je ziek bent, zonder dat deze dagen worden afgeboekt, is dat niet gek?”, werd mij de week gevraagd. Met de zomervakantie in zicht een actueel vraagstuk.  Vakantiedagen, zo eenvoudig is het niet Vakantiedagen, het lijkt zo eenvoudig: je bouwt ze eerst op en daarna neem je ze op. Maar de
    Lees verder
  • 25 mei 2022

    Besmette persoonsgegevens – De Ziggo soap

    Sil Kingma
    Klanten van Ziggo ontvingen afgelopen week een email met de aankondiging dat zij de prijs van haar abonnement met 3,50 Euro gaat verlagen. Sympathiek zou je denken. Er bleek echter een addertje onder het gras te zitten.  In diezelfde email kondigde Ziggo aan haar algemene voorwaarden per 1 juli as eenzijdig aan te passen. Bij
    Lees verder
  • 16 mei 2022

    AP voert cumulatieve boetebevoegdheid maximaal door

    Sil Kingma
    Het is voor het eerst de geschiedenis dat de Autoriteit Persoonsgegevens in een besluit een zestal overtredingen van de AVG constateert. Alle overtredingen hebben betrekking op het gebruik en de beveiliging door de Belastingdienst van haar applicatie Fraude Signalering Voorziening (FSV). FSV was een applicatie waarin signalen werden opgenomen over vastgestelde fraude en signalen die konden wijzen
    Lees verder

Plaats een reactie

Top