Haar te kort? Einde arbeidsovereenkomst!

 in Arbeidsrecht

Op 26 oktober 2010 heeft de kantonrechter te Haarlem een verzoek van luchtvaartmaatschappij KLM toegewezen om de arbeidsovereenkomst met een stewardess te beëindigen wegens het bij herhaling niet naleven van regels ontrent uiterlijk van het cabinepersoneel. Zo heeft werkneemster volgens KLM zichtbare tatoeages, draagt teveel ringen, heeft piercings en draagt haar haar extreem kort.

Kantonrechter

Een werkgever mag aan werknemers voorschriften geven over uiterlijke verzorging en tijdens het werk te dragen kleding. Zo heeft de KLM als voorschrift voor haar werknemers dat het haar minimaal 1 centimeter lang moet zijn. Hiermee wordt een zekere inbreuk gemaakt op de vrijheid van een werknemer om een uiterlijk te kiezen, maar die inbreuk is niet direct in strijd met de redelijkheid en billijkheid omdat de KLM deze regel hanteert in verband met haar uitstraling jegens het publiek.

Volgens de kantonrechter accepteert iemand die kiest voor het beroep stewardess, daarmee  ook dat tijdens het werk een uniform moet worden gedragen en dat strenge regels worden gesteld aan het uiterlijk. De betreffende stewardess heeft dit in zekere zin ook geaccepteerd omdat zij naar aanleiding van waarschuwingen keer op keer heeft toegezegd dat zij de regels zou naleven. Ook heeft zij toegezegd dat haar haarlengte, conform voorschrift, ten minste 1 centimeter zou zijn. Door deze toezegging en door het haar toch zodanig kort te laten knippen dat hierover discussie ontstond, heeft de stewardess volgens de kantonrechter het vertrouwen zodanig beschaamd dat een vruchtbare samenwerking naar het oordeel van de kantonrechter niet meer mogelijk is. KLM heeft volgens de kantonrechter voldoende geduld betoond en voldoende kansen gegeven om haar gedrag te verbeteren.

Ondanks dat de stewardess altijd goed functioneerde en haar stelling dat ze er ondankshaar korte haar altijd representatief uitzag, ontbindt de kantonrechter de arbeidsovereenkomst omdat de stewardess de specifieke regels betreffend het uiterlijk heeft overtreden.

Conclusie

Bij het stellen van kledingvoorschriften zal een werkgever moeten kijken of het voorschrift functioneel is. Hieruit vloeit voort dat een bedrijf als KLM dat veel aandacht besteedt aan uiterlijk en dit ook heeft vastgelegd in voorschriften, eerder eisen mag stellen dan een bedrijf waar dit minder van belang is.

Recente berichten
  • 5 januari 2022

    Massa is kassa!

    Sil Kingma
    Dat is niet alleen de goudenregel voor de succesvolle exploitatie van Mark Gilles’ vakantieparken, maar ook voor de exploitatie van de Wet afwikkeling massaschade door investeringsfondsen. Eerst even kort terug in de tijd. Op 4 december 2019 zijn in het Staatsblad twee Koninklijke Besluiten gepubliceerd op het gebied van collectieve acties. Deze Besluiten bevestigen de
    Lees verder
  • 22 december 2021

    Interview in Advocatenblad 2021 | 10 ‘Teamspelers in de IT’

    Hanneke Slager
    Lees hier het gehele artikel dat recent is gepubliceerd in het Advocatenblad over ons IT-kantoor. Teamspelers in de IT, door Erik Jan Bolsius, Beeld Jean-Pierre Jans  
    Lees verder
  • 16 december 2021

    Het verbetertraject voor een HR-professional en de waarde van achteraf opgestelde verklaringen. 

    Marion Hagenaars
    Een verbetertraject is onder andere afhankelijk van het niveau en de kennis van de werknemer. Maar  wat betekent dit voor een (HR-)professional? En kan het ontbreken van een verbetertraject worden gerepareerd met achteraf opgestelde verklaringen?
    Lees verder

Plaats een reactie

Top