Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media

 in Arbeidsrecht

Ruim de helft van de Nederlanders is bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken, zo blijkt uit recent onderzoek van carrièresite Monsterboard.nl. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau KRC Research onder 4017 volwassenen, gelijkmatig verdeeld over de landen Nederland, Groot-Brittanië, Duitsland en Frankrijk. Het meest voorkomende probleem zou zijn dat collega’s vrienden willen worden op privé sociale netwerken.

Deze zorg is terecht. Als gevolg van het gebruik van sociale netwerksites vervagen de grenzen tussen werk en privé. In privé tijd wordt gewerkt, in werktijd worden privé contacten gelegd en onderhouden en op sociale netwerksites lopen professionele en privé contacten volledig door elkaar heen. Dit brengt risico’s met zich mee voor werkgevers (waar liggen de grenzen van toelaatbare uitingen die het werk/de werkgever raken en hoeveel arbeidstijd mag aan sociale netwerksites worden besteed?), maar zeker ook voor werknemers.

Ook werknemers hebben recht op privacy. Dit recht op privacy strekt zich ook uit tot de werkplek, bijvoorbeeld tot telefoneren op het werk, maar ook tot e-mail en internetgebruik. Social media valt echter onder het publiek domein. Als je hier als werknemer gebruik van maakt, moet je er rekening mee houden dat ook (potentiële) werkgevers en collega’s toegang hebben tot de informatie die hierop wordt geplaatst en zij deze (kunnen) gebruiken. Dus ook tot informatie over vakanties, feestjes, uitgaan, vrienden etc. Informatie die vaak bij uitstek niet bestemd is voor werkgevers en collega’s en die (de mogelijkheid tot) een mooie carrière wellicht doorkruist. Uit eerder onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een groot aantal HR-managers informatie haalt van sociale netwerksites om te kunnen bepalen of sollicitanten voldoen aan het gezochte profiel.

Het belang van werknemers om een professioneel netwerk op te kunnen bouwen dat is afgescheiden van privé netwerken is daarom groot. Deze mogelijkheid wordt door steeds meer aanbieders van sociale netwerksites ook aangeboden.

Advies aan werknemers: houd je professionele en privé wereld online zoveel mogelijk gescheiden en maak gebruik van de mogelijkheden die hiertoe worden geboden. Zo beperk je het risico dat werkgevers, en collega’s, beschikken over informatie die niet voor hun bestemd is.

Recent Posts
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder
  • 6 februari 2018

    Detacheerder pas je relatiebeding aan!

    Marion Hagenaars
    Welke detacheerder kent het belemmeringsverbod niet? Laat je een werknemer werken bij een opdrachtgever onder diens leiding en toezicht dan mag deze werknemer na afloop van de detachering in dienst treden bij of als zelfstandige werken voor deze opdrachtgever. Ook als een relatiebeding is gesloten. Gevolg: verlies van opdrachten. Geen goed vooruitzicht als detachering je
    Lees verder

Plaats een reactie