Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media

 in Arbeidsrecht

Ruim de helft van de Nederlanders is bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken, zo blijkt uit recent onderzoek van carrièresite Monsterboard.nl. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau KRC Research onder 4017 volwassenen, gelijkmatig verdeeld over de landen Nederland, Groot-Brittanië, Duitsland en Frankrijk. Het meest voorkomende probleem zou zijn dat collega’s vrienden willen worden op privé sociale netwerken.

Deze zorg is terecht. Als gevolg van het gebruik van sociale netwerksites vervagen de grenzen tussen werk en privé. In privé tijd wordt gewerkt, in werktijd worden privé contacten gelegd en onderhouden en op sociale netwerksites lopen professionele en privé contacten volledig door elkaar heen. Dit brengt risico’s met zich mee voor werkgevers (waar liggen de grenzen van toelaatbare uitingen die het werk/de werkgever raken en hoeveel arbeidstijd mag aan sociale netwerksites worden besteed?), maar zeker ook voor werknemers.

Ook werknemers hebben recht op privacy. Dit recht op privacy strekt zich ook uit tot de werkplek, bijvoorbeeld tot telefoneren op het werk, maar ook tot e-mail en internetgebruik. Social media valt echter onder het publiek domein. Als je hier als werknemer gebruik van maakt, moet je er rekening mee houden dat ook (potentiële) werkgevers en collega’s toegang hebben tot de informatie die hierop wordt geplaatst en zij deze (kunnen) gebruiken. Dus ook tot informatie over vakanties, feestjes, uitgaan, vrienden etc. Informatie die vaak bij uitstek niet bestemd is voor werkgevers en collega’s en die (de mogelijkheid tot) een mooie carrière wellicht doorkruist. Uit eerder onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een groot aantal HR-managers informatie haalt van sociale netwerksites om te kunnen bepalen of sollicitanten voldoen aan het gezochte profiel.

Het belang van werknemers om een professioneel netwerk op te kunnen bouwen dat is afgescheiden van privé netwerken is daarom groot. Deze mogelijkheid wordt door steeds meer aanbieders van sociale netwerksites ook aangeboden.

Advies aan werknemers: houd je professionele en privé wereld online zoveel mogelijk gescheiden en maak gebruik van de mogelijkheden die hiertoe worden geboden. Zo beperk je het risico dat werkgevers, en collega’s, beschikken over informatie die niet voor hun bestemd is.

Recent Posts
  • 11 augustus 2017

    Hoge bomen…stellen hun eigen verbeterplan op…

    Marion Hagenaars
    Niet alle rechters zijn het met elkaar eens, maar deze rechter is in ieder geval van oordeel dat een werkneemster verantwoordelijk is voor haar eigen verbeterplan. Wanneer is ontslag vanwege disfunctioneren mogelijk? Er moet natuurlijk sprake zijn van disfunctioneren. Maar daarnaast moet de werknemer hiervan tijdig in kennis zijn gesteld, moet de werknemer in voldoende
    Lees verder
  • 3 augustus 2017

    De Curator en de Cloud; IT takes 2 to tango

    Hanneke Slager
    Op 1 juli 2017 is de Wet versterking positie curator (voluit: de Wet van 22 maart 2017 tot wijziging van de Faillissementswet in verband met de versterking van de positie van de curator) in werking getreden. Wat dat met een IT-leverancier zoals een leverancier van cloud diensten te maken heeft? Niet zoveel als geen van
    Lees verder
  • 2 augustus 2017

    IT – contract tussentijds opzeggen: kan dat nu wel of niet? Een link tussen golf en IT – contracten

    Hanneke Slager
    Een golfclub en een onderneming die de administratie voert voor diverse golfverenigingen hadden een “samenwerkingsovereenkomst” gesloten voor het verzorgen van de ledenadministratie. Die overeenkomst was voor een bepaalde vaste duur van 2 jaar aangegaan met stilzwijgende verlenging; indien een van beide partijen de verlenging niet wilde, kon opgezegd worden met inachtneming van een termijn van
    Lees verder

Plaats een reactie