Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media

 in Arbeidsrecht

Ruim de helft van de Nederlanders is bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken, zo blijkt uit recent onderzoek van carrièresite Monsterboard.nl. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau KRC Research onder 4017 volwassenen, gelijkmatig verdeeld over de landen Nederland, Groot-Brittanië, Duitsland en Frankrijk. Het meest voorkomende probleem zou zijn dat collega’s vrienden willen worden op privé sociale netwerken.

Deze zorg is terecht. Als gevolg van het gebruik van sociale netwerksites vervagen de grenzen tussen werk en privé. In privé tijd wordt gewerkt, in werktijd worden privé contacten gelegd en onderhouden en op sociale netwerksites lopen professionele en privé contacten volledig door elkaar heen. Dit brengt risico’s met zich mee voor werkgevers (waar liggen de grenzen van toelaatbare uitingen die het werk/de werkgever raken en hoeveel arbeidstijd mag aan sociale netwerksites worden besteed?), maar zeker ook voor werknemers.

Ook werknemers hebben recht op privacy. Dit recht op privacy strekt zich ook uit tot de werkplek, bijvoorbeeld tot telefoneren op het werk, maar ook tot e-mail en internetgebruik. Social media valt echter onder het publiek domein. Als je hier als werknemer gebruik van maakt, moet je er rekening mee houden dat ook (potentiële) werkgevers en collega’s toegang hebben tot de informatie die hierop wordt geplaatst en zij deze (kunnen) gebruiken. Dus ook tot informatie over vakanties, feestjes, uitgaan, vrienden etc. Informatie die vaak bij uitstek niet bestemd is voor werkgevers en collega’s en die (de mogelijkheid tot) een mooie carrière wellicht doorkruist. Uit eerder onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een groot aantal HR-managers informatie haalt van sociale netwerksites om te kunnen bepalen of sollicitanten voldoen aan het gezochte profiel.

Het belang van werknemers om een professioneel netwerk op te kunnen bouwen dat is afgescheiden van privé netwerken is daarom groot. Deze mogelijkheid wordt door steeds meer aanbieders van sociale netwerksites ook aangeboden.

Advies aan werknemers: houd je professionele en privé wereld online zoveel mogelijk gescheiden en maak gebruik van de mogelijkheden die hiertoe worden geboden. Zo beperk je het risico dat werkgevers, en collega’s, beschikken over informatie die niet voor hun bestemd is.

Recente berichten
  • 22 mei 2019

    Ongewenst gedrag leidinggevende. Wat wordt er van de werkgever verwacht?

    Evelien van den Berg
    In een recente uitspraak heeft Hof ’s-Hertogenbosch nader invulling gegeven aan de zorgplicht die een werkgever heeft op grond van de Arbeidsomstandighedenwet.
    Lees verder
  • 24 april 2019

    Cocaïne op het werk

    Marion Hagenaars
    Cocaïne tijdens een bedrijfsuitje? Gedragsregels op orde? Werk en privé zijn gescheiden. Dat is in ieder geval het uitgangspunt. Als werkgever gaat u dus niet over het uitoefenen van gevaarlijke sporten, mishandeling van partners, uitlatingen op social media, wietplantages op zolder, drank- en drugsgebruik. Maar wat geldt tijdens bedrijfsuitjes?
    Lees verder
  • 2 april 2019

    Protection of health-related data: Council of Europe issues new guidelines

    Bob Cordemeyer
    The press release of the Council of Europe March 28, 2019: “ The Council of Europe has issued a set of guidelines to its 47 member states urging them to ensure, in law and practice, that the processing of health-related data is done in full respect of human rights, notably the right to privacy and
    Lees verder

Plaats een reactie

Top