Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media

 in Arbeidsrecht

Ruim de helft van de Nederlanders is bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken, zo blijkt uit recent onderzoek van carrièresite Monsterboard.nl. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau KRC Research onder 4017 volwassenen, gelijkmatig verdeeld over de landen Nederland, Groot-Brittanië, Duitsland en Frankrijk. Het meest voorkomende probleem zou zijn dat collega’s vrienden willen worden op privé sociale netwerken.

Deze zorg is terecht. Als gevolg van het gebruik van sociale netwerksites vervagen de grenzen tussen werk en privé. In privé tijd wordt gewerkt, in werktijd worden privé contacten gelegd en onderhouden en op sociale netwerksites lopen professionele en privé contacten volledig door elkaar heen. Dit brengt risico’s met zich mee voor werkgevers (waar liggen de grenzen van toelaatbare uitingen die het werk/de werkgever raken en hoeveel arbeidstijd mag aan sociale netwerksites worden besteed?), maar zeker ook voor werknemers.

Ook werknemers hebben recht op privacy. Dit recht op privacy strekt zich ook uit tot de werkplek, bijvoorbeeld tot telefoneren op het werk, maar ook tot e-mail en internetgebruik. Social media valt echter onder het publiek domein. Als je hier als werknemer gebruik van maakt, moet je er rekening mee houden dat ook (potentiële) werkgevers en collega’s toegang hebben tot de informatie die hierop wordt geplaatst en zij deze (kunnen) gebruiken. Dus ook tot informatie over vakanties, feestjes, uitgaan, vrienden etc. Informatie die vaak bij uitstek niet bestemd is voor werkgevers en collega’s en die (de mogelijkheid tot) een mooie carrière wellicht doorkruist. Uit eerder onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een groot aantal HR-managers informatie haalt van sociale netwerksites om te kunnen bepalen of sollicitanten voldoen aan het gezochte profiel.

Het belang van werknemers om een professioneel netwerk op te kunnen bouwen dat is afgescheiden van privé netwerken is daarom groot. Deze mogelijkheid wordt door steeds meer aanbieders van sociale netwerksites ook aangeboden.

Advies aan werknemers: houd je professionele en privé wereld online zoveel mogelijk gescheiden en maak gebruik van de mogelijkheden die hiertoe worden geboden. Zo beperk je het risico dat werkgevers, en collega’s, beschikken over informatie die niet voor hun bestemd is.

Recent Posts
  • 20 juni 2017

    Einde oefening voor werknemer na liegen over klantbezoek en het uiten van dreigementen

    Marion Hagenaars
    Een ontslag op staande voet is vaak wikken en wegen. Zijn de gedragingen ernstig genoeg? Kunnen de gedragingen worden bewezen? Zijn er (privé) omstandigheden die de gedragingen rechtvaardigen? Gaat het niet te ver om de werknemer loon en uitkering te ontnemen? Maar soms maakt een werknemer het zo bont dat een ontslag op staande onvermijdelijk
    Lees verder
  • 13 juni 2017

    Zelfstandig werken onder eigen voorman, toch StiPP

    Marion Hagenaars
    Voor uitleners blijft het spannend. Nederland kent dan wel geen algemene pensioenverplichting, maar via het verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds voor personeelsdiensten kan deze verplichting toch bestaan. De gevolgen zijn verstrekkend. Ongevraagd met terugwerkende kracht aangesloten worden, over jaren premies afdragen met soms faillissement tot gevolg, dubbele pensioenvoorzieningen met alle fiscale gevolgen van dien. Het is dan
    Lees verder
  • 8 juni 2017

    Thuiswerkdag recht of gunst?

    Marion Hagenaars
    De meeste werkgevers hebben er wel begrip voor: thuiswerken om efficiënter te kunnen werken, reistijd te beperken of werk en zorg beter te kunnen combineren. Maar soms slaat de twijfel toe. Worden de overeengekomen arbeidsuren wel gemaakt? En werkt thuiswerken disfunctioneren niet in de hand? En kan bij deze twijfel de thuiswerkdag zomaar weer worden
    Lees verder

Plaats een reactie