Outdoor Cooking Store versus V.O.F. Horseman Outfitter

 in IT-recht

Eiser heeft een eenmanszaak onder de naam Outdoor Cooking Store. In 1999 heeft zij deze naam als handelsnaam en als beeldmerk laten registreren voor producten die bij het barbecuen worden gebruikt. In 2000 heeft zij bij SIDN de domeinnaam www.outdoor-cooking.nl laten registreren. Via deze website verkoopt zij barbecues en aanverwante artikelen die zij niet zelf heeft geproduceerd. Geen van deze producten heeft de (merk)naam “The Outdoor Cooking Store” of een variant daarop. Gedaagde is een vennootschap onder firma welke artikelen aanbiedt voor onder andere de verkoop van paardensport- en exclusieve outdoor-cookingartikelen. Tevens heeft gedaagde bij SIDN de domeinnaam www.outdoorcooking.nu laten registeren. Deze website verkoopt barbecues en aanverwante artikelen. De artikelen worden niet gefabriceerd door gedaagde zelf. Ook dragen deze producten niet (een variant op) de (merk)naam “The Outdoor Cooking Store”. Eiser meent dat gedaagde diverse inbreuken op haar IE rechten heeft gepleegd, waaronder de merknaam en handelsnaam.

Volgens de Voorzieningenrechter is er merkenrechtelijk gezien geen sprake van verwarring in de zin van artikel 2.20 lid 1 sub b BVIE. Het beeldmerk van eiser ontleent haar onderscheidende kracht aan de manier waarop deze is geschreven en niet aan de drie losse woorden “Outdoor”, “Cooking”, en “Store” welke in het beeldmerk zijn samengebracht. Het gebruik van de drie woorden te samen zal ook bij het publiek niet auditief of begripsmatig tot verwarring leiden. Het woord “Store” wordt nl. niet in de domeinnaam van gedaagde gebruikt. Tevens is de Voorzieningenrechter van mening dat “Outdoor Cooking” enkel de kenmerken van barbecuen en aanverwante artikelen weergeeft en aldus beschrijvend van aard is.

Inbreuk op de handelsnaam van eiser o.g.v. artikel 5 van de Handelsnaamwet wordt eveneens afgewezen. Hiervoor dient sprake te zijn van verwarring omtrent beide ondernemingen. De handelsnaam van eiser zal voldoende onderscheidend vermogen moeten bezitten om daarmee de onderneming te kunnen identificeren. Daarvan is in onderhavig geval geen sprake. De woordencombinatie “Outdoor Cooking” is een algemeen gangbare term, welke niet is te monopoliseren.

Van misleidende reclame is eveneens geen sprake nu de domeinnaam van www.outdoorcooking.nu slechts “buiten koken” aangeeft. Ook vergelijkende reclame is in casu niet van toepassing. Omdat eiser geen barbecues en aanverwante producten verkoopt die de naam “Outdoor Cooking”hebben en eiser voor zijn onderneming de woordcombinatie “outdoor cooking” niet kan monopoliseren, verwijst de domeinnaam noch naar goederen van specifieke concurrenten van gedaagde noch naar die concurrenten zelf.

Daarentegen oordeelt de Voorzieningenrechter dat er aan de kant van gedaagde sprake is van onzorgvuldig handelen. Gedaagde legt op de pagina’s van de website vooral de nadruk op de gangbare benaming voor barbecues en aanverwante producten en niet op zijn eigen onderneming. Die handelswijze is verwarringwekkend en dus onzorgvuldig, nu er al een onderneming is met nagenoeg hetzelfde second-level domain (outdoor-cooking) in haar domeinnaam. Aldus handelt gedaagde in strijd met hetgeen in het maatschappelijk verkeer betamelijk is tegenover eiser. Gedaagde moet zich dan ook voldoende onderscheiden van concurrenten. Gedaagde moet de inhoud van zijn website www.outdoorcooking.nu aanpassen door deze gebruikte naam te wijzigen in zijn ondernemingsnaam: Horseman Outfitter.

Rens Schrijver

Recent Posts
  • 15 november 2017

    Blogreeks HR professional en Privacy

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een feit. Uw HR organisatie moet dan aantoonbaar voldoen aan het groot aantal verplichtingen dat uit de privacy verordening voortvloeit. De impact voor uw HR organisatie is groot. De risico’s en sancties indien u privacyregels schendt, zijn aanzienlijk. Wij helpen! De komende weken publiceren wij
    Lees verder
  • 10 november 2017

    The Standard Contract Clauses under fire?

    Irvette Tempelman
    In the recent case between the Data Protection Commissioner vs Facebook Ireland ltd and Maximillian Schrems of October 3rd 2017, Maximillian Schrems has raised the issue before court as to the validity of the Standard Contract Clauses decisions with respect to data transfers from the European Economic Area to the United States in the light
    Lees verder
  • 10 november 2017

    AVG en regeerakkoord stellen eisen aan software-ontwikkeling die je zullen verbazen

    Christiaan Jeekel
    Er is geen ontkomen aan, de implementatie van de GDPR/AVG nadert met rasse schreden (25 mei 2018) en uit onderzoek blijkt dat bijna 40% van de onderzochte organisaties niet weet of ze aan de AVG moet voldoen, waarbij bijna 30% van de organisaties denkt dat ze niet eens ‘compliant’ hoeft te zijn. De AVG bevat
    Lees verder

Plaats een reactie