Outdoor Cooking Store versus V.O.F. Horseman Outfitter

 in IT-recht

Eiser heeft een eenmanszaak onder de naam Outdoor Cooking Store. In 1999 heeft zij deze naam als handelsnaam en als beeldmerk laten registreren voor producten die bij het barbecuen worden gebruikt. In 2000 heeft zij bij SIDN de domeinnaam www.outdoor-cooking.nl laten registreren. Via deze website verkoopt zij barbecues en aanverwante artikelen die zij niet zelf heeft geproduceerd. Geen van deze producten heeft de (merk)naam “The Outdoor Cooking Store” of een variant daarop. Gedaagde is een vennootschap onder firma welke artikelen aanbiedt voor onder andere de verkoop van paardensport- en exclusieve outdoor-cookingartikelen. Tevens heeft gedaagde bij SIDN de domeinnaam www.outdoorcooking.nu laten registeren. Deze website verkoopt barbecues en aanverwante artikelen. De artikelen worden niet gefabriceerd door gedaagde zelf. Ook dragen deze producten niet (een variant op) de (merk)naam “The Outdoor Cooking Store”. Eiser meent dat gedaagde diverse inbreuken op haar IE rechten heeft gepleegd, waaronder de merknaam en handelsnaam.

Volgens de Voorzieningenrechter is er merkenrechtelijk gezien geen sprake van verwarring in de zin van artikel 2.20 lid 1 sub b BVIE. Het beeldmerk van eiser ontleent haar onderscheidende kracht aan de manier waarop deze is geschreven en niet aan de drie losse woorden “Outdoor”, “Cooking”, en “Store” welke in het beeldmerk zijn samengebracht. Het gebruik van de drie woorden te samen zal ook bij het publiek niet auditief of begripsmatig tot verwarring leiden. Het woord “Store” wordt nl. niet in de domeinnaam van gedaagde gebruikt. Tevens is de Voorzieningenrechter van mening dat “Outdoor Cooking” enkel de kenmerken van barbecuen en aanverwante artikelen weergeeft en aldus beschrijvend van aard is.

Inbreuk op de handelsnaam van eiser o.g.v. artikel 5 van de Handelsnaamwet wordt eveneens afgewezen. Hiervoor dient sprake te zijn van verwarring omtrent beide ondernemingen. De handelsnaam van eiser zal voldoende onderscheidend vermogen moeten bezitten om daarmee de onderneming te kunnen identificeren. Daarvan is in onderhavig geval geen sprake. De woordencombinatie “Outdoor Cooking” is een algemeen gangbare term, welke niet is te monopoliseren.

Van misleidende reclame is eveneens geen sprake nu de domeinnaam van www.outdoorcooking.nu slechts “buiten koken” aangeeft. Ook vergelijkende reclame is in casu niet van toepassing. Omdat eiser geen barbecues en aanverwante producten verkoopt die de naam “Outdoor Cooking”hebben en eiser voor zijn onderneming de woordcombinatie “outdoor cooking” niet kan monopoliseren, verwijst de domeinnaam noch naar goederen van specifieke concurrenten van gedaagde noch naar die concurrenten zelf.

Daarentegen oordeelt de Voorzieningenrechter dat er aan de kant van gedaagde sprake is van onzorgvuldig handelen. Gedaagde legt op de pagina’s van de website vooral de nadruk op de gangbare benaming voor barbecues en aanverwante producten en niet op zijn eigen onderneming. Die handelswijze is verwarringwekkend en dus onzorgvuldig, nu er al een onderneming is met nagenoeg hetzelfde second-level domain (outdoor-cooking) in haar domeinnaam. Aldus handelt gedaagde in strijd met hetgeen in het maatschappelijk verkeer betamelijk is tegenover eiser. Gedaagde moet zich dan ook voldoende onderscheiden van concurrenten. Gedaagde moet de inhoud van zijn website www.outdoorcooking.nu aanpassen door deze gebruikte naam te wijzigen in zijn ondernemingsnaam: Horseman Outfitter.

Rens Schrijver

Recente berichten
  • 8 juni 2022

    Vakantiedagen tijdens ziekte, een hoofdpijndossier

    Marion Hagenaars
    “Op vakantie naar Ibiza als je ziek bent, zonder dat deze dagen worden afgeboekt, is dat niet gek?”, werd mij de week gevraagd. Met de zomervakantie in zicht een actueel vraagstuk.  Vakantiedagen, zo eenvoudig is het niet Vakantiedagen, het lijkt zo eenvoudig: je bouwt ze eerst op en daarna neem je ze op. Maar de
    Lees verder
  • 25 mei 2022

    Besmette persoonsgegevens – De Ziggo soap

    Sil Kingma
    Klanten van Ziggo ontvingen afgelopen week een email met de aankondiging dat zij de prijs van haar abonnement met 3,50 Euro gaat verlagen. Sympathiek zou je denken. Er bleek echter een addertje onder het gras te zitten.  In diezelfde email kondigde Ziggo aan haar algemene voorwaarden per 1 juli as eenzijdig aan te passen. Bij
    Lees verder
  • 16 mei 2022

    AP voert cumulatieve boetebevoegdheid maximaal door

    Sil Kingma
    Het is voor het eerst de geschiedenis dat de Autoriteit Persoonsgegevens in een besluit een zestal overtredingen van de AVG constateert. Alle overtredingen hebben betrekking op het gebruik en de beveiliging door de Belastingdienst van haar applicatie Fraude Signalering Voorziening (FSV). FSV was een applicatie waarin signalen werden opgenomen over vastgestelde fraude en signalen die konden wijzen
    Lees verder

Plaats een reactie

Top