Portakabin Limited versus Primakabin B.V.

 in Ondernemingsrecht

Onderhavige zaak betreft het door Portakabin Limited ingestelde hoger beroep.
Portakabin Limited is producent en leverancier van mobiele bouwsystemen en rechthebbende op het Benelux woordmerk en het gemeenschapswoordmerk PORTAKABIN. Portakabin heeft in Nederland een dochteronderneming die krachtens licentie de merknaam en de handelsnaam PORTAKABIN gebruikt. Primakabin verkoopt en verhuurt onder haar merk Primakabin nieuwe en gebruikte mobiele bouwsystemen, waaronder tweede hands units van Portakabin.

Beide bedrijven bieden hun producten aan via hun respective sites op het internet. Bij het adverteren op het internet kan gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid om tegen betaling bij zoekprogramma’s als Google adwords op te geven. Hierdoor is het mogelijk dat een verwijzing naar de adverteerder verschijnt dan wel dat de gesponsorde koppeling wordt weergegeven. Zowel Portakabin als Primakabin maken gebruik van deze manier van adverteren. Primakabin heeft bij diverse zoekmachines de volgende adwords opgegeven: ‘portakabin’, ‘portacabin’, ‘portokabin’en ‘portocabin’. De aanhef van de advertentie van Primakabin luidde aanvankelijk: “nieuwe en gebruikte units”, maar na wijziging luidde de tekst: “gebruikte portakabins”. Portakabin heeft in eerste aanleg gevorderd Primakabin te gebieden het woordgebruik PORTAKABIN of enig ander met woordmerk van Portakabin overstemmend teken te staken, inclusief de adwords. De vordering werd afgewezen omdat de wijze waarop Primakabin het woord Portakabin gebruikt – als Adword in een zoekmachine – niet kan worden aangemerkt als een gebruik ter onderscheiding van waren als bedoeld in art 13A lid 1 sub a t/m c BMW. Eveneens werd een beroep op sublid d afgewezen omdat Primakabin geen ongerechtvaardigd voordeel van bedoeld gebruik heeft. Immers zij gebruikt het woord ‘portakabin’ om belangstellenden naar haar site te leiden waarop zij tweedehands Portakabins aanbiedt. Ook wordt er geen afbreuk gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk PORTAKABIN. Primakabin biedt op haar site ook tweede hands Portakabins te koop aan zodat het gebruik van het adword portakabin valt onder het bepaalde in art 13A lid 9 BMW.

Het Hof is echter wel van oordeel dat het gebruik van het woord portakabin en varianten daarop als adwords in een zoekmachine niet kan worden aangemerkt als een gebruik ter onderscheiding van waren. Ten aanzien van het ongerechtvaardigd voordeel dat behaald zou worden door het gebruik van het merk Portakabin als adword, geeft het Hof eveneens een negatief oordeel. Primakabin heeft een omzet waarvan 50% uit tweede hands Portakabin producten bestaat. Dat Primakabin niet gespecialiseerd dealer is, doet niet ter zake. Primakabin is gerechtigd om de Portakabin producten die reeds in het verkeer zijn gebracht, te gebruiken. Het leiden van belangstelhebbenden naar de website is dan ook geoorloofd. Dat geldt niet alleen voor “PORTAKABIN”, maar ook voor de overige adwords.

Daarentegen wordt het bezwaar tegen het feit dat de aan adwords verbonden advertentie van Primakabin niet is doorgelinkt naar de subpagina van de site van Primakabin waarop tweede hands units van Portakabin worden aangeboden maar naar de hoofdpagina van Primakabin’s website, gegrond verklaard. Het gebruik van het merk PORTAKABIN is slechts gerechtvaardigd voorzover het wordt gebruikt voor de desbetreffende waren en derhalve enkel voor het direct doorgeleiden naar de subpagina waarop Primakabin tweede hands units van Portakabin aanbiedt. Eveneens wordt het bezwaar gegrond van Portakabin tegen de huidige tekst van de advertentie: “gebruikte portakabins”, aangezien Portakabin niet behoeft te accepteren dat haar merk als soortnaam wordt gebruikt. Primakabin dient de gewraakte tekst in de advertentie te vervangen door “gebruikte Portakabin units”.

Recent Posts
  • 16 januari 2018

    Waadi voor IT detacheerders groot risico

    Marion Hagenaars
    Stel: als IT ondernemer detacheert u eigen werknemers bij klanten. Met deze werknemers heeft u een relatiebeding gesloten met boeteclausule. U hoeft er dus niet bang voor te zijn dat deze werknemers gedurende het relatiebeding bij uw relaties gaan werken. Dit zou immers verlies van opdrachten en opdrachtgevers kunnen betekenen en dus aanzienlijke schade. Of
    Lees verder
  • 10 januari 2018

    “Je bent net een ijsje, ik zou je van onder tot boven willen likken”

    Marion Hagenaars
    Seksuele intimidatie op het werk. Hoe te voorkomen? “Ik moet even tussen je benen grabbelen”, “I’m not looking at your tits”, “Ik heb ook nog een paar lekkere noten”, Facebook-vriendschappen met scholieren, ongepaste uitspraken via WhatsApp en borsten en billen die worden vastgepakt. Grensoverschrijdend gedrag dat ontslag rechtvaardigt of passend binnen de bestaande “knuffelcultuur”? #MeToo
    Lees verder
  • 28 december 2017

    De bewijskracht van blockchain

    Wouter Huisman
    De laatste tijd gebeurde weer genoeg in het land van de cryptocurrencies. Zo steeg de waarde van bitcoin tot maar liefst 20.000 dollar, gaf de Amerikaanse toezichthouder CFTC groen licht voor de handel van futures in cryptovaluta, maar verloor de digitale coin rond de kerst weer bijna een derde van zijn waarde. Terwijl de koers
    Lees verder

Plaats een reactie