Succesvol aanvragen van Research & Development samenwerking subsidies

 in Arbeidsrecht, IT-recht

De laatste jaren worden er door diverse overheden subsidies aangeboden die hoofdzakelijk gericht zijn op R&D samenwerking tussen met name MKB bedrijven. Graag belichten we een aantal belangrijke zaken welke van cruciaal belang zijn voor het succesvol aanvragen van R&D samenwerking subsidies.

Waar u op moet letten

Veel subsidieprogramma’s hebben vooraf thema’s bepaald waarbinnen een project moet passen. Het is van belang op voorhand te bepalen of uw project hierbinnen past. Let vooral op de periode(s) waarin de subsidie kan worden aangevraagd. Indien er per jaar meerdere openstellingen zijn, bepaal dan samen met uw MKB partner welke het beste schikt. Neem voldoende voorbereidingstijd, te denken valt aan minimaal 1-2 maanden. In deze tijd stemt u een aantal zaken af met uw partner zoals de op te voeren werkzaamheden, de betrokken mensen en de begroting van het project.

De criteria van de subsidieregeling

Volg bij de voorbereiding altijd de criteria van de betreffende subsidieregeling. Dit is van groot belang voor het succes van de aanvraag. Het kan zijn dat uw project niet matcht met hetgeen de overheid wenst te ontvangen. Bepaal of uw medewerkers in de gegeven periode in staat zullen zijn het project uit te voeren qua beschikbare tijd maar ook qua capaciteit. Met betrekking tot dat laatste is het raadzaam dat u van uw medewerkers over een goed CV beschikt, welke aan de subsidieverstrekker toont dat uw mensen in staat zijn het innovatie project uit te voeren. Hiernaast is het van belang de kosten goed uit te meten in tijd en materiaal alsmede de kosten voor werkzaamheden door derden. Bij het schrijven van een aanvraag volgt u de aanwijzingen of instructies behorende bij de regeling.

Wees duidelijk

Schrijf uw aanvraag in duidelijke en begrijpelijke taal. Vermijd informatie die niet gevraagd wordt of niet relevant is. Zorg voor overtuigingskracht over het innovatieniveau van het project en dat het project een commerciële impact heeft. Dit laatste moet ook kwantitatief plausibel gemaakt worden: wat gaat het project aan nieuwe omzet opleveren? Ideeën kunnen nog zo innovatief zijn, maar slordige en niet relevante teksten kunnen een volkomen foutief beeld geven. Laat uw (concept) tekst/aanvraag lezen door anderen en doe uw voordeel met de opmerkingen.

Tenslotte nog een aantal extra tips

Wees niet te gretig bij het opstellen van de begroting, maar houd het realistisch en volg de regels aangaande uurlonen, verdeling van een evenwichtige samenwerking (70/30%) en de maximale inzet van externe expertise.

Begin op tijd en zorg dat het volledige dossier ruim voor de deadline klaar is. Verzamel tijdig alle benodigde bijlagen en handtekeningen zodat de aanvraag op het juiste moment kan worden ingeleverd. Een volledig en goed verzorgde aanvraag vergroot de kans op succes: succes!

Arno van Klinken is directeur bij subsidieadviesbureau De Breed & Partners. Dit artikel is geschreven in samenwerking met Robert Helmer, consultant bij DB&P.

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie