Succesvol aanvragen van Research & Development samenwerking subsidies

 in Arbeidsrecht, IT-recht

De laatste jaren worden er door diverse overheden subsidies aangeboden die hoofdzakelijk gericht zijn op R&D samenwerking tussen met name MKB bedrijven. Graag belichten we een aantal belangrijke zaken welke van cruciaal belang zijn voor het succesvol aanvragen van R&D samenwerking subsidies.

Waar u op moet letten

Veel subsidieprogramma’s hebben vooraf thema’s bepaald waarbinnen een project moet passen. Het is van belang op voorhand te bepalen of uw project hierbinnen past. Let vooral op de periode(s) waarin de subsidie kan worden aangevraagd. Indien er per jaar meerdere openstellingen zijn, bepaal dan samen met uw MKB partner welke het beste schikt. Neem voldoende voorbereidingstijd, te denken valt aan minimaal 1-2 maanden. In deze tijd stemt u een aantal zaken af met uw partner zoals de op te voeren werkzaamheden, de betrokken mensen en de begroting van het project.

De criteria van de subsidieregeling

Volg bij de voorbereiding altijd de criteria van de betreffende subsidieregeling. Dit is van groot belang voor het succes van de aanvraag. Het kan zijn dat uw project niet matcht met hetgeen de overheid wenst te ontvangen. Bepaal of uw medewerkers in de gegeven periode in staat zullen zijn het project uit te voeren qua beschikbare tijd maar ook qua capaciteit. Met betrekking tot dat laatste is het raadzaam dat u van uw medewerkers over een goed CV beschikt, welke aan de subsidieverstrekker toont dat uw mensen in staat zijn het innovatie project uit te voeren. Hiernaast is het van belang de kosten goed uit te meten in tijd en materiaal alsmede de kosten voor werkzaamheden door derden. Bij het schrijven van een aanvraag volgt u de aanwijzingen of instructies behorende bij de regeling.

Wees duidelijk

Schrijf uw aanvraag in duidelijke en begrijpelijke taal. Vermijd informatie die niet gevraagd wordt of niet relevant is. Zorg voor overtuigingskracht over het innovatieniveau van het project en dat het project een commerciële impact heeft. Dit laatste moet ook kwantitatief plausibel gemaakt worden: wat gaat het project aan nieuwe omzet opleveren? Ideeën kunnen nog zo innovatief zijn, maar slordige en niet relevante teksten kunnen een volkomen foutief beeld geven. Laat uw (concept) tekst/aanvraag lezen door anderen en doe uw voordeel met de opmerkingen.

Tenslotte nog een aantal extra tips

Wees niet te gretig bij het opstellen van de begroting, maar houd het realistisch en volg de regels aangaande uurlonen, verdeling van een evenwichtige samenwerking (70/30%) en de maximale inzet van externe expertise.

Begin op tijd en zorg dat het volledige dossier ruim voor de deadline klaar is. Verzamel tijdig alle benodigde bijlagen en handtekeningen zodat de aanvraag op het juiste moment kan worden ingeleverd. Een volledig en goed verzorgde aanvraag vergroot de kans op succes: succes!

Arno van Klinken is directeur bij subsidieadviesbureau De Breed & Partners. Dit artikel is geschreven in samenwerking met Robert Helmer, consultant bij DB&P.

Recent Posts
  • 11 augustus 2017

    Hoge bomen…stellen hun eigen verbeterplan op…

    Marion Hagenaars
    Niet alle rechters zijn het met elkaar eens, maar deze rechter is in ieder geval van oordeel dat een werkneemster verantwoordelijk is voor haar eigen verbeterplan. Wanneer is ontslag vanwege disfunctioneren mogelijk? Er moet natuurlijk sprake zijn van disfunctioneren. Maar daarnaast moet de werknemer hiervan tijdig in kennis zijn gesteld, moet de werknemer in voldoende
    Lees verder
  • 3 augustus 2017

    De Curator en de Cloud; IT takes 2 to tango

    Hanneke Slager
    Op 1 juli 2017 is de Wet versterking positie curator (voluit: de Wet van 22 maart 2017 tot wijziging van de Faillissementswet in verband met de versterking van de positie van de curator) in werking getreden. Wat dat met een IT-leverancier zoals een leverancier van cloud diensten te maken heeft? Niet zoveel als geen van
    Lees verder
  • 2 augustus 2017

    IT – contract tussentijds opzeggen: kan dat nu wel of niet? Een link tussen golf en IT – contracten

    Hanneke Slager
    Een golfclub en een onderneming die de administratie voert voor diverse golfverenigingen hadden een “samenwerkingsovereenkomst” gesloten voor het verzorgen van de ledenadministratie. Die overeenkomst was voor een bepaalde vaste duur van 2 jaar aangegaan met stilzwijgende verlenging; indien een van beide partijen de verlenging niet wilde, kon opgezegd worden met inachtneming van een termijn van
    Lees verder

Plaats een reactie