Sunday’s Nederland B.V. versus Suncentre the Sunflower

 in Ondernemingsrecht

Sunday’s exploiteert een keten van 54 zonnestudios’s in Nederland. Zij is eigenaar van een drie tal Benelux beeldmerken: “Sunday’s” voor diensten van zonnestudio’s, “Professioneel zonnen” voor onder meer diensten van zonnestudio’s, “Sunday’s” (met daarbovenop een zon logo) voor diensten van zonnestudio’s. Daarnaast heeft Sunday’s een gemeenschapsmerk voor de diensten van een zonnebankcentrum. The Sunflower is een bedrijf dat zich eveneens richt op diensten voor zonnestudio’s. The Sunflower is in het Benelux merkenregister ingeschreven als houdster van het Benelux beelmerk “The Sunflower”, voor diensten van een zonnestudio en bruiningscentrum.

Sunday’s beveelt Sunflower het gebruik van haar logo en de naam “The Sunflower”, alsmede van haar woord/beeldmerk “The Sunflower” te staken. Grondslag van de vordering is inbreuk op haar Benelux merkrechten door gebruik te maken van het logo op haar vestiging en op van haar afkomstige brochures, waardoor verwarring is opgetreden. Daarnaast is het gebruik van het logo onrechtmatig, omdat The Sunflower profiteert van het door Sunday’s opgebouwde bedrijfsdebiet.

Volgens de rechter is er in onderhavige zaak geen sprake van artikel 13A lid 1 aanhef sub a BMW. Het logo “The Sunflower” onderscheidt zich van het merk van Sunday’s reeds omdat het naast de letters “sun”, de letters “flower”bevat in plaats van de letters “day’s”, waarbij bovendien de letter “o” in het logo vervangen is door een afbeelding van een zonnebloem. Daarentegen doet artikel 13A lid 1 aanhef sub b BMW The Sunflower de das om. Door het gebruik bij merk én teken van hetzelfde lettertype, van de letters SUN, en van een langgerekte ovaal met aan één zijde een kleine uitstulping met lettertekens, is sprake van een zodanige mate van overeenstemming dat de gemiddelde oplettende consument in verwarring kan geraken, met name over de vraag of de gebruiker van het logo “the sunflower” behoort tot dezelfde organisatie als de merkhouder en dus de diensten dezelfde herkomst hebben. Volgens Rechtbank Amsterdam zijn de verschillen dan ook onvoldoende om de totaalindruk die het logo “the sunflower” maakt voldoende te doen verschillen van het merk, om het gevaar van verwarring tegen te gaan.

Recente berichten
  • 2 juni 2020

    NOW 2.0

    Marion Hagenaars
    Op 29 mei jl. zijn enkele wijzigingen op de verlenging van de NOW aangekondigd (NOW 2.0). Hierna de (aangepaste) hoofdlijnen.
    Lees verder
  • 27 mei 2020

    NOW 2.0

    Marion Hagenaars
    Woensdag 20 mei jl. is de verlenging van de NOW aangekondigd (NOW 2.0). De looptijd is van juli tot en met december 2020. De nieuwe voorwaarden worden nog nader uitgewerkt, maar de hoofdlijnen zijn bekend.
    Lees verder
  • 15 april 2020

    7 tips voor IT-leveranciers bij aanbestedingen tijdens corona

    Wouter Huisman
    Alweer anderhalve maand geleden werd de eerste Nederlandse coronapatiënt vastgesteld. Inmiddels zijn we weer wat verder. Het coronavirus begint langzaam onderdeel te worden van het dagelijks leven en iedereen bereidt zich voor op de ‘1,5 meter-samenleving’. Zo ook in Aanbestedingsland.
    Lees verder

Plaats een reactie

Top