Sunday’s Nederland B.V. versus Suncentre the Sunflower

 in Ondernemingsrecht

Sunday’s exploiteert een keten van 54 zonnestudios’s in Nederland. Zij is eigenaar van een drie tal Benelux beeldmerken: “Sunday’s” voor diensten van zonnestudio’s, “Professioneel zonnen” voor onder meer diensten van zonnestudio’s, “Sunday’s” (met daarbovenop een zon logo) voor diensten van zonnestudio’s. Daarnaast heeft Sunday’s een gemeenschapsmerk voor de diensten van een zonnebankcentrum. The Sunflower is een bedrijf dat zich eveneens richt op diensten voor zonnestudio’s. The Sunflower is in het Benelux merkenregister ingeschreven als houdster van het Benelux beelmerk “The Sunflower”, voor diensten van een zonnestudio en bruiningscentrum.

Sunday’s beveelt Sunflower het gebruik van haar logo en de naam “The Sunflower”, alsmede van haar woord/beeldmerk “The Sunflower” te staken. Grondslag van de vordering is inbreuk op haar Benelux merkrechten door gebruik te maken van het logo op haar vestiging en op van haar afkomstige brochures, waardoor verwarring is opgetreden. Daarnaast is het gebruik van het logo onrechtmatig, omdat The Sunflower profiteert van het door Sunday’s opgebouwde bedrijfsdebiet.

Volgens de rechter is er in onderhavige zaak geen sprake van artikel 13A lid 1 aanhef sub a BMW. Het logo “The Sunflower” onderscheidt zich van het merk van Sunday’s reeds omdat het naast de letters “sun”, de letters “flower”bevat in plaats van de letters “day’s”, waarbij bovendien de letter “o” in het logo vervangen is door een afbeelding van een zonnebloem. Daarentegen doet artikel 13A lid 1 aanhef sub b BMW The Sunflower de das om. Door het gebruik bij merk én teken van hetzelfde lettertype, van de letters SUN, en van een langgerekte ovaal met aan één zijde een kleine uitstulping met lettertekens, is sprake van een zodanige mate van overeenstemming dat de gemiddelde oplettende consument in verwarring kan geraken, met name over de vraag of de gebruiker van het logo “the sunflower” behoort tot dezelfde organisatie als de merkhouder en dus de diensten dezelfde herkomst hebben. Volgens Rechtbank Amsterdam zijn de verschillen dan ook onvoldoende om de totaalindruk die het logo “the sunflower” maakt voldoende te doen verschillen van het merk, om het gevaar van verwarring tegen te gaan.

Recent Posts
  • 15 november 2017

    Blogreeks HR professional en Privacy

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een feit. Uw HR organisatie moet dan aantoonbaar voldoen aan het groot aantal verplichtingen dat uit de privacy verordening voortvloeit. De impact voor uw HR organisatie is groot. De risico’s en sancties indien u privacyregels schendt, zijn aanzienlijk. Wij helpen! De komende weken publiceren wij
    Lees verder
  • 10 november 2017

    The Standard Contract Clauses under fire?

    Irvette Tempelman
    In the recent case between the Data Protection Commissioner vs Facebook Ireland ltd and Maximillian Schrems of October 3rd 2017, Maximillian Schrems has raised the issue before court as to the validity of the Standard Contract Clauses decisions with respect to data transfers from the European Economic Area to the United States in the light
    Lees verder
  • 10 november 2017

    AVG en regeerakkoord stellen eisen aan software-ontwikkeling die je zullen verbazen

    Christiaan Jeekel
    Er is geen ontkomen aan, de implementatie van de GDPR/AVG nadert met rasse schreden (25 mei 2018) en uit onderzoek blijkt dat bijna 40% van de onderzochte organisaties niet weet of ze aan de AVG moet voldoen, waarbij bijna 30% van de organisaties denkt dat ze niet eens ‘compliant’ hoeft te zijn. De AVG bevat
    Lees verder

Plaats een reactie