Tweede kamer akkoord met klokkenluidersregeling

 in Arbeidsrecht

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de initiatiefwet Huis voor klokkenluiders.
De wet, ingediend door zeven politieke partijen, dient de positie en bescherming van klokkenluiders te verbeteren. Werknemers die menen dat hun werkgever zich schuldig maakt aan een ‘misstand waarbij het maatschappelijk belang ernstig in het geding is’, kunnen naar het Huis voor klokkenluiders stappen. Misstanden kunnen zien op de schending van wettelijke voorschriften of wanneer er sprake is van een gevaar voor de gezondheid, veiligheid of het milieu. Ook fraude en corruptie vallen onder het bereik van het wetsvoorstel. Klokkenluiders dienen de maatschappelijke misstand(en) eerst intern te melden, alvorens zij bij het Huis voor klokkenluiders terecht kunnen. Vervolgens adviseert het Huis voor klokkenluiders enerzijds de klokkenluider over de te nemen stappen en geeft het hierbij aanbevelingen en anderzijds onderzoekt het de melding. Bij de uitvoering van haar taken kan het Huis voor klokkenluiders zich laten bijstaan door bestaande organisaties en ervaringsdeskundigen. Het Huis voor klokkenluiders brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden. Daarin wordt aangegeven welke onderzoeken zijn gedaan en wat met de aanbevelingen is gebeurd.

Vorige week ontstond nog ophef over de wet nadat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het afrondende Kamerdebat nadrukkelijk meldde dat de wet in strijd is met de Grondwet. Het Huis voor klokkenluiders wordt ondergebracht bij de Nationale ombudsman en heeft de bevoegdheid misstanden in de private sector te onderzoeken. Volgens Plasterk biedt de Grondwet daar echter geen ruimte voor, omdat de Nationale ombudsman zich alleen mag bezighouden met de rijksoverheid. Desondanks is het wetsvoorstel door de Tweede Kamer aangenomen en wordt op 14 januari 2014 in een zogenaamde procedurevergadering beslist op welke wijze nader onderzoek wordt gedaan, voordat de Eerste Kamer op het wetsvoorstel dient te beslissen. Voor zowel werkgevers, als werknemers is het aanbevelingswaardig om zich op de hoogte te stellen van de (on)mogelijkheden binnen de kaders van de nieuwe klokkenluidersregeling. Wij houden u op de hoogte over het verdere verloop van het wetsvoorstel.

Recent Posts
  • 20 juni 2017

    Einde oefening voor werknemer na liegen over klantbezoek en het uiten van dreigementen

    Marion Hagenaars
    Een ontslag op staande voet is vaak wikken en wegen. Zijn de gedragingen ernstig genoeg? Kunnen de gedragingen worden bewezen? Zijn er (privé) omstandigheden die de gedragingen rechtvaardigen? Gaat het niet te ver om de werknemer loon en uitkering te ontnemen? Maar soms maakt een werknemer het zo bont dat een ontslag op staande onvermijdelijk
    Lees verder
  • 13 juni 2017

    Zelfstandig werken onder eigen voorman, toch StiPP

    Marion Hagenaars
    Voor uitleners blijft het spannend. Nederland kent dan wel geen algemene pensioenverplichting, maar via het verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds voor personeelsdiensten kan deze verplichting toch bestaan. De gevolgen zijn verstrekkend. Ongevraagd met terugwerkende kracht aangesloten worden, over jaren premies afdragen met soms faillissement tot gevolg, dubbele pensioenvoorzieningen met alle fiscale gevolgen van dien. Het is dan
    Lees verder
  • 8 juni 2017

    Thuiswerkdag recht of gunst?

    Marion Hagenaars
    De meeste werkgevers hebben er wel begrip voor: thuiswerken om efficiënter te kunnen werken, reistijd te beperken of werk en zorg beter te kunnen combineren. Maar soms slaat de twijfel toe. Worden de overeengekomen arbeidsuren wel gemaakt? En werkt thuiswerken disfunctioneren niet in de hand? En kan bij deze twijfel de thuiswerkdag zomaar weer worden
    Lees verder

Plaats een reactie