Tweede kamer akkoord met klokkenluidersregeling

 in Arbeidsrecht

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de initiatiefwet Huis voor klokkenluiders.
De wet, ingediend door zeven politieke partijen, dient de positie en bescherming van klokkenluiders te verbeteren. Werknemers die menen dat hun werkgever zich schuldig maakt aan een ‘misstand waarbij het maatschappelijk belang ernstig in het geding is’, kunnen naar het Huis voor klokkenluiders stappen. Misstanden kunnen zien op de schending van wettelijke voorschriften of wanneer er sprake is van een gevaar voor de gezondheid, veiligheid of het milieu. Ook fraude en corruptie vallen onder het bereik van het wetsvoorstel. Klokkenluiders dienen de maatschappelijke misstand(en) eerst intern te melden, alvorens zij bij het Huis voor klokkenluiders terecht kunnen. Vervolgens adviseert het Huis voor klokkenluiders enerzijds de klokkenluider over de te nemen stappen en geeft het hierbij aanbevelingen en anderzijds onderzoekt het de melding. Bij de uitvoering van haar taken kan het Huis voor klokkenluiders zich laten bijstaan door bestaande organisaties en ervaringsdeskundigen. Het Huis voor klokkenluiders brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden. Daarin wordt aangegeven welke onderzoeken zijn gedaan en wat met de aanbevelingen is gebeurd.

Vorige week ontstond nog ophef over de wet nadat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het afrondende Kamerdebat nadrukkelijk meldde dat de wet in strijd is met de Grondwet. Het Huis voor klokkenluiders wordt ondergebracht bij de Nationale ombudsman en heeft de bevoegdheid misstanden in de private sector te onderzoeken. Volgens Plasterk biedt de Grondwet daar echter geen ruimte voor, omdat de Nationale ombudsman zich alleen mag bezighouden met de rijksoverheid. Desondanks is het wetsvoorstel door de Tweede Kamer aangenomen en wordt op 14 januari 2014 in een zogenaamde procedurevergadering beslist op welke wijze nader onderzoek wordt gedaan, voordat de Eerste Kamer op het wetsvoorstel dient te beslissen. Voor zowel werkgevers, als werknemers is het aanbevelingswaardig om zich op de hoogte te stellen van de (on)mogelijkheden binnen de kaders van de nieuwe klokkenluidersregeling. Wij houden u op de hoogte over het verdere verloop van het wetsvoorstel.

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie