Tweede kamer akkoord met klokkenluidersregeling

 in Arbeidsrecht

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de initiatiefwet Huis voor klokkenluiders.
De wet, ingediend door zeven politieke partijen, dient de positie en bescherming van klokkenluiders te verbeteren. Werknemers die menen dat hun werkgever zich schuldig maakt aan een ‘misstand waarbij het maatschappelijk belang ernstig in het geding is’, kunnen naar het Huis voor klokkenluiders stappen. Misstanden kunnen zien op de schending van wettelijke voorschriften of wanneer er sprake is van een gevaar voor de gezondheid, veiligheid of het milieu. Ook fraude en corruptie vallen onder het bereik van het wetsvoorstel. Klokkenluiders dienen de maatschappelijke misstand(en) eerst intern te melden, alvorens zij bij het Huis voor klokkenluiders terecht kunnen. Vervolgens adviseert het Huis voor klokkenluiders enerzijds de klokkenluider over de te nemen stappen en geeft het hierbij aanbevelingen en anderzijds onderzoekt het de melding. Bij de uitvoering van haar taken kan het Huis voor klokkenluiders zich laten bijstaan door bestaande organisaties en ervaringsdeskundigen. Het Huis voor klokkenluiders brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden. Daarin wordt aangegeven welke onderzoeken zijn gedaan en wat met de aanbevelingen is gebeurd.

Vorige week ontstond nog ophef over de wet nadat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het afrondende Kamerdebat nadrukkelijk meldde dat de wet in strijd is met de Grondwet. Het Huis voor klokkenluiders wordt ondergebracht bij de Nationale ombudsman en heeft de bevoegdheid misstanden in de private sector te onderzoeken. Volgens Plasterk biedt de Grondwet daar echter geen ruimte voor, omdat de Nationale ombudsman zich alleen mag bezighouden met de rijksoverheid. Desondanks is het wetsvoorstel door de Tweede Kamer aangenomen en wordt op 14 januari 2014 in een zogenaamde procedurevergadering beslist op welke wijze nader onderzoek wordt gedaan, voordat de Eerste Kamer op het wetsvoorstel dient te beslissen. Voor zowel werkgevers, als werknemers is het aanbevelingswaardig om zich op de hoogte te stellen van de (on)mogelijkheden binnen de kaders van de nieuwe klokkenluidersregeling. Wij houden u op de hoogte over het verdere verloop van het wetsvoorstel.

Recente berichten
  • 14 september 2022

    Krappe arbeidsmarkt? Wees scherp op uw concurrentiebeding!

    Mirjam Scheper
    In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt een concurrentiebeding steeds breder ingezet, veelal in de vorm van een standaardclausule. In de praktijk zie ik dat gebruik van een concurrentiebeding – mede hierdoor – vaak zijn doel voorbij schiet. Dat kan leiden tot onnodige discussies, procedures en kosten.
    Lees verder
  • 14 september 2022

    Actualiteiten arbeidsrecht voor HR-professionals en bedrijfsjuristen donderdag 3 november 2022

    Marion Hagenaars
    Mirjam Scheper
    Krapte op de arbeidsmarkt, Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden, hybride werken. De arbeidsmarkt is volop in beweging. Wat zijn de gevolgen? Hoe beweegt de arbeidsmarkt zich en hoe beweegt u daarin mee als HR-professional of bedrijfsjurist? Blijf aangehaakt bij het dynamische rechtsgebied dat het arbeidsrecht nu eenmaal is!
    Lees verder
  • 4 juli 2022

    Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

    Mirjam Scheper
    De Eerste Kamer heeft op 21 juni 2022 het wetsvoorstel Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden aanvaard. Het wetsvoorstel implementeert de gelijknamige EU-richtlijn en treedt 1 augustus 2022 in werking. De richtlijn heeft als doel de inhoud van het werk vooraf transparanter en beter voorspelbaar te maken. De belangrijkste wijzigingen – die ik hieronder op hoofdlijnen
    Lees verder

Plaats een reactie

Top