Tweede kamer akkoord met klokkenluidersregeling

 in Arbeidsrecht

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de initiatiefwet Huis voor klokkenluiders.
De wet, ingediend door zeven politieke partijen, dient de positie en bescherming van klokkenluiders te verbeteren. Werknemers die menen dat hun werkgever zich schuldig maakt aan een ‘misstand waarbij het maatschappelijk belang ernstig in het geding is’, kunnen naar het Huis voor klokkenluiders stappen. Misstanden kunnen zien op de schending van wettelijke voorschriften of wanneer er sprake is van een gevaar voor de gezondheid, veiligheid of het milieu. Ook fraude en corruptie vallen onder het bereik van het wetsvoorstel. Klokkenluiders dienen de maatschappelijke misstand(en) eerst intern te melden, alvorens zij bij het Huis voor klokkenluiders terecht kunnen. Vervolgens adviseert het Huis voor klokkenluiders enerzijds de klokkenluider over de te nemen stappen en geeft het hierbij aanbevelingen en anderzijds onderzoekt het de melding. Bij de uitvoering van haar taken kan het Huis voor klokkenluiders zich laten bijstaan door bestaande organisaties en ervaringsdeskundigen. Het Huis voor klokkenluiders brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden. Daarin wordt aangegeven welke onderzoeken zijn gedaan en wat met de aanbevelingen is gebeurd.

Vorige week ontstond nog ophef over de wet nadat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het afrondende Kamerdebat nadrukkelijk meldde dat de wet in strijd is met de Grondwet. Het Huis voor klokkenluiders wordt ondergebracht bij de Nationale ombudsman en heeft de bevoegdheid misstanden in de private sector te onderzoeken. Volgens Plasterk biedt de Grondwet daar echter geen ruimte voor, omdat de Nationale ombudsman zich alleen mag bezighouden met de rijksoverheid. Desondanks is het wetsvoorstel door de Tweede Kamer aangenomen en wordt op 14 januari 2014 in een zogenaamde procedurevergadering beslist op welke wijze nader onderzoek wordt gedaan, voordat de Eerste Kamer op het wetsvoorstel dient te beslissen. Voor zowel werkgevers, als werknemers is het aanbevelingswaardig om zich op de hoogte te stellen van de (on)mogelijkheden binnen de kaders van de nieuwe klokkenluidersregeling. Wij houden u op de hoogte over het verdere verloop van het wetsvoorstel.

Recente berichten
  • 2 november 2018

    Wat is eigenlijk allemaal een datalek?

    Bob Cordemeyer
    Wat is eigenlijk allemaal een datalek? Dat triggerde mij recent weer in het antwoord van de minister voor rechtsbescherming Sander Dekker, op 31 oktober 2018, op vragen van de Tweede Kamer. Hij antwoordde onder meer dat “Facebook alleen persoonsgegevens mag verwerken voor advertentiedoeleinden als de gebruiker daar helder en volledig over is geïnformeerd en daar
    Lees verder
  • 31 oktober 2018

    Journalistieke vrijheid versus bijzondere persoonsgegevens seksueel gedrag art 9 AVG

    Bob Cordemeyer
    Het televisieprogramma Undercover had aan de hand van de ervaringen van een betrokkene met een sekswerkster, waarbij een slachtoffer was opgelicht, een heimelijke opname gemaakt van de sekswerkster en een telefoongesprek van die betrokkene opgenomen met de sekswerkster. De sekswerkster zou te zien zijn in het programma, waarbij zij deels onherkenbaar was gemaakt.
    Lees verder
  • 31 oktober 2018

    Het is zover: de Autoriteit Persoonsgegevens dwingt UWV met sanctie gegevens beter te beveiligen

    Bob Cordemeyer
    Uit een persbericht van 30 oktober 2018 van de Autoriteit Persoonsgegevens (hierna: de AP) blijkt dat de AP het UWV een last onder dwangsom van 150.000 euro per maand met een maximum van 900.000 euro heeft opgelegd omdat het beveiligingsniveau van het werkgeversportaal niet voldoet.
    Lees verder

Plaats een reactie

Top