Tweede kamer akkoord met klokkenluidersregeling

 in Arbeidsrecht

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de initiatiefwet Huis voor klokkenluiders.
De wet, ingediend door zeven politieke partijen, dient de positie en bescherming van klokkenluiders te verbeteren. Werknemers die menen dat hun werkgever zich schuldig maakt aan een ‘misstand waarbij het maatschappelijk belang ernstig in het geding is’, kunnen naar het Huis voor klokkenluiders stappen. Misstanden kunnen zien op de schending van wettelijke voorschriften of wanneer er sprake is van een gevaar voor de gezondheid, veiligheid of het milieu. Ook fraude en corruptie vallen onder het bereik van het wetsvoorstel. Klokkenluiders dienen de maatschappelijke misstand(en) eerst intern te melden, alvorens zij bij het Huis voor klokkenluiders terecht kunnen. Vervolgens adviseert het Huis voor klokkenluiders enerzijds de klokkenluider over de te nemen stappen en geeft het hierbij aanbevelingen en anderzijds onderzoekt het de melding. Bij de uitvoering van haar taken kan het Huis voor klokkenluiders zich laten bijstaan door bestaande organisaties en ervaringsdeskundigen. Het Huis voor klokkenluiders brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden. Daarin wordt aangegeven welke onderzoeken zijn gedaan en wat met de aanbevelingen is gebeurd.

Vorige week ontstond nog ophef over de wet nadat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het afrondende Kamerdebat nadrukkelijk meldde dat de wet in strijd is met de Grondwet. Het Huis voor klokkenluiders wordt ondergebracht bij de Nationale ombudsman en heeft de bevoegdheid misstanden in de private sector te onderzoeken. Volgens Plasterk biedt de Grondwet daar echter geen ruimte voor, omdat de Nationale ombudsman zich alleen mag bezighouden met de rijksoverheid. Desondanks is het wetsvoorstel door de Tweede Kamer aangenomen en wordt op 14 januari 2014 in een zogenaamde procedurevergadering beslist op welke wijze nader onderzoek wordt gedaan, voordat de Eerste Kamer op het wetsvoorstel dient te beslissen. Voor zowel werkgevers, als werknemers is het aanbevelingswaardig om zich op de hoogte te stellen van de (on)mogelijkheden binnen de kaders van de nieuwe klokkenluidersregeling. Wij houden u op de hoogte over het verdere verloop van het wetsvoorstel.

Recent Posts
  • 11 augustus 2017

    Hoge bomen…stellen hun eigen verbeterplan op…

    Marion Hagenaars
    Niet alle rechters zijn het met elkaar eens, maar deze rechter is in ieder geval van oordeel dat een werkneemster verantwoordelijk is voor haar eigen verbeterplan. Wanneer is ontslag vanwege disfunctioneren mogelijk? Er moet natuurlijk sprake zijn van disfunctioneren. Maar daarnaast moet de werknemer hiervan tijdig in kennis zijn gesteld, moet de werknemer in voldoende
    Lees verder
  • 3 augustus 2017

    De Curator en de Cloud; IT takes 2 to tango

    Hanneke Slager
    Op 1 juli 2017 is de Wet versterking positie curator (voluit: de Wet van 22 maart 2017 tot wijziging van de Faillissementswet in verband met de versterking van de positie van de curator) in werking getreden. Wat dat met een IT-leverancier zoals een leverancier van cloud diensten te maken heeft? Niet zoveel als geen van
    Lees verder
  • 2 augustus 2017

    IT – contract tussentijds opzeggen: kan dat nu wel of niet? Een link tussen golf en IT – contracten

    Hanneke Slager
    Een golfclub en een onderneming die de administratie voert voor diverse golfverenigingen hadden een “samenwerkingsovereenkomst” gesloten voor het verzorgen van de ledenadministratie. Die overeenkomst was voor een bepaalde vaste duur van 2 jaar aangegaan met stilzwijgende verlenging; indien een van beide partijen de verlenging niet wilde, kon opgezegd worden met inachtneming van een termijn van
    Lees verder

Plaats een reactie