Wet Meldplicht Datalekken – update Oktober 2015

 in IT-recht

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), heeft op 22 oktober jl. conceptbeleidsregels gepubliceerd betreffende het opleggen van bestuurlijke boetes bij overtreding van de Wet bescherming persoonsgegevens, de Telecommunicatiewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Wet politiegegevens en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (‘Boetebeleidsregels Autoriteit Persoonsgegevens’). De uitbreiding van haar boetebevoegdheid is gebaseerd op de op 1 januari 2016 in werking tredende Wet meldplicht datalekken en uitbreiding bestuurlijke boetebevoegdheid Cbp en loopt vooruit op de beoogde boetebevoegdheid op grond van de nog in voorbereiding zijnde Europees brede Algemene verordening gegevensbescherming (General Data Protection Regulation). Vanaf 1 januari 2016 zal het College Bescherming Persoonsgegevens voortaan als Autoriteit Persoonsgegevens worden aangeduid. De beleidsregels betreffen vooralsnog een consultatieversie.

Wet bescherming persoonsgegevens
Ten aanzien van overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens gelden twee wettelijke boetemaxima. Te weten een wettelijke boetemaximum van € 810.000,– en een wettelijk boetemaximum van € 20.250,–.

Het boetemaximum van € 810.000,– geldt onder meer ten aanzien van het overtreden van de volgende plichten uit de Wet bescherming persoonsgegevens:
1. een behoorlijke en zorgvuldige gegevensverwerking;
2. doeleindenomschrijving;
3. grondslag gegevensverwerking;
4. doelbinding;
5. geen verwerking als geheimhoudingsplicht;
6. maximale bewaartermijn;
7. toereikende, ter zake dienende en niet bovenmatige gegevensverwerking;
8. geheimhoudingsplicht bewerker;
9. beveiligingsverplichting;
10. verbod verwerking bijzondere persoonsgegevens;
11. gebruik wettelijk identificatienummer;
12. informatieplicht;
13. meldplicht datalekken;
14. inzagerecht betrokkene;
15. recht op verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming persoonsgegevens;
16. absoluut recht van verzet tegen verwerking voor commerciële of charitatieve doelen;
17. verbod doorgifte naar land buiten de EU zonder passen beschermingsniveau.

Binnen het boetemaximum van € 810.000,– onderscheidt het CBP in haar concept beleidsregels drie categorieën boetebandbreedten. Categorie I: tussen € 0,00 en € 200.000,–; categorie II : tussen € 120.000,– en € 500.000,–; en categorie III: tussen € 350.000,– en € 810.000,–.  Indien meerdere categorieën van toepassing zijn, stelt de Autoriteit Persoonsgegevens op basis van de ernst van de overtreding vast binnen welke categorie een specifieke overtreding valt.

Factoren op basis waarvan de ernst van de overtreding wordt beoordeeld, zijn de aard en omvang van de overtreding, de duur van de overtreding en de impact van de overtreding op de betrokkenen en/of de maatschappij.

De Autoriteit Persoonsgegevens kan in een onderhavig geval een meer passende boete opleggen, dit kan een boete zijn uit de naast gelegen categorie (omhoog of omlaag). Indien de boete van € 810.000,– niet afdoende wordt geacht, kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen van maximaal 10 procent van de netto jaaromzet van de rechtspersoon.

In de concept beleidsregels zijn een aantal boete verhogende dan wel boete verlagende omstandigheden opgesomd op basis waarvan de Autoriteit Persoonsgegevens de hoogte van de boete kan aanpassen.
Het verlenen van medewerking aan de Autoriteit Persoonsgegevens dat verder gaat dan hetgeen waartoe men wettelijk is verplicht kan boeteverlagend werken, alsook het ook uit eigen beweging beëindigen van de overtreding en het schadeloos stellen van degene aan wie schade is berokkend.

Contact
Voor meer informatie over deze concept beleidsregels kunt u contact opnemen met mr. I.M. Tempelman.

De volledige consultatieversie van de ‘Boetebeleidsregels Autoriteit Persoonsgegevens 2015’ treft u hier aan.

Recente berichten
  • 16 mei 2022

    AP voert cumulatieve boetebevoegdheid maximaal door

    Sil Kingma
    Het is voor het eerst de geschiedenis dat de Autoriteit Persoonsgegevens in een besluit een zestal overtredingen van de AVG constateert. Alle overtredingen hebben betrekking op het gebruik en de beveiliging door de Belastingdienst van haar applicatie Fraude Signalering Voorziening (FSV). FSV was een applicatie waarin signalen werden opgenomen over vastgestelde fraude en signalen die konden wijzen
    Lees verder
  • 15 maart 2022

    (IT) detacheerders wees scherp op het relatie- en concurrentiebeding!

    Marion Hagenaars
    Werknemers die uit dienst treden om aansluitend (dezelfde) werkzaamheden te gaan verrichten voor de opdrachtgever waar ze eerder gedetacheerd waren. Een ongewenst scenario dat vaak voorkomt. Door het belemmeringsverbod kan de werkgever geen beroep doen op een concurrentie- en relatiebeding. Als deze bedingen ook nog eens niet juist zijn opgesteld – omdat ze geen rekening
    Lees verder
  • 1 februari 2022

    Ongewenst gedrag op de werkvloer – regels en consequent beleid

    Marion Hagenaars
    Door The Voice moest ik weer even terugdenken aan de voorbeelden in mijn eigen praktijk. De afgelopen jaren heb ik van alles voorbij zien komen: van seksueel getinte en discriminerende “grappen” in App-groepen tot porno kijkende collega’s een bureau verder en aanvankelijk gewenste relaties op het werk die volledig escaleren. De impact is vaak groot
    Lees verder

Plaats een reactie

Top