Wetsvoorstel aangenomen: geen kortingsmaand meer bij pro forma ontbinding

 in Arbeidsrecht

Op de valreep voor het einde van het jaar heeft de Eerste Kamer het Wetsvoorstel vereenvoudiging regelingen UWV aangenomen. Dit wetsvoorstel ziet op verschillende (technische) aanpassingen in de Werkloosheidswet. De belangrijkste aanpassing voor de arbeidsrechtpraktijk is de afschaffing van de zogenaamde kortingsmaand bij een pro forma ontbindingsprocedure.

Partijen hebben nu nog de mogelijkheid om de fictieve opzegtermijn via een (pro forma) ontbindingsprocedure met één maand te bekorten. De fictieve opzegtermijn is de wachttijd die het UWV hanteert bij het bepalen van de ingangsdatum van een WW-uitkering. Deze wachttijd komt bij een pro forma ontbinding vaak neer op de opzegtermijn verminderd met één maand korting. Bij de ontslagroute via het UWV geldt deze forfaitaire aftrek van één maand ook, bij een beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden (via een vaststellingsovereenkomst) echter niet. Door de korting van één maand kan de arbeidsovereenkomst één maand eerder worden beëindigd en kan de werknemer in principe aansluitend aanspraak maken op een WW-uitkering. Voor een werkgever is het vaak goedkoper de griffiekosten voor een ontbindingsprocedure te betalen, dan een maand extra salaris. Dit voordeel is nu van de baan. Dit heeft direct effect op de geregelde beëindigingen. De einddatum van de arbeidsovereenkomst kan hierdoor niet meer met één maand worden vervroegd.

Omdat de forfaitaire aftrek niet geldt bij een beëindiging met wederzijds goedvinden, wordt nog vaak vanwege het financiële voordeel voor de route via de kantonrechter gekozen. Het doel van de wetswijziging is om het aantal pro forma ontbindingsprocedures sterk terug te dringen. Het betreft dus een bezuinigingsmaatregel. Vanwege het feit dat hierdoor het recht op WW-uitkering een maand later ingaat, in combinatie met het feit dat veel mensen vanuit de WW weer gaan werken voordat de uitkeringsduur volledig is verstreken, wordt tevens bespaard op de uitkeringslasten en de uitvoeringskosten.

Op een nader bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip treedt de wet in werking, maar beoogd is 1 januari 2013. Het wetsvoorstel bevat een overgangsregeling. Op grond hiervan geldt de kortingsmaand nog wel in het geval de werkgever het ontbindingsverzoek vóór inwerkingtreding van dit wetsvoorstel heeft ingediend.
 Indien de wetswijziging, zoals beoogd, al op 1 januari 2013 van kracht wordt, dient het pro forma verzoekschrift dus nog voor 31 december 2012 te worden ingediend om het voordeel van de kortingsmaand te verkrijgen. Kortom, de kantonrechters krijgen het nog druk deze maand!

Recente berichten
  • 22 augustus 2018

    Vakantiedagen = groot risico op loonvordering

    Marion Hagenaars
    Werkgevers staan er vaak niet of onvoldoende bij stil: de waarde van een vakantiedag. Dit kan leiden tot aanzienlijke loonvorderingen, met terugwerkende kracht.
    Lees verder
  • 7 juni 2018

    IT-ondernemingen wees zuinig op je personeel

    Marion Hagenaars
    Terugkerend nieuws: gebrek aan IT-ers. Dit gebrek aan IT-ers is een groot obstakel voor innovatie. Het plan om de fiscale regeling voor buitenlandse werknemers (de zogenaamde “30%-regeling”) van 8 naar 5 jaar te verkorten per 1 januari a.s. helpt IT-ondernemingen hierbij niet. Niet alleen het werven, maar ook het behouden van IT-ers is daarom steeds
    Lees verder
  • 1 juni 2018

    C&S wint de eerste prijs met het beste en leukste stageverslag!

    Hanneke Slager
    Ter gelegenheid van de officiële uitreiking van de stageverklaring van onze collega Pim Hesselink op 31 mei 2018 heeft de deken van Noord-Holland het stageverslag van C&S voor de lichting 2014/2015, als beste en meest originele beloond met de 1e prijs! Nadat we bij vorige uitreiking 2e zijn geworden gaan we er natuurlijk voor zorgen
    Lees verder

Plaats een reactie

Top