Wetsvoorstel afschaffing stamrechtvrijstelling

 in Arbeidsrecht

De Tweede Kamer heeft op dit moment het wetsvoorstel Belastingplan 2014 in behandeling waarin onder andere de afschaffing van de stamrechtvrijstelling vanaf 1 januari 2014 staat opgenomen.

In het Belastingplan 2014 is een tweetal maatregelen met betrekking tot de stamrechtvrijstelling opgenomen die zou moeten leiden tot lagere uitvoeringskosten voor de Belastingdienst. Het voorstel maakt onderdeel uit van het algeheel op orde brengen van de overheidsfinanciën. Wat houdt dit onderdeel van het Belastingplan 2014 precies in?

Huidige regeling stamrechtvrijstelling

Op dit moment kan een (ex-)werknemer een ontvangen ontslagvergoeding nog fiscaal voordelig omzetten in een aanspraak op periodieke uitkeringen. Voor dit zogeheten stamrecht geldt dat niet de werkgever, maar de werknemer belasting betaalt over de uitkeringen. Het stamrecht kan worden ondergebracht bij een professionele verzekeraar via een stamrechtpolis, een bank- of beleggingsinstelling via een bankspaar- of beleggingsproduct of bij een eigen B.V. via een stamrechtovereenkomst. Een stamrecht wordt over het algemeen ingezet als inkomensoverbrugging tot aanvang aan het ouderdomspensioen. Deze gunstige fiscale constructie wordt veel toegepast.

Afschaffing stamrechtvrijstelling

In het Belastingplan 2014 is opgenomen dat de vrijstelling voor nieuwe stamrechten vanaf 1 januari 2014 wordt afgeschaft, zodat de ontslagvergoedingen vanaf die datum geheel als loon zullen worden belast in box I. Dit betekent dat over de ontslagvergoeding maximaal 52% inkomstenbelasting zal zijn verschuldigd. Alle stamrechten die vóór 1 januari 2014 zijn toegekend, blijven op grond van het wetsvoorstel nog onder de huidige regeling vallen.

Fiscaal gefaciliteerde afkoop stamrechten 2014

Naast het afschaffen van de stamrechtvrijstelling, stelt de wetgever voor om te kunnen opteren voor het ineens laten uitkeren van lopende stamrechten. De economie zou hiermee zijn gebaat, omdat het bedrag van het stamrecht dan zal kunnen worden uitgegeven. De “uitkering ineens” wordt in dat geval belast in box 1, waarbij de gunstige regeling zal gelden dat slechts 80% van de uitkering wordt belast, waardoor dit bedrag voor maximaal 41,6% wordt belast in plaats van 52%. Het wordt overigens niet verplicht lopende stamrechten ineens af te kopen. Het betreft een recht, waarop de (ex-)werknemer in 2014 een korting van 20% verkrijgt. Kiest hij ervoor het stamrecht in 2015 of later alsnog af te kopen, dan geldt deze korting niet. Uiteraard kan de (ex-)werknemer het lopende stamrecht ook gewoon periodiek laten blijven uitbetalen.

Fiscaal gunstige mogelijkheden voor ontslagvergoedingen na 1 januari 2014

Welke fiscaal gunstige mogelijkheden bestaan er na 1 januari 2014 nog voor het aanwenden van een ontslagvergoeding? Belastingadviseurs verwijzen naar de mogelijkheid om de ontslagvergoeding af te storten in een pensioenpolis tot de fiscaal vrije ruimte. Hiermee bewerkstelligt de (ex-)werknemer een hogere pensioenaanspraak, eventueel in combinatie met een eerdere pensioendatum. Het voert te ver door om op de details van deze mogelijkheid in te gaan, maar belastingadviseurs verwachten dat – indien het wetsvoorstel wordt aangenomen – van deze fiscaal gunstige constructie na 1 januari 2014 vaker gebruik zal worden gemaakt.

Voor werknemers die voor ontslag en een ontslagvergoeding in aanmerking komen, kan het aannemen van het wetsvoorstel betekenen dat ze gebaat zijn bij een eerdere beëindiging van het dienstverband. Voor werkgevers kan het een extra argument betekenen bij de onderhandeling over de ontslagdatum. Wij houden u via onze weblog op de hoogte over de behandeling van het wetsvoorstel.

Recent Posts
  • 20 juni 2017

    Einde oefening voor werknemer na liegen over klantbezoek en het uiten van dreigementen

    Marion Hagenaars
    Een ontslag op staande voet is vaak wikken en wegen. Zijn de gedragingen ernstig genoeg? Kunnen de gedragingen worden bewezen? Zijn er (privé) omstandigheden die de gedragingen rechtvaardigen? Gaat het niet te ver om de werknemer loon en uitkering te ontnemen? Maar soms maakt een werknemer het zo bont dat een ontslag op staande onvermijdelijk
    Lees verder
  • 13 juni 2017

    Zelfstandig werken onder eigen voorman, toch StiPP

    Marion Hagenaars
    Voor uitleners blijft het spannend. Nederland kent dan wel geen algemene pensioenverplichting, maar via het verplicht gesteld bedrijfstakpensioenfonds voor personeelsdiensten kan deze verplichting toch bestaan. De gevolgen zijn verstrekkend. Ongevraagd met terugwerkende kracht aangesloten worden, over jaren premies afdragen met soms faillissement tot gevolg, dubbele pensioenvoorzieningen met alle fiscale gevolgen van dien. Het is dan
    Lees verder
  • 8 juni 2017

    Thuiswerkdag recht of gunst?

    Marion Hagenaars
    De meeste werkgevers hebben er wel begrip voor: thuiswerken om efficiënter te kunnen werken, reistijd te beperken of werk en zorg beter te kunnen combineren. Maar soms slaat de twijfel toe. Worden de overeengekomen arbeidsuren wel gemaakt? En werkt thuiswerken disfunctioneren niet in de hand? En kan bij deze twijfel de thuiswerkdag zomaar weer worden
    Lees verder

Plaats een reactie