Wetsvoorstel afschaffing stamrechtvrijstelling

 in Arbeidsrecht

De Tweede Kamer heeft op dit moment het wetsvoorstel Belastingplan 2014 in behandeling waarin onder andere de afschaffing van de stamrechtvrijstelling vanaf 1 januari 2014 staat opgenomen.

In het Belastingplan 2014 is een tweetal maatregelen met betrekking tot de stamrechtvrijstelling opgenomen die zou moeten leiden tot lagere uitvoeringskosten voor de Belastingdienst. Het voorstel maakt onderdeel uit van het algeheel op orde brengen van de overheidsfinanciën. Wat houdt dit onderdeel van het Belastingplan 2014 precies in?

Huidige regeling stamrechtvrijstelling

Op dit moment kan een (ex-)werknemer een ontvangen ontslagvergoeding nog fiscaal voordelig omzetten in een aanspraak op periodieke uitkeringen. Voor dit zogeheten stamrecht geldt dat niet de werkgever, maar de werknemer belasting betaalt over de uitkeringen. Het stamrecht kan worden ondergebracht bij een professionele verzekeraar via een stamrechtpolis, een bank- of beleggingsinstelling via een bankspaar- of beleggingsproduct of bij een eigen B.V. via een stamrechtovereenkomst. Een stamrecht wordt over het algemeen ingezet als inkomensoverbrugging tot aanvang aan het ouderdomspensioen. Deze gunstige fiscale constructie wordt veel toegepast.

Afschaffing stamrechtvrijstelling

In het Belastingplan 2014 is opgenomen dat de vrijstelling voor nieuwe stamrechten vanaf 1 januari 2014 wordt afgeschaft, zodat de ontslagvergoedingen vanaf die datum geheel als loon zullen worden belast in box I. Dit betekent dat over de ontslagvergoeding maximaal 52% inkomstenbelasting zal zijn verschuldigd. Alle stamrechten die vóór 1 januari 2014 zijn toegekend, blijven op grond van het wetsvoorstel nog onder de huidige regeling vallen.

Fiscaal gefaciliteerde afkoop stamrechten 2014

Naast het afschaffen van de stamrechtvrijstelling, stelt de wetgever voor om te kunnen opteren voor het ineens laten uitkeren van lopende stamrechten. De economie zou hiermee zijn gebaat, omdat het bedrag van het stamrecht dan zal kunnen worden uitgegeven. De “uitkering ineens” wordt in dat geval belast in box 1, waarbij de gunstige regeling zal gelden dat slechts 80% van de uitkering wordt belast, waardoor dit bedrag voor maximaal 41,6% wordt belast in plaats van 52%. Het wordt overigens niet verplicht lopende stamrechten ineens af te kopen. Het betreft een recht, waarop de (ex-)werknemer in 2014 een korting van 20% verkrijgt. Kiest hij ervoor het stamrecht in 2015 of later alsnog af te kopen, dan geldt deze korting niet. Uiteraard kan de (ex-)werknemer het lopende stamrecht ook gewoon periodiek laten blijven uitbetalen.

Fiscaal gunstige mogelijkheden voor ontslagvergoedingen na 1 januari 2014

Welke fiscaal gunstige mogelijkheden bestaan er na 1 januari 2014 nog voor het aanwenden van een ontslagvergoeding? Belastingadviseurs verwijzen naar de mogelijkheid om de ontslagvergoeding af te storten in een pensioenpolis tot de fiscaal vrije ruimte. Hiermee bewerkstelligt de (ex-)werknemer een hogere pensioenaanspraak, eventueel in combinatie met een eerdere pensioendatum. Het voert te ver door om op de details van deze mogelijkheid in te gaan, maar belastingadviseurs verwachten dat – indien het wetsvoorstel wordt aangenomen – van deze fiscaal gunstige constructie na 1 januari 2014 vaker gebruik zal worden gemaakt.

Voor werknemers die voor ontslag en een ontslagvergoeding in aanmerking komen, kan het aannemen van het wetsvoorstel betekenen dat ze gebaat zijn bij een eerdere beëindiging van het dienstverband. Voor werkgevers kan het een extra argument betekenen bij de onderhandeling over de ontslagdatum. Wij houden u via onze weblog op de hoogte over de behandeling van het wetsvoorstel.

Recent Posts
  • 13 december 2017

    e-Privacy Verordening: wat verandert er?

    Bob Cordemeyer
    10 januari 2017 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een herziening van de bestaande e-Privacyrichtlijn (Richtlijn 2002/58/EG). Met de invoering van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (Verordening (EU) 2016/679), die 25 mei 2018 in werking treedt, wordt hiermee een belangrijke stap gezet voor de hervorming en uniformiteit van de regelgeving voor gegevensbescherming. Het streven van
    Lees verder
  • 14 december 2017

    Wijzigingen 2018 & het regeerakkoord voor HR

    Marion Hagenaars
    Nieuwe uitdagingen voor HR in 2018. Ook in 2018 krijgt HR weer te maken met nieuwe wet-en regelgeving. Via deze blog informeren we je over de belangrijkste wijzigingen. 2018 De volgende wijzigingen voor 2018 zijn voor HR van belang: Transitievergoeding De transitievergoeding bedraagt in 2018 maximaal € 79.000,- bruto of – indien hoger – een
    Lees verder
  • 29 november 2017

    Ondernemingsraden let op met privacy!

    Marion Hagenaars
    Ondernemingsraden vervullen een belangrijke rol met betrekking tot privacy. Elk besluit tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een regeling omtrent het verwerken en/of beschermen van persoonsgegevens is namelijk instemmingsplichtig. Dit betekent dat de ondernemer om een dergelijk besluit te kunnen nemen óf instemming nodig heeft van de ondernemingsraad óf vervangende instemming van de kantonrechter.
    Lees verder

Plaats een reactie