.xxx domeinnaam blokkeren

 in IT-recht

ICM Registry biedt de houders van een merk of handelsnaam van 7 september 2011 tot 28 oktober 2011 de mogelijkheid om .xxx domeinnamen te blokkeren voor gebruik in combinatie met hun merk of handelsnaam.

XXX domeinenDe .xxx domeinnamen zijn ingesteld om gebruikt te worden door bedrijven in de pornografische industrie.Bedrijven welke niet op dit gebied actief zijn willen logischerwijs vaak niet geassocieerd worden met deze industrie. Een .xxx domeinnaam zal in de toekomst echter wel een directe link met de pornografische industrie betekenen.

De uitgever van de .xxx domeinnamen, ICM Registry, heeft daarom de zogenaamde ‘Sunrise B Period’ ingesteld. Gedurende deze periode kan een houder van een merk of handelsnaam het gebruik van een .xxx domein in combinatie met zijn merk of handelsnaam blokkeren.  Domeinnamen als www.apple.xxx en www. tomtom.xxx hoeven we dus niet tegen te komen. Blokkeren van .xxx domeinnamen kan van 7 september 2011 tot 28 oktober 2011.

E zijn wel een aantal aspecten opmerkelijk aan de procedure: Allereerst loopt de ‘Sunrise B Period’ gelijk met de ‘Sunrise A Period’. De ‘Sunrise A Period’ is bedoeld voor houders van een merk of handelsnaam welke juist een .xxx domein willen registreren. Er kan dus sprake zijn van zowel een aanvraag tot registratie als een aanvraag tot blokkade van een .xxx domein. Deze samenloop kan alleen plaatsvinden wanneer de aanvrager van de domeinnaam over hetzelfde merk beschikt als degene die de domeinnaam wil blokkeren. Dit zal zeldzaam zijn maar samenloop is niet per definitie uitgesloten, merken worden immers vaak regionaal geregistreerd voor specifieke goederen of diensten. Het merk van een dierenvoeding fabrikant in de Benelux kan, bijvoorbeeld, in Azië het merk van een stripclub zijn. In een dergelijk geval zal het reserveringsverzoek voorrang krijgen. Beide aanvragers worden wel over de simultane aanvragen geïnformeerd, waardoor de aanvrager van het domein zich in een eventuele procedure niet kan beroepen op het feit dat hij niet op de hoogte was van de bezwaren van de andere merkhouder.

Daarnaast zal een aanvraag voor een blokkade geld kosten, het exacte bedrag is nog niet bekend maar de kosten van de aanvraag zullen hierdoor gedekt worden volgens ICM Registry. Het klinkt mij vreemd in de oren dat een houder van een merk geld moet toeleggen om de uit zijn merk voortvloeiende rechten uit te oefenen. De kosten van een gerechtelijke procedure om een bestaande .xxx domeinnaam op te eisen zullen echter hoger zijn en de kans op een goed resultaat is niet altijd even zeker.

Het is aan te raden om uw merknaam te laten blokkeren wanneer u niet het risico wilt lopen om een .xxx domeinnaam met uw merk tegen te komen. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Voor meer informatie zie de website van ICM Registry.

Recent Posts
  • 13 december 2017

    e-Privacy Verordening: wat verandert er?

    Bob Cordemeyer
    10 januari 2017 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een herziening van de bestaande e-Privacyrichtlijn (Richtlijn 2002/58/EG). Met de invoering van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (Verordening (EU) 2016/679), die 25 mei 2018 in werking treedt, wordt hiermee een belangrijke stap gezet voor de hervorming en uniformiteit van de regelgeving voor gegevensbescherming. Het streven van
    Lees verder
  • 14 december 2017

    Wijzigingen 2018 & het regeerakkoord voor HR

    Marion Hagenaars
    Nieuwe uitdagingen voor HR in 2018. Ook in 2018 krijgt HR weer te maken met nieuwe wet-en regelgeving. Via deze blog informeren we je over de belangrijkste wijzigingen. 2018 De volgende wijzigingen voor 2018 zijn voor HR van belang: Transitievergoeding De transitievergoeding bedraagt in 2018 maximaal € 79.000,- bruto of – indien hoger – een
    Lees verder
  • 29 november 2017

    Ondernemingsraden let op met privacy!

    Marion Hagenaars
    Ondernemingsraden vervullen een belangrijke rol met betrekking tot privacy. Elk besluit tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een regeling omtrent het verwerken en/of beschermen van persoonsgegevens is namelijk instemmingsplichtig. Dit betekent dat de ondernemer om een dergelijk besluit te kunnen nemen óf instemming nodig heeft van de ondernemingsraad óf vervangende instemming van de kantonrechter.
    Lees verder

Plaats een reactie