Bewaarplicht internet service providers verkort

 in IT-recht

De Eerste Kamer heeft ingestemd met een verkorte bewaarplicht voor Internet Service Providers (ISP’s) en telecombedrijven. Vanaf zaterdag 16 juli 2011 zijn deze bedrijven verplicht gegevens over het gebruik van e-mail, internet, telefonie zes maanden op te slaan in plaats van 12 maanden. Eerder was deze termijn 12 maanden maar een groot deel van de Eerste Kamer heeft vraagtekens gezet bij de noodzaak en de effectiviteit van een bewaarplicht van 12 maanden.  De Eerste Kamer besloot uiteindelijk dat het voldoende was om te voldoen aan het minimum dat de Europese Commissie stelt voor het bewaren van online data. Dat minimum is, volgens artikel 6 van de Dataretentierichtlijn, zes maanden.

De bewaarplicht houdt in dat ISP’s en telecombedrijven verplicht zijn alle gegevens en data betreffende de communicatie over hun netwerk (zoals e-mail, bel en internetgedrag) voor een periode van zes maanden op te slaan. Veel organisaties zien dit als een inbreuk op de privacy van Europese burgers. Daarnaast wordt er door veel personen en organisaties getwijfeld aan de noodzaak en de effectiviteit van de maatregel. Men kan zichzelf volgens mij met recht de vraag stellen of een van de voornaamste doelstellingen van de Dataretentierichtlijn, “het harmoniseren van de aan aanbieders opgelegde verplichtingen inzake het bewaren van sommige gegevens en het waarborgen dat die gegevens beschikbaar zijn voor het onderzoeken, opsporen en vervolgen van zware criminaliteit (…)”, moet worden behaald door simpelweg eenieder zijn gegevens te laten bewaren. Zware (computer) criminelen weten, in tegenstelling tot 99,9% van de internetgebruikers, immers heel goed hoe hun digitale sporen te wissen.

Teun Burgers

Recent Posts
  • 8 september 2017

    Een rechter die het functioneren van een werknemer beoordeelt?

    Marion Hagenaars
    Een werknemer die zijn beoordeling bij de rechter aanvecht. De rechter zal zich toch afgevraagd hebben: wat moet ik als buitenstaander vinden van het functioneren van een werknemer? Toch wijst de rechter de vordering van de werknemer toe. Het salaris wordt met terugwerkende kracht verhoogd. Werknemer is portfolio manager bij een bedrijf voor professionele reiniging
    Lees verder
  • 28 augustus 2017

    Waar gaat u naar toe met een internationaal IT-geschil?

    Hanneke Slager
    Van ICC naar NCC. Of toch maar liever SGOA?
    Lees verder
  • 11 augustus 2017

    Hoge bomen…stellen hun eigen verbeterplan op…

    Marion Hagenaars
    Niet alle rechters zijn het met elkaar eens, maar deze rechter is in ieder geval van oordeel dat een werkneemster verantwoordelijk is voor haar eigen verbeterplan. Wanneer is ontslag vanwege disfunctioneren mogelijk? Er moet natuurlijk sprake zijn van disfunctioneren. Maar daarnaast moet de werknemer hiervan tijdig in kennis zijn gesteld, moet de werknemer in voldoende
    Lees verder

Plaats een reactie