De HR professional en privacy – Deel IV: de functionaris voor gegevensbescherming

 in Arbeidsrecht

Met de invoering van de AVG kunt u verplicht zijn een functionaris voor gegevensbescherming – ook vaak Data Protection Officer (DPO) genoemd – aan te stellen. Indien u hiertoe verplicht bent, is het noodzakelijk dat u tijdig ruimte maakt voor deze functie en uw onderneming zo inricht dat deze functionaris zijn werkzaamheden overeenkomstig de AVG kan verrichten.

Voor wie is een functionaris voor gegevensbescherming verplicht?

De verplichting om een functionaris voor gegevensbescherming aan te stellen geldt voor overheidsinstanties en publieke organisaties (ook zorg- en onderwijsinstellingen) en voor organisaties die regelmatig, systematisch en op grote schaal observeren (het volgen van individuen, profiling, cameratoezicht) of bijzondere persoonsgegevens verwerken (bijvoorbeeld gegevens over gezondheid, ras, strafrechtelijk verleden, politieke opvattingen). Er dient intern onderzoek plaats te vinden om de noodzaak tot het aanstellen van een functionaris voor gegevensbescherming vast te kunnen stellen. Deze onderzoeken moeten worden gedocumenteerd. Gelet op mogelijke wijzigingen binnen de organisatie, is dit een dynamisch proces. U kunt ook vrijwillig een functionaris voor gegevensbescherming aanstellen.

Niet elke onderneming hoeft een eigen functionaris aan te stellen. Het is mogelijk om als concern of groep van ondernemingen (bijvoorbeeld via een branchevereniging) een functionaris te ‘delen’. De voorwaarde die hierbij geldt, is dat de functionaris goed bereikbaar is.

Taken en positie

De functionaris voor gegevensbescherming heeft een groot aantal wettelijke taken. Niet alleen moet de functionaris toezien op de toepassing en naleving van de AVG en het beleid dat wordt gevoerd (waaronder bewustmaking en opleiding), ook moet de functionaris informeren en adviseren over de verplichtingen die voortvloeien uit de AVG. Daarnaast werkt de functionaris samen met en treedt op als contactpunt voor de toezichthoudende autoriteit. De functionaris is niet zelf aansprakelijk als de verordening wordt overtreden.

De positie van de functionaris is veiliggesteld in de AVG. Bij álle aangelegenheden die verband houden met de bescherming van persoonsgegevens moet de functionaris naar behoren en tijdig worden betrokken en om advies worden gevraagd. Dit houdt in dat de functionaris toegang wordt verschaft tot persoonsgegevens en verwerkingsactiviteiten. Verder moeten de benodigde middelen voor het kunnen vervullen van de taken en het in stand houden van de deskundigheid aan de functionaris ter beschikking worden gesteld. Indien van het advies van de functionaris wordt afgeweken, dient dit te worden gedocumenteerd.

Omdat de functionaris zijn werk onafhankelijk moet kunnen verrichten, mogen geen instructies worden gegeven met betrekking tot de uitvoering van de taken. Ook mag de functionaris niet worden ontslagen of gestraft voor de uitvoering van zijn taken. De functionaris geniet dezelfde bescherming als leden van de ondernemingsraad en is gehouden tot geheimhouding of vertrouwelijkheid. Als de functionaris ook nog andere werkzaamheden verricht, mogen deze niet tot een belangenconflict leiden.

Conclusie

De functionaris voor gegevensbescherming is een expert en vervult een belangrijke positie binnen de onderneming. De functionaris dient te beschikken over specialistische deskundigheid met betrekking tot de privacywetgeving en de onderneming (waaronder deskundigheid met betrekking tot informatiesystemen, verwerkingsprocessen en te nemen beveiligingsmaatregelen).

Tegelijkertijd dient de onderneming klaar te zijn voor deze functionaris. Is voor management en personeel duidelijk wat de taken en bevoegdheden van de functionaris zijn, wordt de functionaris in voldoende mate gefaciliteerd en wordt de functionaris in staat gesteld om zijn werkzaamheden onafhankelijk uit te oefenen? Ook omdat het vinden van een geschikte kandidaat niet eenvoudig is en het klaarmaken van de onderneming tijd kost, is het noodzakelijk om tijdig op zoek te gaan naar een functionaris voor gegevensbescherming zodat uw organisatie op tijd voldoet aan de AVG.

Deel V de ondernemingsraad volgt over twee weken

Recente berichten
  • 9 december 2019

    Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en slapende dienstverbanden

    Marion Hagenaars
    Met ingang van 1 januari 2020 treedt de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking. Het doel van deze wet is om de balans tussen vaste en flexibele arbeidsovereenkomsten te verbeteren. Opnieuw wijzigt het arbeidsrecht op belangrijke onderdelen. Verder heeft de Hoge Raad zich recent uitgelaten over de slapende dienstverbanden. In dit bericht wordt achtereenvolgens
    Lees verder
  • 9 december 2019

    Uitnodiging bijeenkomst: Actualiteiten arbeidsrecht voor HR-professionals 14 januari 2020

    Marion Hagenaars
    Nieuwe wet- en regelgeving volgen elkaar in hoog tempo op met grote gevolgen voor de HR-praktijk. Tijdens deze bijeenkomst worden de belangrijkste arbeidsrechtelijke ontwikkelingen van 2019 en het nieuwe recht per 1 januari 2020 besproken. Hierbij worden praktische handvatten voor uw dagelijkse praktijk aangeboden. Wat staat er op het programma: de Wet Arbeidsmarkt in Balans
    Lees verder
  • 31 oktober 2019

    Uw ziekmelding wordt niet geaccepteerd! Of toch wel?

    Marion Hagenaars
    Lastige gesprekken met werknemers. Over functioneren, samenwerkingsproblemen, houding en gedrag. En dan – u had het al voorzien – een ziekmelding. Soms met een enkel WhatsApp bericht. U bent geen arts, maar bij een ziekmelding in dergelijke omstandigheden plaatst u vraagtekens. Er lijkt immers meer sprake te zijn van een “vlucht in ziekte”. U besluit
    Lees verder

Plaats een reactie

Top