De zieke ex-werknemer gaat geld kosten

 in Arbeidsrecht

Vanaf 1 januari 2014 worden werkgevers meer verantwoordelijk voor de re-integratie van hun ex-werknemers die ziek uit dienst gaan. Ook de financiële betrokkenheid van werkgevers wordt groter. De uitkeringen van deze werknemers worden namelijk toegerekend aan hun laatste werkgever.
De reden van de wetswijziging is dat het huidige beleid – het geven van meer verantwoordelijkheid en financiële prikkels aan werkgevers om ziekteverzuim terug te dringen – tot op heden vooral impact heeft gehad op werknemers met een vast dienstverband. Bij werknemers met een tijdelijk dienstverband, die ziek uit dienst zijn gegaan en geen werkgever meer hebben (de ’vangnetters’), is het langdurig ziekteverzuim en daarmee de instroom in de WIA nog steeds te hoog. De doelstelling van de wijziging is om dit te beperken. Zieke ex-werknemers kunnen vanaf 1 januari 2014 aanspraak maken op een door hun ex-werkgever gefinancierde uitkering indien de eerste ziektedag binnen het dienstverband of binnen vier weken na uitdiensttreding ligt. Kern van de wetswijziging is dat de premie van de Ziektewet afhankelijk wordt van de instroom in de Ziektewet. Hoe hoger het verzuim van ex-werknemers, des te meer premie een bedrijf straks moet afdragen.

Wat verandert er voor uw organisatie?

Ziektewet

  • Grote en middelgrote werkgevers betalen niet langer een vaste sectorpremie als deze werknemers in de Ziektewet belanden, maar krijgen te maken met een gedifferentieerde ziektewetpremie;
  • De hoogte van de premie is afhankelijk van het aantal (ex-)werknemers dat in de Ziektewet belandt;
  • Voor kleine werkgevers (<10 maal de gemiddelde loonsom) blijft de premie op sectorniveau vastgesteld worden. Voor middelgrote werkgevers (>10 en <100 maal de gemiddelde loonsom) zal er sprake zijn van een combinatie van een sectorpremie en een deel differentiatie. Grote werkgevers (>100 maal de gemiddelde loonsom) krijgen een volledig individuele premiedifferentiatie.

 WGA

  • Zieke werknemers die twee jaar ziek blijven, komen aansluitend daarop in aanmerking voor een WGA-uitkering. Ook die werd tot nu toe gefinancierd uit de sectorpremie;
  • De premiedifferentiatie WGA voor de kleine- en middelgrote werkgevers is hetzelfde als bij de premiedifferentiatie van de Ziektewet;
  • Grote (ex-)werkgevers worden volledig financieel verantwoordelijk voor de WGA-lasten van de Ziektewet-vangnetters indien zij na 104 weken in de WGA instromen. Werkgevers spreken in het kader van een beëindigingsregeling soms af dat werknemers zich voor de uitdiensttredingsdatum beter dienen te melden.

Werkgevers krijgen er nu baat bij dat werknemers zich ook in de periode tot vier weken na uitdiensttreding niet ziek melden. De exacte (financiële) consequenties van de wetswijziging zijn nog niet openbaar gemaakt. Wel is duidelijk dat de impact per onderneming uiteen zal lopen. Wij volgen dit voor u op de voet.

Recent Posts
  • 13 december 2017

    e-Privacy Verordening: wat verandert er?

    Bob Cordemeyer
    10 januari 2017 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een herziening van de bestaande e-Privacyrichtlijn (Richtlijn 2002/58/EG). Met de invoering van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (Verordening (EU) 2016/679), die 25 mei 2018 in werking treedt, wordt hiermee een belangrijke stap gezet voor de hervorming en uniformiteit van de regelgeving voor gegevensbescherming. Het streven van
    Lees verder
  • 14 december 2017

    Wijzigingen 2018 & het regeerakkoord voor HR

    Marion Hagenaars
    Nieuwe uitdagingen voor HR in 2018. Ook in 2018 krijgt HR weer te maken met nieuwe wet-en regelgeving. Via deze blog informeren we je over de belangrijkste wijzigingen. 2018 De volgende wijzigingen voor 2018 zijn voor HR van belang: Transitievergoeding De transitievergoeding bedraagt in 2018 maximaal € 79.000,- bruto of – indien hoger – een
    Lees verder
  • 29 november 2017

    Ondernemingsraden let op met privacy!

    Marion Hagenaars
    Ondernemingsraden vervullen een belangrijke rol met betrekking tot privacy. Elk besluit tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een regeling omtrent het verwerken en/of beschermen van persoonsgegevens is namelijk instemmingsplichtig. Dit betekent dat de ondernemer om een dergelijk besluit te kunnen nemen óf instemming nodig heeft van de ondernemingsraad óf vervangende instemming van de kantonrechter.
    Lees verder

Plaats een reactie