Toelichting “zelfstandige elementen” van een databank

 in IT-recht

Het juridische begrip databank

Sinds de Europese Richtlijn 96/9/EG betreffende de rechtsbescherming van databanken (de Richtlijn) kan een databank in aanmerking komen voor bescherming onder het databankenrecht. In deze Richtlijn wordt onder databank verstaan:

“Een verzameling van werken, gegevens of andere zelfstandige elementen, systematisch of methodisch geordend, en afzonderlijk met elektronische middelen of anderszins toegankelijk.”

Het begrip databank doelt daarmee op elke verzameling van literaire, artistieke, muzikale of andersoortige werken, of van enig ander materiaal, zoals tekst, geluid, beeld, cijfers, feiten, of gegevens, zowel elektronisch als niet-elektronisch. Een databank is (van rechtswege) beschermd wanneer de maker van die databank een substantiële investering heeft gedaan in de samenstelling en het onderhoud daarvan. Deze investering moet kwalitatief of kwantitatief gericht zijn op de verkrijging, controle, en/ of de presentatie van de inhoud van de databank (Fixtures Marketing/ OPAP). Op 29 oktober 2015 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU) in Freistaat Bayern/ Verlag Esterbauer GmbH de voorwaarde van zelfstandige elementen toegelicht.

De casus en prejudiciële vraag

Freistaat Bayern brengt topografische kaarten uit. Verlag Esterbauer is een Oostenrijkse uitgeverij die onder andere atlassen en landkaarten voor fietsers en mountainbikers uitbrengt. Freistaat Bayern beweerde dat Verlag Esterbauer voor de samenstelling van deze landkaarten gebruik heeft gemaakt van door Freistaat Bayern gepubliceerde topografische kaarten en de daaraan ten grondslag liggende informatie heeft overgenomen. Om die reden heeft Freistaat Bayern staking van dit gebruik en schadevergoeding gevorderd. Het Bundesgerichtshof, waar de zaak uiteindelijk terecht kwam, vroeg zich af of de gegevens over de coördinaten van bepaalde punten van het aardoppervlak kunnen worden aangemerkt als zelfstandige elementen. Het Bundesgerichtshof stelde daartoe prejudiciële vragen aan het HvJEU.

Oordeel van het HvJEU

Het HvJEU overwoog als volgt. Aan het begrip databank wordt een ruime betekenis toegekend. Zo kan een zelfstandig element niet alleen bestaan uit een op zichzelf staand gegeven, maar ook uit een combinatie van meerdere gegevens. Bovendien brengt waardevermindering van een element nadat het uit een verzameling wordt gelicht waarin het is opgenomen (in dit geval informatie uit de kaarten van Freistaat Bayern), niet per se met zich mee dat dat element niet meer zelfstandig kan zijn. Daarbij is van belang of het element nog waarde heeft voor welke derde dan ook die belangstelling toont voor dat element. Geografische gegevens die door een derde uit een topografische kaart worden gelicht met het oog op vervaardiging en commerciële exploitatie van een andere kaart, hebben na deze verrichting dus nog voldoende informatieve waarde om te kunnen worden aangemerkt als zelfstandige elementen van een databank.

Conclusie

Ook slechts een element van een databank kan nog onder de databankbescherming vallen wanneer dat element zelfstandig is, en dit kan al het geval zijn wanneer een derde er interesse in toont! Het probleem daarmee is: hoe weet je dat? Dit maakt het begrip databank en de bescherming daarvan ondoorgrondelijker, hetgeen de rechtszekerheid waarschijnlijk niet ten goede komt.

Contact
Heeft u vragen over het gebruik van elementen van een databank, of over databankrecht in het algemeen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met mr. J.G. Udo.
Lees ook onze eerdere weblog over de contractuele bescherming van databanken.

Recent Posts
  • 13 december 2017

    e-Privacy Verordening: wat verandert er?

    Bob Cordemeyer
    10 januari 2017 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een herziening van de bestaande e-Privacyrichtlijn (Richtlijn 2002/58/EG). Met de invoering van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (Verordening (EU) 2016/679), die 25 mei 2018 in werking treedt, wordt hiermee een belangrijke stap gezet voor de hervorming en uniformiteit van de regelgeving voor gegevensbescherming. Het streven van
    Lees verder
  • 14 december 2017

    Wijzigingen 2018 & het regeerakkoord voor HR

    Marion Hagenaars
    Nieuwe uitdagingen voor HR in 2018. Ook in 2018 krijgt HR weer te maken met nieuwe wet-en regelgeving. Via deze blog informeren we je over de belangrijkste wijzigingen. 2018 De volgende wijzigingen voor 2018 zijn voor HR van belang: Transitievergoeding De transitievergoeding bedraagt in 2018 maximaal € 79.000,- bruto of – indien hoger – een
    Lees verder
  • 29 november 2017

    Ondernemingsraden let op met privacy!

    Marion Hagenaars
    Ondernemingsraden vervullen een belangrijke rol met betrekking tot privacy. Elk besluit tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een regeling omtrent het verwerken en/of beschermen van persoonsgegevens is namelijk instemmingsplichtig. Dit betekent dat de ondernemer om een dergelijk besluit te kunnen nemen óf instemming nodig heeft van de ondernemingsraad óf vervangende instemming van de kantonrechter.
    Lees verder

Plaats een reactie