Modernisering Arbitrage

 in Ondernemingsrecht

Arbitrage is particuliere rechtspraak (rechtspraak buiten de gewone rechter om). Bij overeenkomst kunnen partijen tussen hen bestaande en/of toekomstige geschillen aan arbitrage onderwerpen. Zij verbinden zich dan ertoe de desbetreffende geschillen voor te leggen aan arbiters, die ter zake een voor partijen bindende beslissing geven.

Arbitrage is in Nederland, naast de overheidsrechter, één van de belangrijkste vormen van geschilbeslechting. Er bestaat specifieke wetgeving op het gebied van arbitrage.

Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) wil de wetgeving voor arbitrage moderniseren. Hiertoe is op 13 maart 2012 een wetsvoorstel aan diverse instanties voorgelegd. De ministerraad heeft er in februari 2013 mee ingestemd het wetsvoorstel nu voor advies aan de Raad van State te zenden.

Het wetsvoorstel beoogt belemmeringen voor het gebruik van arbitrage weg te nemen. De arbitrageprocedure wordt vereenvoudigd en administratieve lasten worden verlicht.

Het wetsvoorstel voorziet in een aantal wijzigingen van de huidige wetgeving, waaronder:

  • De mogelijkheid om gebruik te maken van digitale middelen, zoals het versturen van processtukken per e-mail;
  • Het deponeren van een arbitraal vonnis bij de rechtbank niet meer verplicht te stellen;
  • De procedure tot vernietiging van een arbitraal vonnis terug te brengen tot een rechtsgang in 1 instantie (het gerechtshof);
  • Bij geschillen tussen een consument en een bedrijf heeft de consument één maand bedenktijd om een keuze te maken tussen arbitrage en de gewone rechter.

Het wetvoorstel wordt naar verwachting van kracht per 1 januari 2015. Meer informatie is hier te vinden.

Op het gebied van arbitrage maakt Cordemeyer & Slager / Advocaten dikwijls gebruik van de diensten van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA). Deze onafhankelijke stichting richt zich sinds haar oprichting in 1989 op de buitengerechtelijke beslechting van IT geschillen door middel van arbitrage en/of mediation.

Recent Posts
  • 13 december 2017

    e-Privacy Verordening: wat verandert er?

    Bob Cordemeyer
    10 januari 2017 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een herziening van de bestaande e-Privacyrichtlijn (Richtlijn 2002/58/EG). Met de invoering van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (Verordening (EU) 2016/679), die 25 mei 2018 in werking treedt, wordt hiermee een belangrijke stap gezet voor de hervorming en uniformiteit van de regelgeving voor gegevensbescherming. Het streven van
    Lees verder
  • 14 december 2017

    Wijzigingen 2018 & het regeerakkoord voor HR

    Marion Hagenaars
    Nieuwe uitdagingen voor HR in 2018. Ook in 2018 krijgt HR weer te maken met nieuwe wet-en regelgeving. Via deze blog informeren we je over de belangrijkste wijzigingen. 2018 De volgende wijzigingen voor 2018 zijn voor HR van belang: Transitievergoeding De transitievergoeding bedraagt in 2018 maximaal € 79.000,- bruto of – indien hoger – een
    Lees verder
  • 29 november 2017

    Ondernemingsraden let op met privacy!

    Marion Hagenaars
    Ondernemingsraden vervullen een belangrijke rol met betrekking tot privacy. Elk besluit tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een regeling omtrent het verwerken en/of beschermen van persoonsgegevens is namelijk instemmingsplichtig. Dit betekent dat de ondernemer om een dergelijk besluit te kunnen nemen óf instemming nodig heeft van de ondernemingsraad óf vervangende instemming van de kantonrechter.
    Lees verder

Plaats een reactie