Moet u uw werknemers met vakantie sturen?

 in Arbeidsrecht

Het opbouwen en genieten van vakantie lijkt zo eenvoudig. Maar niets is minder waar. Denk aan de opbouw en het genieten van vakantiedagen tijdens ziekte, de waarde van niet genoten vakantiedagen, het verschil tussen wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen en de afspraken die u hierover kunt maken en de verval- en verjaringstermijnen. En wiens verantwoordelijk is het eigenlijk om vakantiedagen op te nemen?

In de wet is bepaald dat de aanspraak op wettelijke vakantiedagen zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven vervalt. “Vervallen” is definitief. De aanspraak kan dus niet worden “gestuit” waardoor de aanspraak zou blijven bestaan. Er geldt echter een uitzondering. Als de werknemer namelijk redelijkerwijs niet in staat is geweest om vakantie op te nemen, vervallen deze dagen niet. Maar wanneer is hiervan dan sprake?

Hiervan is bijvoorbeeld sprake als de werknemer ziek is en geheel is vrijgesteld van re-integratie of als er sprake is van andere “bijzondere omstandigheden”. Twee dames werkzaam in een schoonheidssalon in Amsterdam kregen hun vordering tot uitbetaling van vakantiedagen echter niet rond.

Aan hun vordering hebben zij ten grondslag gelegd dat zij gedurende de arbeidsovereenkomst geen vakantie hebben genoten. Zij zouden daarom evenmin in de gelegenheid zijn gesteld vakantiedagen op te nemen. Zij willen daarom dat deze dagen alsnog worden uitgekeerd. De kantonrechter gaat hier niet in mee. Het opnemen van vakantie is de verantwoordelijkheid van de werknemer. Op de werkgever rust niet de verplichting werknemers met vakantie te sturen. De dames hebben de werkgever nimmer verzocht om vakantiedagen te mogen opnemen. Zij kunnen hun voormalig werkgever dan ook niet verwijten dat zij niet in de gelegenheid zijn gesteld om vakantie op te nemen. De niet tijdig genoten dagen zijn daarom vervallen en hoeven niet te worden uitgekeerd.

Let op met vakantiedagen. Maak duidelijke afspraken, leg deze vast en zorg voor een zorgvuldige administratie. Dat voorkomt kosten en een hoop discussie.

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie