Moet u uw werknemers met vakantie sturen?

 in Arbeidsrecht

Het opbouwen en genieten van vakantie lijkt zo eenvoudig. Maar niets is minder waar. Denk aan de opbouw en het genieten van vakantiedagen tijdens ziekte, de waarde van niet genoten vakantiedagen, het verschil tussen wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen en de afspraken die u hierover kunt maken en de verval- en verjaringstermijnen. En wiens verantwoordelijk is het eigenlijk om vakantiedagen op te nemen?

In de wet is bepaald dat de aanspraak op wettelijke vakantiedagen zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven vervalt. “Vervallen” is definitief. De aanspraak kan dus niet worden “gestuit” waardoor de aanspraak zou blijven bestaan. Er geldt echter een uitzondering. Als de werknemer namelijk redelijkerwijs niet in staat is geweest om vakantie op te nemen, vervallen deze dagen niet. Maar wanneer is hiervan dan sprake?

Hiervan is bijvoorbeeld sprake als de werknemer ziek is en geheel is vrijgesteld van re-integratie of als er sprake is van andere “bijzondere omstandigheden”. Twee dames werkzaam in een schoonheidssalon in Amsterdam kregen hun vordering tot uitbetaling van vakantiedagen echter niet rond.

Aan hun vordering hebben zij ten grondslag gelegd dat zij gedurende de arbeidsovereenkomst geen vakantie hebben genoten. Zij zouden daarom evenmin in de gelegenheid zijn gesteld vakantiedagen op te nemen. Zij willen daarom dat deze dagen alsnog worden uitgekeerd. De kantonrechter gaat hier niet in mee. Het opnemen van vakantie is de verantwoordelijkheid van de werknemer. Op de werkgever rust niet de verplichting werknemers met vakantie te sturen. De dames hebben de werkgever nimmer verzocht om vakantiedagen te mogen opnemen. Zij kunnen hun voormalig werkgever dan ook niet verwijten dat zij niet in de gelegenheid zijn gesteld om vakantie op te nemen. De niet tijdig genoten dagen zijn daarom vervallen en hoeven niet te worden uitgekeerd.

Let op met vakantiedagen. Maak duidelijke afspraken, leg deze vast en zorg voor een zorgvuldige administratie. Dat voorkomt kosten en een hoop discussie.

Recente berichten
  • 27 mei 2020

    NOW 2.0

    Marion Hagenaars
    Woensdag 20 mei jl. is de verlenging van de NOW aangekondigd (NOW 2.0). De looptijd is van juli tot en met december 2020. De nieuwe voorwaarden worden nog nader uitgewerkt, maar de hoofdlijnen zijn bekend.
    Lees verder
  • 15 april 2020

    7 tips voor IT-leveranciers bij aanbestedingen tijdens corona

    Wouter Huisman
    Alweer anderhalve maand geleden werd de eerste Nederlandse coronapatiënt vastgesteld. Inmiddels zijn we weer wat verder. Het coronavirus begint langzaam onderdeel te worden van het dagelijks leven en iedereen bereidt zich voor op de ‘1,5 meter-samenleving’. Zo ook in Aanbestedingsland.
    Lees verder
  • 9 april 2020

    Kies voor mediation of arbitrage als snelle oplossing voor geschillen en incasso’s

    Bob Cordemeyer
    In dit ingrijpende “Corona tijdperk” is de gewone rechter veel minder toegankelijk; civiele en arbeidszaken worden met veel vertraging behandeld. Wanneer de rechterlijke macht over een poos weer “up to speed” is, zal er een bulk aan zaken liggen die eerst weggewerkt moet worden. Een extra goede reden om te kijken naar snelle alternatieven zoals
    Lees verder

Plaats een reactie

Top