Rekenmodel schadevergoeding bij kennelijk onredelijk ontslag.

 in Arbeidsrecht

De Kring van Kantonrechters werkt aan een rekenmodel voor de hoogte van toe te kennen schadevergoedingen bij kennelijk onredelijk ontslagprocedures.

Op dit moment kent het ontslagrecht twee routes: de route via de kantonrechter (ontbinding) en de route via het UWV WERKbedrijf (opzegging). De kantonrechter kan aan de werknemer een vergoeding toekennen. Het UWV WERKbedrijf kan dit niet. Wil de werknemer van wie de arbeidsovereenkomst is opgezegd alsnog een vergoeding krijgen dan dient hij hier afzonderlijk over te procederen: een kennelijk onredelijk ontslagprocedure. Bij een ontbindingsprocedure kan een vergoeding naar billijkheid worden toegekend. Bij een kennelijk onredelijk ontslagprocedure gaat het om een schadevergoeding. Nog los van het feit dat een kennelijk onredelijk ontslagprocedure lang duurt, kostbaar is en de uitkomst ongewis is, komt de toegekende vergoeding vaak een stuk lager uit dan de billijkheidsvergoeding die de kantonrechter kan toekennen. Dit betekent dat bij een identieke ontslagzaak de werknemer een stuk slechter uit kan zijn wanneer de werkgever kiest voor een procedure bij het UWV WERKbedrijf. Één van de redenen waarom het ontslagrecht op dit moment ter discussie staat.

De Kring van Kantonrechters lijkt nu in ieder geval duidelijkheid te willen gaan geven over de verwachte uitkomst van een kennelijk onredelijk ontslagprocedure aan de hand van een rekenmodel. Dit rekenmodel zou onder andere rekening moeten houden met de arbeidsmarktpositie van de werknemer waarbij leeftijd, opleidingsniveau en door de werkgever gedane investeringen in bij- en omscholing om de werknemer flexibel te houden een rol spelen.

Een denkmodel voor discussiedoeleinden binnen de Kring van Kantonrechters wordt in november dit jaar verwacht. Wordt dus vervolgd.

Recent Posts
  • 13 december 2017

    e-Privacy Verordening: wat verandert er?

    Bob Cordemeyer
    10 januari 2017 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een herziening van de bestaande e-Privacyrichtlijn (Richtlijn 2002/58/EG). Met de invoering van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (Verordening (EU) 2016/679), die 25 mei 2018 in werking treedt, wordt hiermee een belangrijke stap gezet voor de hervorming en uniformiteit van de regelgeving voor gegevensbescherming. Het streven van
    Lees verder
  • 14 december 2017

    Wijzigingen 2018 & het regeerakkoord voor HR

    Marion Hagenaars
    Nieuwe uitdagingen voor HR in 2018. Ook in 2018 krijgt HR weer te maken met nieuwe wet-en regelgeving. Via deze blog informeren we je over de belangrijkste wijzigingen. 2018 De volgende wijzigingen voor 2018 zijn voor HR van belang: Transitievergoeding De transitievergoeding bedraagt in 2018 maximaal € 79.000,- bruto of – indien hoger – een
    Lees verder
  • 29 november 2017

    Ondernemingsraden let op met privacy!

    Marion Hagenaars
    Ondernemingsraden vervullen een belangrijke rol met betrekking tot privacy. Elk besluit tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een regeling omtrent het verwerken en/of beschermen van persoonsgegevens is namelijk instemmingsplichtig. Dit betekent dat de ondernemer om een dergelijk besluit te kunnen nemen óf instemming nodig heeft van de ondernemingsraad óf vervangende instemming van de kantonrechter.
    Lees verder

Plaats een reactie