Voorstel tot verhoging ondergrens verplichte OR

 in Arbeidsrecht

Twee Kamerlid Potters heeft op 15 maart jl. aangegeven dat zijn partij pleit voor een verhoging van de ondergrens met betrekking tot de verplichte instelling van een ondernemingsraad.

Ondernemingen met in de regel ten minste 50 werknemers zijn wettelijk verplicht een ondernemingsraad in te stellen, tenzij de ondernemer hiertoe vrijstelling heeft verkregen van de Sociaal Economische Raad (“SER”). Vóór 1998 betrof de ondergrens nog 35 werknemers. De VVD wenst nu de ondergrens te verhogen naar ten minste 100 werknemers, omdat de administratieve last die een ondernemingsraad met zich mee brengt, te groot zou zijn voor de kleinere ondernemingen (lees: ondernemingen met 50 – 100 werknemers). De PvdA, alsook minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, staan niet achter het voorstel. Het midden- en kleinbedrijf zouden volgens hen tevreden zijn over de huidige medezeggenschap.

In een eerder artikel (‘Taken Commissie Bevordering Medezeggenschap‘) op onze weblog heb ik aangegeven dat uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 30% van de daartoe verplichte ondernemingen geen ondernemingsraad heeft. Potters vermoedt, zonder dit nader onderzocht te hebben, dat tot dit percentage veel kleinere ondernemingen behoren die de medezeggenschap al informeel hebben geregeld. “Een ondernemingsraad levert vanwege het instemmings- en adviesrecht dat ze in veel dossiers heeft veel administratieve lasten op”, aldus Potters op www.sconline.nl. Zijn voorstel zou tot een lastenverlaging voor de 100- ondernemingen leiden. Daar staat tegelijkertijd tegenover dat de werknemers van deze ondernemingen het recht op een verplichte ondernemingsraad en dus medezeggenschap wordt ontzegd.

Minister Asscher heeft aangegeven dat in het komende SER-advies over de (toekomstige) werking van het medezeggenschapsstelsel het voorstel tot de verhoging van de ondergrens niet hoeft te worden meegenomen. Het staat de SER echter natuurlijk vrij dit wel te doen en de politiek hierover (ongevraagd) te adviseren. We houden voor u in de gaten of het voorstel van Potters een vervolg krijgt.

Recente berichten
  • 26 maart 2019

    Proeftijdontslag best handig, maar niet zonder risico’s

    Marion Hagenaars
    Het proeftijdbeding De proeftijd kan een behulpzaam rechtsfiguur zijn. Werkgever en werknemer kunnen immers de arbeidsovereenkomst per direct opzeggen. De normale ontslagregels – waaronder de opzegverboden en een redelijke grond voor ontslag – gelden niet. De formele vereisten waar het proeftijdbeding aan moet voldoen zijn daarom streng en strikt. Bovendien geldt het verbod op discriminatie
    Lees verder
  • 13 maart 2019

    Handel in persoonsgegevens door kamer van koophandel stopt 1 juli 2019 op verzoek Autoriteit Persoonsgegevens

    Bob Cordemeyer
    Veel ZZP’ers beklaagden zich over de adressenhandel van de Kamer van Koophandel bij de Autoriteit Persoonsgegevens, die veelal op hun privé-adres ongevraagde aanbiedingen ontvangen.
    Lees verder
  • 8 maart 2019

    Wet Computercriminaliteit III sinds 1 maart 2019 van kracht

    Marlou Bos
    Op 1 maart 2019 is de veel bekritiseerde wet Computercriminaliteit III in werking getreden. De wet geeft politie en justitie nieuwe bevoegdheden om computercriminaliteit aan te pakken en introduceert een aantal nieuwe strafbare feiten. In deze blog bespreek ik kort de belangrijkste nieuwe bevoegdheden en strafbaarstellingen. Nieuwe bevoegdheden voor politie en justitie Een belangrijk onderdeel
    Lees verder

Plaats een reactie

Top