Wetsvoorstel koop op afstand

 in IT-recht

Op 25 oktober 2011 is de Europese Richtlijn betreffende consumentenrechten tot stand gekomen. Deze richtlijn dient uiterlijk op 13 december 2013 in nationaal recht te zijn omgezet. Inmiddels ligt het wetsvoorstel ter implementatie van deze richtlijn bij de Eerste Kamer.

Het wetsvoorstel brengt een aantal veranderingen met zich mee waar u als eigenaar van een webwinkel rekening mee dient te houden. Een inmiddels bekende wijziging is de verlenging van de bedenktermijn voor de consument van zeven werkdagen naar veertien kalenderdagen. De consument kan binnen 14 dagen na ontvangst van het product de overeenkomst zonder opgave van redenen ontbinden. Webwinkeleigenaren dienen deze bedenktermijn te vermelden evenals de wijze waarop de consument de overeenkomst kan ontbinden. Deze informatie dient onder de nieuwe wetgeving te worden verstrekt voordat de overeenkomst wordt gesloten. Wanneer u niet voldoet aan deze informatieplicht, wordt de bedenktermijn voor de consument niet met drie, maar met maximaal 12 maanden verlengd.

Ook met betrekking tot andere gegevens wordt de informatieplicht van webwinkeleigenaren uitgebreid. Zo zal de totale prijs van de producten moeten worden vermeld, met inbegrip van alle belastingen, leveringskosten en eventuele andere kosten. Ook moet worden vermeld welke kosten consumenten moeten betalen als ze producten willen terugsturen en moet de consument worden herinnerd aan het bestaan van de wettelijke waarborg dat de afgeleverde producten aan de overeenkomst moeten beantwoorden. Waar onder de huidige wetgeving een deel van de informatie nog verstrekt mag worden nadat de bestelling is geplaatst, bijvoorbeeld middels een orderbevestiging of bij de levering, dient onder de nieuwe wetgeving de informatie voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst te worden verstrekt.

Naast het aanscherpen van de informatieplicht stelt het wetsvoorstel ook eisen aan de inrichting van de webwinkel. Waar sommige webwinkels nu nog een aaneenschakeling van knoppen met ‘bestelling’, ‘betaling’ en ‘bevestiging’ hebben, zal straks duidelijk moeten zijn op welk moment er een betalingsverplichting voor de consument ontstaat. Er moet dus één bestelknop komen, waarbij duidelijk vermeld staat dat wanneer de consument op de knop drukt er een betalingsverplichting ontstaat. Ook verbiedt het wetsvoorstel de eigenaar van een webwinkel aanvullende diensten of producten aan te bieden tegen extra betaling, zonder dat de consument daar uitdrukkelijk mee instemt. Met het niet uitdrukkelijk instemmen van de consument kan worden gedacht aan de situatie waarbij het vakje waarmee de aanvullende diensten of producten worden geaccepteerd, alvast vooraf is ingevuld.

De nieuwe wetgeving heeft voor vrijwel alle webwinkels gevolgen. Als eigenaar van een webwinkel doet er u dus goed aan om niet alleen uw voorwaarden nog eens na te lopen, maar ook de inrichting van uw webwinkel onder de loep te nemen. Desgewenst kunnen wij u daarbij helpen door middel van een quickscan. Indien u een quickscan wilt laten uitvoeren of andere vragen heeft, kunt u contact op nemen met Bob Cordemeyer of Teun Burgers.

 

 

Recent Posts
  • 26 april 2018

    Moet aanzeggen nu wél of niet schriftelijk?

    Marion Hagenaars
    Het lijkt zo eenvoudig: de werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst. Doet hij dit niet, dan is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd. Waarom ontstaat er dan toch zo vaak discussie tussen werkgever en
    Lees verder
  • 19 maart 2018

    Wie bepaalt noodzaak en inhoud verbetertraject: werkgever of medewerker?

    Marion Hagenaars
    Voor de HR-professional een bekend verschijnsel: disfunctioneren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt waardoor het vinden van geschikte kandidaten een uitdaging is, is de disfunctionerende medewerker voor de HR-professional een belangrijk agendapunt. Dit geldt zeker binnen de IT-branche. Maar wie bepaalt of een verbetertraject noodzakelijk is? En waar moet een goed verbetertraject aan voldoen?
    Lees verder
  • 13 maart 2018

    De HR professional en privacy – Deel VII: persoonsgegevens delen met derden

    Marion Hagenaars
    Evelien van den Berg
    Personeelsgegevens die u als werkgever verkregen heeft, mag u niet zomaar doorgeven aan personen of instanties buiten uw organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het UWV, het pensioenfonds of uw advocaat. Verstrekken van personeelsgegevens aan derden Als werkgever verwerkt u persoonsgegevens en daarop is de AVG van toepassing. U bent dan verwerkingsverantwoordelijke en dat
    Lees verder

Plaats een reactie