Wetsvoorstel koop op afstand

 in IT-recht

Op 25 oktober 2011 is de Europese Richtlijn betreffende consumentenrechten tot stand gekomen. Deze richtlijn dient uiterlijk op 13 december 2013 in nationaal recht te zijn omgezet. Inmiddels ligt het wetsvoorstel ter implementatie van deze richtlijn bij de Eerste Kamer.

Het wetsvoorstel brengt een aantal veranderingen met zich mee waar u als eigenaar van een webwinkel rekening mee dient te houden. Een inmiddels bekende wijziging is de verlenging van de bedenktermijn voor de consument van zeven werkdagen naar veertien kalenderdagen. De consument kan binnen 14 dagen na ontvangst van het product de overeenkomst zonder opgave van redenen ontbinden. Webwinkeleigenaren dienen deze bedenktermijn te vermelden evenals de wijze waarop de consument de overeenkomst kan ontbinden. Deze informatie dient onder de nieuwe wetgeving te worden verstrekt voordat de overeenkomst wordt gesloten. Wanneer u niet voldoet aan deze informatieplicht, wordt de bedenktermijn voor de consument niet met drie, maar met maximaal 12 maanden verlengd.

Ook met betrekking tot andere gegevens wordt de informatieplicht van webwinkeleigenaren uitgebreid. Zo zal de totale prijs van de producten moeten worden vermeld, met inbegrip van alle belastingen, leveringskosten en eventuele andere kosten. Ook moet worden vermeld welke kosten consumenten moeten betalen als ze producten willen terugsturen en moet de consument worden herinnerd aan het bestaan van de wettelijke waarborg dat de afgeleverde producten aan de overeenkomst moeten beantwoorden. Waar onder de huidige wetgeving een deel van de informatie nog verstrekt mag worden nadat de bestelling is geplaatst, bijvoorbeeld middels een orderbevestiging of bij de levering, dient onder de nieuwe wetgeving de informatie voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst te worden verstrekt.

Naast het aanscherpen van de informatieplicht stelt het wetsvoorstel ook eisen aan de inrichting van de webwinkel. Waar sommige webwinkels nu nog een aaneenschakeling van knoppen met ‘bestelling’, ‘betaling’ en ‘bevestiging’ hebben, zal straks duidelijk moeten zijn op welk moment er een betalingsverplichting voor de consument ontstaat. Er moet dus één bestelknop komen, waarbij duidelijk vermeld staat dat wanneer de consument op de knop drukt er een betalingsverplichting ontstaat. Ook verbiedt het wetsvoorstel de eigenaar van een webwinkel aanvullende diensten of producten aan te bieden tegen extra betaling, zonder dat de consument daar uitdrukkelijk mee instemt. Met het niet uitdrukkelijk instemmen van de consument kan worden gedacht aan de situatie waarbij het vakje waarmee de aanvullende diensten of producten worden geaccepteerd, alvast vooraf is ingevuld.

De nieuwe wetgeving heeft voor vrijwel alle webwinkels gevolgen. Als eigenaar van een webwinkel doet er u dus goed aan om niet alleen uw voorwaarden nog eens na te lopen, maar ook de inrichting van uw webwinkel onder de loep te nemen. Desgewenst kunnen wij u daarbij helpen door middel van een quickscan. Indien u een quickscan wilt laten uitvoeren of andere vragen heeft, kunt u contact op nemen met Bob Cordemeyer of Teun Burgers.

 

 

Recent Posts
  • 11 augustus 2017

    Hoge bomen…stellen hun eigen verbeterplan op…

    Marion Hagenaars
    Niet alle rechters zijn het met elkaar eens, maar deze rechter is in ieder geval van oordeel dat een werkneemster verantwoordelijk is voor haar eigen verbeterplan. Wanneer is ontslag vanwege disfunctioneren mogelijk? Er moet natuurlijk sprake zijn van disfunctioneren. Maar daarnaast moet de werknemer hiervan tijdig in kennis zijn gesteld, moet de werknemer in voldoende
    Lees verder
  • 3 augustus 2017

    De Curator en de Cloud; IT takes 2 to tango

    Hanneke Slager
    Op 1 juli 2017 is de Wet versterking positie curator (voluit: de Wet van 22 maart 2017 tot wijziging van de Faillissementswet in verband met de versterking van de positie van de curator) in werking getreden. Wat dat met een IT-leverancier zoals een leverancier van cloud diensten te maken heeft? Niet zoveel als geen van
    Lees verder
  • 2 augustus 2017

    IT – contract tussentijds opzeggen: kan dat nu wel of niet? Een link tussen golf en IT – contracten

    Hanneke Slager
    Een golfclub en een onderneming die de administratie voert voor diverse golfverenigingen hadden een “samenwerkingsovereenkomst” gesloten voor het verzorgen van de ledenadministratie. Die overeenkomst was voor een bepaalde vaste duur van 2 jaar aangegaan met stilzwijgende verlenging; indien een van beide partijen de verlenging niet wilde, kon opgezegd worden met inachtneming van een termijn van
    Lees verder

Plaats een reactie