Wetsvoorstel Wet aanpassing arbeidsduur ten einde flexibel werken te kunnen bevorderen.

 in Arbeidsrecht

Op 9 september 2011 hebben de Tweede Kamer leden Van Gent en Van Heijnum het wetsvoorstel Wet aanpassing arbeidsduur ten einde flexibel werken te bevorderen (Wfw) aanhangig gemaakt. Op 10 november 2011 heeft de Afdeling advisering van de Raad van State geadviseerd en op 16 februari 2012 hebben de indieners gereageerd. Het wetsvoorstel uiteengezet.

Doel

De wetstitel zegt het al: het bevorderen van flexibel werken. Dit doel dient te worden bereikt door aanpassing van de huidige Wet aanpassing arbeidsduur (Waa). De Waa biedt de mogelijkheid aan werknemers om onder bepaalde voorwaarden een verzoek in te dienen bij de werkgever om het aantal arbeidsuren te vermeerderen of  verminderen. Met de Wfw moeten werknemers het recht krijgen om hun werkgever niet alleen aanpassing te verzoeken van arbeidsuren, maar ook van arbeidstijden en arbeidsplaats.

Hoe

Er wordt geen absoluut recht voor werknemers voorgesteld. De werknemers krijgen het recht op het doen van een verzoek aan de werkgever tot aanpassing van arbeidsduur, arbeidsplaats en werktijd. Werkgevers hebben het recht om het verzoek af te wijzen, maar deze afwijzing zal naar verwachting alleen stand houden als deze goed gemotiveerd wordt.

Waarom

Hoewel dat met de huidige economische crisis nog niet goed denkbaar is, worden voor de samenleving grote arbeidsmarkttekorten verwacht. Onder andere in het onderwijs en de zorg. De arbeidsparticipatie van vrouwen is in Nederland weliswaar hoog, maar het verschil tussen het aantal uren dat vrouwen werken en het aantal dat mannen werken is, zoals toegelicht in de Memorie van Toelichting, het grootst van alle landen in Europa. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een cultuuromslag noodzakelijk is. Volgens de MvT: “ Werktijden sluiten niet aan op schooltijden, openingstijden van gemeenten, bezoek van monteurs enzovoorts. (..) Een toenemend aantal werkenden ervaart grote tijdsdruk en tijdsgebrek. Fulltime werkenden en huishoudens waarin beide partners een grote deeltijdbaan hebben, ervaren de meeste knelpunten en hebben duidelijke wensen voor verandering.”  Deze verandering zou kunnen worden gerealiseerd door het aanbrengen van meer flexibiliteit in het werk.

Verwachtingen

Wat betreft de kosten is de verwachting dat het voeren van overleg met medewerkers, het volgen van procedures, het opstellen van roosters en het leiding geven op basis van output in plaats van aanwezigheid kosten met zich meebrengt. De verwachting is echter ook dat deze investering zich op termijn terug verdient door een hogere productiviteit en minder verzuim en verloop. Verder is van belang dat thuiswerkers vallen onder de arbeidsomstandighedenwet.

De verwachting van de wet zelf zijn gebaseerd op de uitvoering van de Waa. Effectiviteit van de wet wordt verwacht en de verwachting bij ook deze wet is dat de wet met name een indirecte invloed zal hebben. Bij de verzoeken zal naar verwachting niet direct worden verwezen naar de wet zelf. De wet legt echter de norm vast en ondersteunt daarmee de praktijk.

Recente berichten
  • 2 november 2018

    Wat is eigenlijk allemaal een datalek?

    Bob Cordemeyer
    Wat is eigenlijk allemaal een datalek? Dat triggerde mij recent weer in het antwoord van de minister voor rechtsbescherming Sander Dekker, op 31 oktober 2018, op vragen van de Tweede Kamer. Hij antwoordde onder meer dat “Facebook alleen persoonsgegevens mag verwerken voor advertentiedoeleinden als de gebruiker daar helder en volledig over is geïnformeerd en daar
    Lees verder
  • 31 oktober 2018

    Journalistieke vrijheid versus bijzondere persoonsgegevens seksueel gedrag art 9 AVG

    Bob Cordemeyer
    Het televisieprogramma Undercover had aan de hand van de ervaringen van een betrokkene met een sekswerkster, waarbij een slachtoffer was opgelicht, een heimelijke opname gemaakt van de sekswerkster en een telefoongesprek van die betrokkene opgenomen met de sekswerkster. De sekswerkster zou te zien zijn in het programma, waarbij zij deels onherkenbaar was gemaakt.
    Lees verder
  • 31 oktober 2018

    Het is zover: de Autoriteit Persoonsgegevens dwingt UWV met sanctie gegevens beter te beveiligen

    Bob Cordemeyer
    Uit een persbericht van 30 oktober 2018 van de Autoriteit Persoonsgegevens (hierna: de AP) blijkt dat de AP het UWV een last onder dwangsom van 150.000 euro per maand met een maximum van 900.000 euro heeft opgelegd omdat het beveiligingsniveau van het werkgeversportaal niet voldoet.
    Lees verder

Plaats een reactie

Top