Stoelendansreorganisatie: kantonrechters blijven verdeeld

 in Arbeidsrecht

Is een stoelendansreorganisatie nu wel of niet toelaatbaar? Kantonrechters blijven hierover verdeeld, maar wanneer het wordt toegelaten, dan dient de selectiemethode objectief en zorgvuldig plaats te vinden.

Wat houdt een stoelendansreorganisatie ook alweer precies in? Bij een gewone reorganisatie waarbij (gedwongen) ontslagen vallen, geldt als uitgangspunt dat het afspiegelingsbeginsel moet worden toegepast. Aan de hand van de indiensttredingsdatum en de geboortedatum van de werknemers wordt een selectie gemaakt van de werknemers die (als eerste) voor ontslag in aanmerking komen. Een manier om deze afspiegeling te omzeilen, is de zogenaamde stoelendansmethode. In dat geval komen bestaande functies in de oude structuur te vervallen en worden er nieuwe functies gecreëerd, waarop boventallig verklaarde werknemers kunnen solliciteren. Van belang is dat de oude functies niet onderling en wederzijds uitwisselbaar zijn met een van de nieuwe functies.

De kantonrechter te Delft wees recentelijk de stoelendansmethode nog resoluut van de hand. Het zou volgens hem in strijd zijn met de wettelijke voorschriften voor collectief ontslag om een reorganisatie aan te grijpen voor een kwalitatieve selectie van werknemers. Nog geen week later oordeelde de kantonrechter te Eindhoven daar anders over. Onder voorwaarden is het volgens hem toegelaten op deze wijze een kwalitatieve slag te maken, mits er wel naar objectieve maatstaven kan worden getoetst of bij de invulling van de nieuwe vacatures voldoende zorgvuldig is geselecteerd en er geen sprake is geweest van willekeur.

De kantonrechter te Eindhoven diende ten aanzien van twee werknemers te oordelen of de selectie zorgvuldig was vormgegeven. Hij kwam tot twee verschillende beslissingen. Het betrof twee zieke werknemers. De eerste werknemer was terecht voor ontslag aangewezen, omdat de selectie voldoende zorgvuldig was geweest. De rapportage van het psychologische onderzoek dat deel uitmaakte van de selectieprocedure, wees uit dat de werknemer niet het gewenste niveau van de nieuwe functie haalde. De kantonrechter wees daarom het ontbindingsverzoek onder toekenning van een neutrale vergoeding toe. Het ‘habe-nichts-verweer’ van de werkgever werd niet gehonoreerd. Het tweede ontbindingsverzoek werd daarentegen afgewezen, omdat de werkgever in dat geval niet zorgvuldig had gehandeld. De werknemer had maar één dag de tijd gekregen om te beslissen op welke functie hij kon en wilde solliciteren. Daarnaast was het vanwege zijn ziekte niet mogelijk om de voorgeschreven testprocedure met assessment goed te doorlopen. Dit werd ook bevestigd door de bedrijfsarts. De kantonrechter ging hierin mee en kwam tot het oordeel dat de werknemer mede door zijn ziekte geen faire kans had gehad om mee te dingen naar een van de nieuwe functies. De kantonrechter heeft bij beide zaken alle omstandigheden van het geval laten meewegen.

Indien een kantonrechter een stoelendansreorganisatie toestaat, worden hoge eisen gesteld aan het onderscheid tussen een ‘oude functie’, ‘sterk gewijzigde functie’ en een ‘nieuwe functie’. Wees ervan bewust dat een goede basis van een dergelijke reorganisatie is gelegen in het opstellen van duidelijke functieprofielen- en vereisten behorende bij de nieuwe functies. Daarnaast dient een stoelendansreorganisatie te voldoen aan alle procedurele eisen, waaronder een zorgvuldige en objectieve selectieprocedure. Om de schijn van willekeur tegen te gaan, is het raadzaam de selectieprocedure uit te laten voeren door een extern bureau. Indien u nog vragen hebt over de voorbereiding en uitvoering van een stoelendansreorganisatie kunt u contact opnemen met de advocaten van onze arbeidsrechtsectie.

Recent Posts
  • 13 december 2017

    e-Privacy Verordening: wat verandert er?

    Bob Cordemeyer
    10 januari 2017 publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een herziening van de bestaande e-Privacyrichtlijn (Richtlijn 2002/58/EG). Met de invoering van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (Verordening (EU) 2016/679), die 25 mei 2018 in werking treedt, wordt hiermee een belangrijke stap gezet voor de hervorming en uniformiteit van de regelgeving voor gegevensbescherming. Het streven van
    Lees verder
  • 14 december 2017

    Wijzigingen 2018 & het regeerakkoord voor HR

    Marion Hagenaars
    Nieuwe uitdagingen voor HR in 2018. Ook in 2018 krijgt HR weer te maken met nieuwe wet-en regelgeving. Via deze blog informeren we je over de belangrijkste wijzigingen. 2018 De volgende wijzigingen voor 2018 zijn voor HR van belang: Transitievergoeding De transitievergoeding bedraagt in 2018 maximaal € 79.000,- bruto of – indien hoger – een
    Lees verder
  • 29 november 2017

    Ondernemingsraden let op met privacy!

    Marion Hagenaars
    Ondernemingsraden vervullen een belangrijke rol met betrekking tot privacy. Elk besluit tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een regeling omtrent het verwerken en/of beschermen van persoonsgegevens is namelijk instemmingsplichtig. Dit betekent dat de ondernemer om een dergelijk besluit te kunnen nemen óf instemming nodig heeft van de ondernemingsraad óf vervangende instemming van de kantonrechter.
    Lees verder

Plaats een reactie